کد خبر: 15782
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
آبیاری

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از افتتاح سامانه نوین آبیاری در ٧٨٢ هکتار از اراضی کشاورزی در شهرستان‌های میرجاوه، کنارک، مهرستان، زاهدان، قصرقند سیب و سوران، سراوان، بمپور و ایرانشهر همزمان با هفته جهاد کشاورزی خبرداد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، جعفر زربافتی روز دوشنبه اظهارداشت: همزمان با هفته جهاد کشاورزی ۵۴ پروژه آب و خاکی در سیستان و بلوچستان آماده بهره‌برداری است.

وی مهمترین پروژه‌های آب و خاک سیستان و بلوچستان را ٢٩ پروژه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری ،فاز دوم طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان در سطح ۵۵٩ هکتار،مرمت و بازسازی ٢٩ رشته قنات، ٩ باب استخر ذخیره آب، حفر چاهک کشاورزی، کانال آبیاری عمومی و انتقال آب بالوله عنوان کرد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: با افتتاح این طرح‌ها ٢ هزار و ٨٢٠ خانوار روستایی از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. 
وی تصریح کرد: برای اجرای این طرح‌ها بیش‌از ١۶٢ میلیارد و ۴۶ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

زربافتی اظهار داشت:سیستان وبلوچستان جزو استان‌های کم بارش و از نظر منابع آبی در محدویت قرار داردکه بکارگیری سیستم‌های نوین آبیاری ضرورت بخش کشاورزی این استان است.

وی افزود: برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در سیستان و بلوچستان هیچ محدودیتی وجود ندارد به طوریکه دولت نیز برای تشویق کشاورزان به این امر ۸۵ درصد هزینه اجرایی سیستم‌های نوین آبیاری را بصورت بلاعوض تامین و پرداخت می‌کند.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: متقاضیان با داشتن مجوز برداشت آب و مدارک کامل زمین می‌توانند از طریق سامانه طرح توسعه ساماندهی نوین آبیاری نام نویسی‌تا نسبت به اجرای سیستم برای اراضی زراعی و باغات آنان از سوی سازمان جهاد کشاورزی اقدام شود.

وی گفت:صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، به کارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علف‌های هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت تر محصولات و افزایش کمی و کیفی محصولات از مزایای به کارگیری روش‌های آبیاری نوین به شمار می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =