تعاون روستایی

مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی استان مازندران با بیان این‌که انحلال سازمان تعاون روستایی نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد، درباره مصوبه جدید هیئت وزیران گفت: هیئت وزیران مصوبه‌ای در تاریخ دوم اردیبهشت 1400 به امضای معاون اول رئیس‌جمهور رساند که سه نهاد دولتی از جمله شرکت خدمات حمایتی، پشتیبانی امور دام و سازمان تعاون روستایی منحل و وظیفه تصدیگری آن‌ها کم‌تر شود، ولی باید گفت شبکه تعاون روستایی سازمان عریض و طویلی است و حذف آن تبعات زیادی دارد.


علیرضا رنجبر در گفت‌وگو با « روستانیوز » با بیان این‌که اکنون زمان اجرای این طرح نیست، چون از عمر این دولت زمان زیادی باقی نمانده که دولت بتواند برای این کار زمان بگذارد و برنامه‌ریزی کند، خاطرنشان کرد: دلیل اشتباه بودن این تصمیم این است که 21درصد از سهام سازمان تعاون روستایی مربوط به تشکل‌ها و اتحادیه‌ها است و تکلیف این سهام باید مشخص شود. دولت ابتدا باید این موانع را رفع و سپس اقدام به واگذاری یک سازمان دولتی بکند.
مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی استان مازندران ادامه داد: علاوه بر این انحلال سازمان نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد و در اختیار دولت نیست که یک سازمان دولتی را منحل کند و یا تشکیل دهد. 
وی گفت: سازمان تعاون روستایی در کشور با قدمتی 70سال رفع‌کننده مشکلات زیادی است؛ بنابراین انتظار می‌رود این گونه طرح‌ها کارشناسی شده ارائه شود تا شبکه تعاون روستایی در این بین زیان نبیند.
رنجبر در ادامه درباره میزان توانایی بخش خصوصی برای بر عهده‌گرفتن این مسئولیت‌ها گفت: به عنوان فردی که 25سال در شبکه تعاونی‌های روستایی کار کرده‌ام، با اطمینان می‌گویم که این کار بسیار سخت است و نمی‌توانیم به یکباره تعاونی‌های روستایی را رها و سازمانی را که در خرید تضمینی محصولات کشاورزی، خرید میوه شب عید و خیلی دیگر از مسائل به عنوان بازوی اجرایی دولت عمل کرده، منحل کنیم. 
وی افزود: با توجه به انجام‌دادن این وظایف از سوی تعاون روستایی، اگر دولت بخواهد این سازمان را منحل کند، شرایط برای کشاورزان مشکل می‌شود، زیرا بحث خرید تضمینی از بین می‌رود و دولت نمی‌تواند این وظیفه را به تشکل‌ها و بخش خصوصی بدهد، زیرا دادن این اختیار به آن‌ها از نظر قانونی غیرممکن است. به همین دلیل نیاز است که سازمان تعاون روستایی وجود داشته باشد و در کنار آن در زیر چتر حمایتی سازمان، تشکل‌ها کار خود را انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =