رضاییان

عبدالله رضیان، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: موضوع تفکیک وزارت صنعت در چند کمیسیون به تصویب نمایندگان رسیده است و طی چند روز آینده به صحن علنی مجلس می‌رود.

رضیان درخصوص افزایش هزینه‌های دولت با اجرای این طرح افزود: بندهایی در این زمینه به تصویب رسیده است که دولت برای این تفکیک اجازه هزینه اضافه ندارد و باید با همین چارت فعلی سازمانی، این کار را صورت بدهد. البته ممکن است هزینه‌هایی در بخش‌های مختلف اضافه شود و این موضوع قرار شد از محل درآمدهای داخلی وزارتخانه تأمین شود. عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: براساس این طرح بخش بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت منفک شده و وزارت بازرگانی تشکیل می‌شود، براساس طرح مذکور مقرر شد بخش تجارت و بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی به وزارتخانه جدید ملحق شود.

به گزارش «روسنا»، در چند ماه گذشته دولت سه‌بار لایحه تشکیل دوباره وزارت بازرگانی را به مجلس ارائه داده است. طرح ادغام وزارتخانه‌ها به‌منظور کوچک‌سازی دولت در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد کلید خورد و وزارتخانه‌های راه با مسکن، کار با تعاون و صنعت با بازرگانی در هم ادغام شدند تا هزینه‌های جاری دولت کاهش پیدا کند. اکنون باگذشت شش‌سال از دولت احمدی‌نژاد به‌دلیل شرایط اقتصادی و تحریم‌هایی که در کشور حاکم است، دولت روحانی خواهان احیای وزارت بازرگانی برای گسترش روابط تجاری با دیگر کشورهای جهان است؛ به‌همین منظور دولت با ارائه لایحه‌ای به مجلس در تلاش است تا با موافقت نمایندگان احیای وزارت بازرگانی را در دستورکار قرار دهد. نگاهی به پیشینه وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که این وزارتخانه طی 60 سال گذشته شش‌بار تفکیک و مجدد ادغام‌ شده است و اکنون دولت روحانی در تلاش است که برای هفتمین‌بار تفکیک بازرگانی را انجام دهد. برخی نمایندگان که موافق احیای وزارت بازرگانی و طرح تفکیک‌سازی هستند معتقدند حل بخشی از مشکلات اقتصادی کشور تحت تحریم با جداسازی صنعت از بازرگانی حل می‌شود، اما در مقابل برخی نمایندگان مخالف هم معتقدند احیای وزارت بازرگانی جزو اولویت‌های کشور نیست و هزینه زیادی به‌بار می‌آورد و بهتر است به‌ جای بزرگ کردن ساختار دولت اشکالات آن را برطرف کرد؛ بنابراین احیای این طرح را تکرار یک اشتباه تاریخی می‌دانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =