جهادنصر

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به افزایش پنج میلیون تنی تولیدات کشاورزی با اجرای طرح شبکه‌های آبیاری غرب و شمال‌غرب، گفت: از ۲۲۷هزار هکتار برنامه طرح شبکه‌های آبیاری مناطق غرب و شمال‌غرب، ۷۷هزار هکتار آن به بهره‌برداری رسیده و در تیرماه نیز ۲۵هزار هکتار دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

به‌گزارش «روستانیوز»، محمدجواد صالحی‌نژاد در نشستی خبری با اصحاب رسانه با بیان این‌که اجرای طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی مناطق غرب و شمال غرب در ۱۰استان کشور در حال انجام است، اظهار داشت: در سال ۹۳ مقرر شد که این طرح در ۲۲۷هزار هکتار از اراضی استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان‌های شمالی، جنوبی و رضوی و گلستان اجرا شود.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر با اشاره به این‌که هدف از اجرای طرح مذکور جلوگیری از خروج آب از مناطق مرزی کشور بوده است، افزود: بر این اساس وزارت نیرو اجرای شبکه‌های اصلی و وزارت جهاد اجرای شبکه‌های فرعی را به عهده گرفتند.

صالحی‌نژاد افزود: هشت میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به این امر اختصاص داده شد که ۷/۲میلیارد دلار آن سهم وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

به گفته این مقام مسئول، از ۲۲۷هزار هکتار برنامه، ۷۷هزار هکتار آن به بهره‌برداری رسیده و در تیرماه نیز ۲۵هزار هکتار دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین تا آخر شهریورماه نیز بین ۱۰ تا ۱۵هزار هکتار دیگر از این طرح به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح افزایش بیش از پنج‌میلیون تنی محصولات زراعی و همچنین ایجاد اشتغال برای ۲۰۰هزار نفر است.

صالحی‌نژاد با اشاره به اجرای طرح جلوگیری از انتشار گرد و غبار در استان‌های جنوبی کشور افزود: وزارت جهاد در این طرح تثبیت عرصه‌های منشأ گرد و غبار را به عهده گرفت و مطالعات این کار به انجام رسید که بر اساس آن هفت کانون بحرانی در خوزستان در سطح ۳۵۰هزار هکتار شناسایی شد که یکی از این هفت کانون فوق‌بحرانی بود.

وی ادامه داد: نسبت به نهال‌کاری و ایجاد فضای سبز در این کانون‌ها اقداماتی انجام شد و مؤسسه جهاد نصر برای انتقال آب، کانال‌هایی به‌طول ۶۰کیلومتر احداث کرد و از حوزه رودخانه کارون تا رودخانه جراحی با استفاده از ۵۵سازه تقاطعی آب مورد نیاز برای مهار این کانون‌ها تأمین شد.

صالحی‌نژاد با اشاره به طرح احیای دشت‌های خوزستان و ایلام افزود: این طرح در دو فاز و به مساحت ۵۵۰هزار هکتار شروع شد که در سال ۹۷ فاز اول طرح شامل ۲۹۵هزار هکتار به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر ادامه داد: با عنایت رهبری و همت دولت از محل صندوق توسعه ۵/۱میلیارد دلار در سال ۹۲ تأمین شد که ۴/۱دهم میلیارد دلار به وزارت جهاد و ۱۰۰میلیون دلار به وزارت نیرو برای ترمیم شبکه‌های اصلی اختصاص داده شد.

وی گفت: از جمله مهم‌ترین دستاوردهای این طرح افزایش ۵/۳میلیون تنی محصولات کشاورزی و صرفه‌جویی ۸۷۰میلیون مترمکعبی آب بوده است؛ ضمن این‌که فاز یک طرح در سال ۹۹ به طور کامل تکمیل شد و بخشی از مطالعات اجرای فاز دوم انجام شده و بخشی نیز در دست اجراست و به محض تأمین اعتبار اجرای فاز دوم نیز آغاز می‌شود.

پیدایش آب‌های ژرف دشت سیستان در دست مطالعه است

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در ادامه با تأیید درستی وجود آب‌های ژرف در دشت سیستان گفت: پیدایش آب‌های ژرف در این دشت در دست مطالعه است.

صالحی‌نژاد درباره پیدایش سفره‌های آب زیرزمینی در دشت سیستان افزود: پیدایش این سفره آب زیرزمینی صحت دارد و اکنون توسط معاونت تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری در دست مطالعه و پیگیری است.

وی با بیان این‌که پیدایش آب‌های ژرف موجب ایجاد در تحول منطقه سیستان و استان‌های مجاور خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به خشک‌سالی‌ها و محدودیت منابع آبی کشور، وجود سفره‌های زیرزمینی در این دشت در اعماق یک‌هزار و ۵۰۰متری زمین با عنوان آب‌های فسیلی، می‌تواند آب مورد نیاز این مناطق را تأمین و مشکل کم‌آبی را حل کند.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با بیان این‌که قرار است بنیاد مستضعفان در این طرح همکاری داشته باشد،‌ ادامه‌داد: برای برداشت آب باید چاه‌هایی در اعماق زمین ایجاد شود و این برداشت از سفره‌های زیرزمینی، هزینه استحصال بالایی دارد که باید تأمین اعتبار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =