لبنیات

سخنگوی انجمن صنایع لبنی درباره تصمیم وزیر جهاد کشاورزی برای افزایش نرخ خرید شیر خام اظهار کرد: مصوبه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش قیمت شیر، در بستر مسأله‌ای شکل گرفته است که باید درست تبیین شود. این مسأله این است که ما با افزایش هزینه تولید در دامداری‌ها و صنایع لبنی مواجه هستیم. همچنین به‌دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی و علوفه، هزینه تولید شیر خام برای دامداری‌ها افزایش یافته است. از سوی دیگر، هزینه‌های تولید برای صنایع لبنی نیز به‌دلیل افزایش قیمت شیر خام (افزایش بیش‌تر از نرخ مصوب) و محصولات پتروشیمی (موثر بر هزینه‌های بسته‌بندی) و بالارفتن حقوق و دستمزد و هزینه‌های سربار تولید، افزایش یافته است.

سیدمحمدرضا بنی‌طبا در گفت‌وگو با « روستانیوز » با بیان این‌که مسأله اصلی، افزایش هزینه‌های تولید در دامداری‌ها و صنایع لبنی است، خاطرنشان کرد: حل این مسأله بر عهده وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت است که نمایندگان آن‌ها در ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با هم در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته و می‌بایست روی اصلاح قیمت شیر خام و ۱۰قلم کالای لبنی ضروری سبد خانوار به توافق می‌رسیدند. 

مذاکرات بین وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی به بن‌بست رسیده است
وی ادامه داد: عدم اتخاذ تصمیم در این خصوص، منجر به اعترض دامداران شده و مذاکرات بین وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی برای این‌که این کار انجام شود، به بن‌بست رسیده است. وزارت صمت در این بین اظهار می‌کند که اختیارات قانون انتزاع را به وزارت جهاد کشاورزی داده‌ایم و وزارت جهاد کشاورزی هم می‌گوید ابلاغیه واگذاری اختیارات قانون انتزاع هنوز به دست ما نرسیده و باید به شکلی به مطالبات دامداران پاسخ بدهیم؛ درنتیجه وزیر جهاد کشاورزی از اهرم شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک که وظیفه‌اش اعلام قیمت خرید قیمت تضمینی کالاست، برای اعلام قیمت شیر خام استفاده کرده. 
سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: کارکرد شورای قیمت‌گذاری این است که قیمت تضمینی را برای حمایت از کشاورز و دامدار تعیین کند تا در مقاطعی که هزینه‌های تولید بیش از قیمتی است که دامداران می‌توانند کالایشان را بفروشند، با خرید تضمینی از دامدار و کشاورز جلوی ضرر آن‌ها را بگیرد. دلیل این اقدام این است که امنیت غذایی به‌خطر نیفتد و کشاورزی و دامپروری از بین نرود. در این شرایط وزیر جهاد کشاورزی مجبور شده است که این مصوبه را ابلاغ کند.
بنی‌طبا در پاسخ به این سوال که آیا وزیر جهاد کشاورزی چاره دیگری داشته است یا خیر، عنوان کرد: خیر، وزیر جهاد کشاورزی چاره دیگری نداشته؛ البته جزئیات این مصوبه مثل آزادسازی صادرات شیر خشک و کره و عدم اعلام قیمت محصولات لبنی، محل انتقاد است. در جزئیات باید مسائلی روشن می‌شده که نشده و به ابهام‌ها دامن زده است.

معلوم نیست قیمت جدید شیر از چه زمانی اعمال می‌شود
وی با بیان این‌که مشخص نشده است که قیمت جدید شیر از چه زمانی اعمال می‌شود، افزود: تکلیفی هم برای کارخانه‌داران و صنایع لبنی که خریدار لبنیات هستند، تعیین نشده است. سوال این است که وقتی برای صنایع لبنی افزایش قیمتی متناسب با این افزایش قیمت شیر نداشته‌ایم تا هزینه‌های تولیدشان را پوشش دهد، چطور افزایش قیمت شیر به کیلویی شش‌هزار و ۴۰۰تومان اعمال می‌شود؟ اگر قرار باشد سازمان تعاون روستایی شیر را با قیمت کیلویی شش‌هزار و ۴۰۰تومان بخرد، پول آن از چه منابعی باید تأمین شود؟ وقتی هنوز پول کشاورز برای گندم پرداخت نشده، از چه محلی قرار است این منبع مالی پرداخت شود؟ 

مدیران جسارت اتخاذ تصمیمات سخت را داشته باشند
سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: این ابهامات وجود دارد و باید این جزئیات مشخص شود. با این حال، وزیر جهاد کشاورزی هم چاره‌ای جز این نداشته، زیرا دامدار تحت‌فشار است و دو وزارتخانه باید با هم به توافق می‌رسیدند که نرسیدند. همه این مشکلات متأسفانه ناشی از عدم جسارت مسئولان در حوزه تصمیم‌گیری است. این دوستان راه‌حل درستی که جلوی رویشان قرار داشت و می‌توانستند ارائه دهند تا به مصرف‌کننده فشار نیاید و تولیدکننده هم بخشی از ضرر و زیانش را جبران و کشاورز با قیمتی شیر خام تولید کند که سر پا بماند، کنار گذاشته‌ و لقمه را دور سر خود می‌چرخانند؛ این راهکار، انتقال کالاها از گروه یک کالایی به گروه دو است. 

محصولات لبنی باید به گروه۲ کالایی منتقل شوند
بنی‌طبا با بیان این‌که گوشت از گروه یک کالایی به گروه دو منتقل شده است، خاطرنشان کرد: مشکل گوشت با این اقدام حل شده است. گاو گوشتی هم همان خوراکی را می‌خورد که گاو شیری می‌خورد، ولی از گروه یک به گروه دو منتقل شده است؛ بنابراین شیر خام و محصولات لبنی هم باید به گروه دو کالایی منتقل شوند. با این اقدام، عرضه و تقاضا مشخص‌کننده قیمت در کل زنجیره خواهد بود.
وی با اشاره به احتمال بروز شوک قیمتی محدود پس از انتقال شیر خام و محصولات لبنی به گروه دو ادامه داد: ابهامی که مطرح است، این‌که این اقدام آیا منجر به فشار به دهک‌های محروم نمی‌شود که پاسخ این است که با دادن مابه‌التفاوت ارز چهارهزار و ۲۰۰تومانی و آزاد به مصرف‌کنندگان پنج‌ دهک محروم و نه همه مصرف‌کنندگان، می‌توان ضمن تحریک تقاضا در بازار، از حذف محصولات لبنی از سفره خانوارهای کم‌درآمد جلوگیری کرد و در عین حال، وظایف حاکمیتی در حمایت از این دهک‌ها را انجام داد. شارژ بن‌های کالاهای لبنی به شکلی عزتمندانه برای این خانوارها یا احیای شیر رایگان مدارس برای کودکان و نوجوانان کشورمان می‌تواند از جمله طرح‌های حمایتی باشد.
سخنگوی انجمن صنایع لبنی با بیان این‌که تولیدکننده و دامدار در حال حاضر تحت‌فشار است، تأکید کرد:  مسئولان به‌جای اتخاذ تصمیمی که به خوبی می‌دانند با وجود تورم ۴۰درصدی، تنها یک ماه دوام خواهد داشت و منجر به تقابل نادرست دامدار و کارخانه‌دار می‌شود، جسارت اتخاذ تصمیم درست و پایدار را که همان انتقال لبنیات از گروه یک به دو و پذیرش منطق بازار و نظام عرضه و تقاضاست، داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =