میرمحسن موسویان

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران‌زمین با بیان این‌که این مصوبه تیشه به ریشه اتحادیه‌های تعاون روستایی می‌زند و قطعاً آسیب‌زننده است، گفت: با مصوبه هیئت وزیران برای حذف سازمان تعاون روستایی مخالف هستم، زیرا حذف این سازمان در این مقطع زمانی دارای اهداف و نیات سیاسی است و این اقدام کمکی به تشکل‌های روستایی نمی‌کند.

میرمحسن موسویان در گفت‌وگو با «روستانیوز» ادامه داد: این کار باید با زیرساخت فنی‌تر و در طول چهار تا هشت سال گذشته انجام می‌شد و در یک فرجه زمانی به نتیجه می‌رسید. این‌که در عرض دو تا سه ماه مانده به پایان دولت اعلام شود سازمان تعاون روستایی قرار است منحل شود، جای سوال دارد.
 مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران‌زمین افزود: اگر دولت می‌خواست این اقدام را انجام دهد، ابتدا باید جلساتی با تشکل‌ها تشکیل می‌داد تا رویکرد نظام حاکم مشخص و دقیقاً روشن می‌شد که قرار است که چه امکاناتی در اختیار بخش خصوصی قرار داده شود و این تشکل‌ها قرار است با امکانات خودشان و دولت چه اقداماتی انجام دهند.
موسویان ادامه داد: با توجه به این‌که ۸/۲۲درصد سهام سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی روستایی تعلق دارد (۲/۷۷درصد سهام امکان واگذاری دارد) و قاعدتاً امکانات قابل واگذاری از جمله انبارها و سوله‌ها، سالن‌ها، دفاتر اداری، اراضی، غرف و میادین، امتیازات و سرقفلی‌ها، ماشین‌آلات، تجهیزات و... به تناسب زمینه فعالیت هر یک از شرکت‌های تعاونی، باید به آن‌ها ارائه شود و مبلغ حاصل از فروش سازمان به خزانه دولت واریز شود؛ چگونه این معادله را توضیح خواهند داد که در این مدت زمانی محدود، نحوه قیمت‌گذاری چگونه خواهد بود و همچنین به این پرسش مهم‌تر چگونه پاسخ خواهند داد که واگذاری‌ها چقدر سالم، منصفانه، دقیق و کارشناسی و دفتری خواهد بود و این امکانات به صورت اقساط ارائه می‌شود یا نقدی و به قیمت روز.
وی توضیح داد: وقتی این مسائل اصلاً مشخص نیست و توان اتحادیه‌ها در حال حاضر جوابگوی پذیرش این مسئولیت نیست، باید برنامه‌های بلندمدت حداقل دو ساله چیده تا توانمندی اتحادیه‌ها سنجیده شود و بعد اقدام به تصویب این مصوبه کنند. 
موسویان ادامه داد: این مصوبه تیشه به ریشه اتحادیه‌های تعاون روستایی می‌زند و قطعاً آسیب‌زننده است؛ البته ما داعیه‌دار اقدامات خوب صفر و صدی تعاون روستایی نیستیم و قبول داریم که در مقاطعی از زمان آن‌ها هم بد عمل کرده‌اند که به عقبه چند دهه گذشته برمی‌گردد که باعث شده سازمان تعاون روستایی قدرتمند نباشد، ولی راه حل این نیست که صورت مسأله را پاک و مصوبه انحلال این سازمان را امضاء کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =