کد خبر: 1448
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
بیمه

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس درخصوص میزان خسارت واردشده به محصولات این استان گفت: میزان خسارت واردشده تاکنون 335 میلیارد و 500 میلیون تومان برآورد شده است که بیش‌ترین خسارت مربوط به مزارع با مساحت 28 هزار و 500 هکتار و به‌مبلغی بالغ‌بر 128‌میلیارد تومان است.

11هزار و 200 هکتار از باغ‌ها نیز خسارت‌دیده که میزان ریالی آن بالغ‌بر 106 میلیارد تومان است. 25 درصد از خسارات واردشده مربوط به ابنیه و سازه‌های آبی و جاده‌های دسترسی به باغ‌ها و مزارع است که مبلغی بالغ‌بر 83 میلیارد تومان است. همچنین کم‌ترین خسارات در حوزه دام، طیور و شیلات است که به‌میزان پنج‌درصد و به‌مبلغ 18 میلیارد تومان است. محمدمهدی قاسمی گفت: چون بیمه تنها راهکاری است که سالانه یک‌ تا یک‌هزار و500 میلیارد تومان در قانون ‌بودجه برای آن در نظر گرفته می‌شود و تخصیص 75 درصد تعرفه‌هایی که کشاورزان باید اقدام به بیمه سطوحشان کنند، از همین محل تأمین می‌شود؛ بنابراین تلاش ‌ما این است که در جلسات ستاد بیمه استان، راهکارهایی پیدا کنیم تا کشاورزان را ترغیب به بیمه محصولاتشان کنیم. باوجوداین نه‌تنها در سطح استان فارس، بلکه در سطح کشور تنها20 تا 25 درصد محصولات‌ کشاورزی بیمه است. در استان فارس نیز از 600 هزار هکتار سطح زراعی 200 هزار هکتار آن بیمه است. همچنین از 300 هزار هکتار باغ استان فقط 100 هزار هکتار آن بیمه است. درواقع 30 درصد از کل سطوح در استان فارس تحت پوشش بیمه قرار دارند و برای برخی محصولات مثل «به» نیز هنوز بیمه‌نامه تعریف نشده است و کشاورزان نمی‌توانند برای بیمه‌کردن آن اقدام کنند، با وجود این شرایط جزو استان‌هایی هستیم که جایگاه نسبتاً خوبی از نظر میزان بیمه‌شدگان در سطح کشور داریم. وی افزود: در استان فارس نیز مثل دیگر استان‌ها، اغلب کشاورزان در حوزه‌هایی که احتمال می‌دهند دچار خسارت نمی‌شود برای بیمه محصولات اقدام نمی‌کنند. درنتیجه سطح بیمه پایین است. قاسمی تصریح کرد: ما در جهاد کشاورزی برای ترویج فرهنگ بیمه‌کردن محصولات دوره‌های آموزش ترویجی داریم. یکی از موضوعاتی که مدرس بیان می‌کند بحث بیمه و مزایای آن است. در این راستا، صندوق بیمه نیز همایش‌هایی برای کشاورزان برگزار می‌کند. همچنین کارگروه‌هایی وجود دارد که غرامت‌ها را ارزیابی می‌کند، درواقع این موارد اقداماتی است که برای ترویج بیمه‌کردن و اعتمادسازی انجام داده و می‌دهیم.

40 میلیارد تومان غرامت بیمه در خوزستان پرداخت شد

رئیس جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز در گفت‌وگو با «سبزینه» اظهار داشت: تاکنون از نظر ریالی مبلغی بالغ ‌بر دوهزار میلیارد تومان خسارت به کشاورزی استان وارد شده که شامل این موارد است: سیل‌گرفتگی حدود 180 هزار هکتار از اراضی‌ و خوابیدگی 55 هزار هکتار از مزارع که عمدتاً گندم است. همچنین به30 هزار هکتار از باغ‌ها نیز خسارت وارد شده و چهارهزار و 300 رأس دام سبک و 50 رأس دام سنگین تلف شده. 10 هزار قطعه مرغ نیز از بین رفته است. علاوه‌براین دوهزار هکتار مزارع پرورش ماهی خسارت‌دیده که براثر آن بیش از دومیلیون و 500 هزار قطعه ماهی را از دست داده‌ایم. خساراتی هم به تأسیسات و ابنیه وارد شده است که سرجمع حدود دوهزار و 200میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد شده است. کیخسرو چنگلوایی افزود: درحال‌حاضر اولویت ما این است که حجم خسارات را کم‌تر کنیم، راه‌های جبرانی آن را در نظر بگیریم و از سوی دیگر جان مردم و دام‌هایشان را نجات دهیم و پس از فروکش‌کردن این وقایع بحث بیمه را پیش خواهیم برد. وی افزود: همان‌طور که مقام رهبری فرمودند، همه خسارت‌دیدگان، چه آن‌ها که محصولات خود را بیمه کرده‌اند‌ و چه آن‌ها که نکرده‌اند، خسارتشان پرداخت می‌شود. بنابراین در قدم اول 40 میلیارد تومان به استان خوزستان پرداخت شده که از دوشنبه هفته جاری پرداخت آن شروع شده است. این مبالغ بابت خسارات‌ سیل بهمن سال گذشته و سیل امسال است و طی روزهای گذشته 15 میلیارد تومان به حساب خسارت‌دیدگان واریز شده است. خوشبختانه شاهدیم عزم و اراده جمعی از سوی رهبری و رئیس‌جمهور برای این کار وجود دارد. چنگلوایی درخصوص حجم خسارات نیز گفت: خسارات در ابتدا از سطح کم شروع شد و از حدود هفت‌ تا هشت‌هزار هکتار به این میزان رسیده است؛ اما به‌طور روزانه این میزان تغییر می‌کند و خسارت‌های احتمالی آتی بستگی به این دارد که آیا بارندگی داشته باشیم یا خیر.

بیمه‌کردن محصولات باید فرهنگ‌سازی شود

رئیس جهاد کشاورزی استان گلستان، هم گفت: کل خسارات بخش کشاورزی استان گلستان تاکنون یک‌هزار و 955 میلیارد تومان بوده که درحال‌حاضر 9 میلیارد و 600 میلیون تومان بابت این خسارات به کشاورزان پرداخت شده است. مختار مهاجر افزود: تأکید داریم که برای سال آینده به‌نحوی فرهنگ‌سازی کنیم که کشاورزان به بیمه‌کردن محصولاتشان ترغیب شوند، چون همان‌طور که می‌دانید بیمه اجباری نیست و نمی‌توانیم کشاورزان را وادار به این کار کنیم؛ درنتیجه طی جلساتی که با صندوق بیمه داریم درصددیم تا به راهکارهایی برسیم که از آن طریق بتوانیم کشاورزان را به این کار ترغیب کنیم.

فرهنگ بیمه‌کردن محصولات را باید بین کشاورزان نهادینه کرد

نماینده خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بیش‌ترین خسارت واردشده به شهرستان خرم‌آباد مربوط به بخش مسکن است و به‌طور‌کلی تاکنون خسارت واردشده در حوزه‌های زیرساخت، مسکن و کشاورزی حدود 10هزار میلیارد تومان برآورد شده است. محمدرضا ملکشاهی‌راد با بیان این‌که فرهنگ بیمه‌کردن محصولات را باید بین کشاورزان نهادینه کرد، افزود: متأسفانه در بین کشاورزان هنوز فرهنگ بیمه‌کردن محصولات کشاورزی جا‌نیفتاده است؛ در‌حالی‌که پدیده‌های طبیعی همچون سیل و زلزله همیشه وجود دارد و همیشه کشاورزان متضرر می‌شوند، شاهدیم که بسیاری از کشاورزان محصولات کشاورزی، باغ‌ها، مزارع، دام‌ها و مرغداری‌های خود را بیمه نمی‌کنند و وقتی خسارت می‌بینند تمام زندگی‌شان که همین محصولات و دام‌هاست، از بین می‌رود و کسی نمی‌تواند به آن‌ها کمک‌ کند. وی خاطرنشان کرد: تجربه‌های گذشته نشان داده که سازمان‌های بیمه در این رابطه کشاورزان را بسیار اذیت می‌کنند؛ مثلاً در روز اول به کشاورز اعلام می‌کنند که هر مقدار محصولاتشان خسارت ببینند همه را پرداخت می‌کنند؛ اما وقتی کشاورز خسارت می‌بیند و موقع عمل می‌رسد سازمان بیمه درصدی بسیار جزئی از خسارت واردشده را پرداخت می‌کند. به‌نظر من یکی از مسائل عمده‌ای که باعث می‌شود روستاییان و کشاورزان محصولات خود را بیمه نکنند، همین بی‌اعتمادی به سازمان‌های بیمه‌ای است. نماینده خرم‌آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی گفت: برای ترویج فرهنگ بیمه‌کردن محصولات کشاورزی در وهله اول سازمان‌های بیمه باید اعتمادسازی کنند و همان ابتدا در زمان عقد قرارداد واقعیت‌ها را به مردم بگویند و مسائل را به‌خوبی تبیین کنند تا فرد بیمه‌شونده بداند بابت چه چیزی بیمه می‌شود. از سوی دیگر زمانی‌که کشاوزر دچار خسارت شد دقیقاً براساس آنچه در قرارداد قید شده است خسارت را به وی پرداخت کنند. همچنین برای فرهنگ‌سازی، کشاورزان باید آموزش ببینند. سازمان‌های جهاد‌ کشاورزی اگر بتوانند سامانه‌ای برای کشاورزان ایجاد کنند و همه کشاورزان را عضو کنند و از طریق این سامانه اطلاعات را در اختیارشان قرار دهند قطعاً کشاورزان نسبت به مسائل آگهی پیدا خواهند کرد. به‌علاوه اکنون که این خسارت‌ وارد شده است، سازمان‌های جهاد کشاورزی می‌توانند دست‌‌به‌کار شوند و از کشاورزان بپرسند به چه علت تمایل به بیمه‌کردن محصولات باغ‌ها و مزارع خود ندارند و از این طریق اطلاعات را جمع‌آوری و از آن اطلاعات در راستای ترویج فرهنگ بیمه استفاده کنند.

اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی افزایش یابد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز  گفت: خوشبختانه میزان خسارت وارده به محصولات کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها، همچون اماکن عمومی، منازل، آموزشگاه‌ها و تأسیسات شهری، پایین‌تر است. سیلاب چون در یک حوزه بسته‌ و در یک‌ بازه زمانی کم و با شدت زیاد شروع شد، اغلب خسارات‌ شهری و مسکونی بود. اگرچه هنوز برآورد دقیقی به‌دست ما نرسیده است؛ اما دستگاه‌ها مأمور شده‌اند که این خسارات‌ را برآورد کنند. باوجود‌این تاکنون در کل کشور در حوزه کشاورزی نزدیک به هشت‌هزار میلیارد تومان خسارت برآورد شده و بالغ‌بر 200 هزار هکتار در خوزستان و 140 هزار هکتار در گلستان زیرآب رفته است و بقیه هم در استان‌های دیگر بوده است که امیدواریم این خسارات به‌گونه‌ای جبران شود. علی اکبری افزود: حتی اگر همه آنچه در اختیار سازمان بیمه کشاورزی قرار داده شده به کشاورزان خسارت‌دیده تخصیص یابد، مطمئناً پاسخگوی این خسارات نخواهد بود. بنابراین باید راه‌حل دیگری اندیشیده شود. همان‌طور که رئیس‌جمهور هم اذعان داشت، از مقام معظم رهبری درخواست برداشت دو میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی شده است تا بخشی از هزینه‌های بخش کشاورزی و دیگر بخش‌ها جبران شود. همچنین در سال 98 صندوق بیمه کشاورزی برای خسارات احتمالی یک‌هزار و 500 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است که مطمئناً میزان خسارات چهار تا پنج برابر این ارقام است و با این اعتبارات نمی‌توان این خسارات را جبران کرد. وی خاطرنشان کرد: با وجود این‌که بیمه یک ضرورت است، اما کشاورزان چندان راغب به این کار نیستند؛ بنابراین باید روی اعتمادسازی کشاورزان بیش‌تر کار شود. در سنوات گذشته خساراتی به‌دلیل خشک‌سالی، تگرگ و سیل‌زدگی به کشاورزان وارد شد، اما صندوق بیمه نتوانست همه را جبران کند. بنابراین کشاورزان اعتماد لازم را ندارند که محصولاتشان را بیمه کنند؛ لذا باید با فرهنگ‌سازی اعتماد کشاورزان جلب شود. ما نیز تلاش داریم درصورت امکان منابع صندوق بیمه را افزایش دهیم. در کمیسیون کشاورزی پیشنهاداتی را مطرح کرده‌ایم و درپی راهکارهای آن هستیم تا ببینیم از چه منابعی می‌توان این اعتبارات را افزایش داد.

برای بیمه کشاورزی به تبلیغات نیاز داریم

مدیر صندوق بیمه کشاورزی استان گلستان نیز گفت: امسال 77 هزار و 100 هکتار بیمه‌شده داشتیم که در مقایسه با 420 هزار هکتار اراضی کشت‌شده، این رقم بسیار ناچیز است. درواقع تنها حدود 25 درصد از محصولات بیمه شده‌اند. امیر محتشم‌امیری افزود: در اکثر شهرستان‌ها پرداخت خسارات به اتمام رسیده و تنها در سه شهر آق‌قلا، گمیشان و گنبد کاووس باقی مانده است که همین روزها پرداخت‌ها انجام خواهد شد. درواقع ما نخستین پرداخت‌هایمان را از 15 فروردین و به‌صورت نقدی شروع کردیم. وی ادامه داد: هر سال تا دی‌ماه بیمه محصولات را انجام می‌دهیم و امسال جزو سال‌هایی بود که این بیمه دوبار تا بهمن و 29 اسفندماه تمدید شد، اما متأسفانه کشاورزان استقبال نکردند. محتشم‌امیری به‌دلیل استقبال‌نکردن کشاورزان از طرح بیمه پرداخت گفت: مبلغی که بیمه پرداخت می‌کند بیمه هزینه است نه بیمه درآمد، به‌همین دلیل کشاورزان چندان از آن استقبال نمی‌کنند. اگر به بیمه درآمد برسیم به احتمال زیاد، استقبال بیش‌تری خواهند کرد، البته اگر به بیمه درآمد برسیم، حق بیمه ما افزایش چشمگیری خواهد داشت. وی تصریح کرد: در تمامی نظام‌های کشورهای پیشرفته، بیمه حرف اول را می‌زند، به‌طوری‌که برای خسارات‌ غیرمترقبه نخستین سازکارشان بیمه است. بحث بیمه یک بحث مشارکتی است و امروز که در گلستان سیل خسارت‌ زده است، برای مثال از مبالغ بیمه کشاورزان استان همدان که آسیب ندیده‌اند به کشاورزان گلستان اختصاص داده می‌شود. این در شرایطی است که دولت هنوز نتوانسته حتی یک ریال به کشاورزان خسارت‌دیده پرداخت کند، چون ابتدا باید سازکارش را تعریف و سپس پرداخت کند؛ اما بیمه یک سازکار تعریف‌شده است و به‌محض این‌که محصولات خسارت دیدند، نخستین ارگانی که وارد عمل شد سازمان‌ بیمه بود که شروع به پرداخت خسارت کرد. وی افزود: ما در اسرع وقت و به‌محض این‌که با توجه به شرایط توانستیم حضور یابیم، در محل حاضر شدیم و از 15 فروردین علاوه‌بر بررسی خسارات‌ شروع به پرداخت کردیم، به‌طوری‌که تاکنون 90 درصد کارها را انجام و پرداخت‌ها را سامان داده‌ایم. اگر در جایی هنوز بررسی صورت نگرفته یا به‌دلیل فراهم‌نبودن شرایط حضور سازمان بیمه بوده یا این‌که خودِ کشاورز در تکمیل پرونده‌اش سهل‌انگاری کرده است. رئیس صندوق بیمه کشاورزی استان گلستان افزود: باید برای بیمه تبلیغات داشته باشیم و سازمان‌هایی مثل صداوسیما و جهاد کشاورزی نیز به ما کمک کنند که در این راه بهتر عمل کنیم تا فرهنگ بیمه‌کردن محصولات بین کشاورزان جا بیفتد.

به گزارش «روسنا» براثر سیل اخیر که از بهار امسال در بسیاری از نقاط کشور روی داد، بخش‌های مختلف زراعت، باغبانی، دامداری و آبزی‌پروری دچار خسارت شد که وزیر جهاد کشاورزی مقدار آن را 13 هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. در این میان آنچه که بیش‌تر به چشم می‌آید، بیمه‌نبودن اراضی کشاورزی و دیگر بخش‌های حوزه کشاورزی است که در شرایط کنونی می‌توانست کمک‌حال کشاورزان خسارت‌دیده باشد. نکته دیگر آن‌که سهم صندوق بیمه کشاورزی از اعتبارات بودجه‌ سال 98 تنها یک‌هزار و 500 میلیارد تومان است که بی‌شک چنین رقمی جبران‌کننده خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی نخواهد بود، لذا لازم است سهم این صندوق از اعتبارات بیش‌تر شود. شایان ذکر است متولی اصلی و پاسخگوی بیمه در هر استان شخص رئیس سازمان جهاد کشاورزی است که باید ترویج بیمه را در اولویت نخست خود قرار دهد. شایسته بود وزارت جهاد کشاورزی در جریان سیل اخیر اولویت را بیمه اعلام می‌کرد و کمک‌های بلاعوض را هم از طریق سازکار کارآمد و شناخته‌شده بیمه کشاورزی انجام می‌داد. یکی از اقدامات ارزشمند پرداخت حق بیمه مربوط به فعالیت‌هایی است که قابلیت احیاء دارند و زراعت بهاره را پیش رو دارند.

گزارش از نادیا صمدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =