آب روستا

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی از آغاز طرح جمع‌آوری ۷۰۰ انشعاب غیرمجاز آب آشامیدنی روستاهای استان براساس تفاهم‌نامه منعقد شده با شرکت آب و فاضلاب از ابتدای هفته جاری خبرداد.

به گزارش روستانیوز به ایرنا، محمدرضا موفق روز دوشنبه اظهار داشت: امسال به علت کاهش نزولات جوی و کمبود منابع آبی پیش بینی می شود که روستاهای استان با خشکسالی مواجه شوند و به همین دلیل باید تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: بخش زیادی از انشعابات غیرمجاز در روستاها برای آبیاری کاشت صیفی جات، زراعت و دامداری ها استفاده می شود که باید با آنها برخورد قانونی شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه طبق تفاهم نامه منعقد شده با شرکت آب و فاضلاب استان از ظرفیت دهیاران برای برخورد با متخلفان انشعابات غیرمجاز آب در روستاها استفاده می شود گفت: جمع آوری کامل این نوع انشعابات موجب کاهش تنش آبی در برخی روستاها بویژه در فصل تابستان خواهد شد.

بنا به گفته مسوولان شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی؛ کاهش ۵۴ درصدی نزولات جوی در سال آبی جاری موجب کاهش ۴۵ درصدی میزان آبگیری سدهای استان شده است که این وضعیت تنش آبی را در ۲۶۵ روستای  استان در پی داشته است.

اکنون ۲۶۵ روستای این استان با جمعیت ۱۷۰ هزار نفری به دلیل کاهش بارندگی و افزایش میزان آب برای مصارف غیر شرب با تنش آبی مواجه هستند.

اگرچه آمار روستاهای دارای تنش آبی در سال جاری نسبت به سال گذشته با کاهش ۱۵ درصدی مواجه است، اما پیش بینی می شود که با فرارسیدن فصل گرما تنش آبی نیز در روستاهای استان افزایش یابد.

 ۸۴۱ روستای دارای سکنه در خراسان شمالی وجود دارد که ۶۸۹ روستای بالای ۲۰ خانوار تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب  استان هستند.

 خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند، همچنین ۳۰ هزار نفر از جمعیت این استان نیز عشایری هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =