کد خبر: 13872
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
گوجه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام از ممنوعیت کشت محصولاتی که مصرف آب آنها زیاد است از جمله هندوانه، برنج، ذرت و یونجه به منظور بهینه سازی و مدیریت منابع آبی خبرداد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، علی پوراحمد روز دوشنبه اظهار داشت: با توجه به مصوبات شورای حفاظت از منابع آب و خشکسالی های اخیر و بحران آب و کاهش آبدهی سطح رودخانه های استان در سال جاری و هماهنگی لازم و تعامل کشاورزان با شرکت آب منطقه ای و ادارات دستگاه های تابعه در مصرف بهینه آب ، کلیه بهره برداران از منابع آب که از طرق مختلف اعم از موتور تلمبه، پمپاژ آب و چاه اراضی خود را مشروب می کنند از کشت محصولات آب بر از جمله هندوانه، برنج، ذرت و یونجه خودداری و از کاشت محصولات در بستر رودخانه، نصب و استفاده موتور تلمبه غیرمجاز خوداری کنند.

وی افزود: در صورت هرگونه تخلف به استناد مواد قانونی توزیع عادلانه آب، موضوع از طریق مراجع قضایی و انتظامی پیگیری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام از کاهش ۲۰ درصدی مجموع حجم آب ذخیره شده در پشت سدهای چهارگانه این استان به دلیل کاهش میزان بارندگی خبر داد و یادآور شد: عبور از شرایط کم آبی تابستان، مستلزم اقدامات اضطراری است.

پوراحمد با ارائه گزارشی از وضعیت بارش های سال آبی جاری و حجم مخازن سدهای استان گفت: کاهش بارندگی اخیر در استان، حجم آب ذخیره پشت سد ایلام(چم گردلان) را سه درصد، سد دویرج دهلران ۲۲ درصد، سد کنگیر ایوان ۱۸ درصد و سد شهدای ایلام (گلال) را  ۲۵ درصد کاهش داده است.

وی بر لزوم همکاری همه دستگاه های ذیربط در بحث حفاظت و صیانت از منابع آب تاکید کرد و یادآور شد: در راستای کاهش مصارف، جلوگیری از برداشت های غیر مجاز و اضافه برداشت ها، می بایست در دستور کار همه احاد مردم و دستگاهها متولی قرار گیرد.

وی به کاهش شدید بارندگی ها در فصل آبی جاری و گرمای زودرس استان اشاره کرد و گفت: عبور از شرایط کم آبی و پیک مصرف در تابستان امسال، مستلزم اقدامات اضطراری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام تاکید کرد: با توجه به کاهش نزولات آسمانی در استان تامین آب به عنوان مهمترین اولویت باید مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، از ابتدای سال جاری آبی (اول مهرماه هرسال تا پایان شهریورماه سال بعد) بیشترین بارش نزولات جوی متعلق به شهرستان آبدانان با ۵۰۹ میلیمتر و کمترین ریزش هم مربوط به شهرستان مهران با ۲۰۳ میلیمتر ثبت شده است.

میزان بارش‌های ایلام هم ۳۳۳ میلیمتر گزارش شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =