321321

نهاده‌های دام و طیور سهم مهمی در قیمت محصولات پروتئینی دارد و هرگونه وقفه در تأمین آن‌ها به دلیل نوسان ارز یا کاهش واردات، به افزایش قیمت محصولاتی همچون تخم‌مرغ، گوشت سفید و قرمز منجر می‌شود. تأمین نهاده از دغدغه‌های همیشگی فعالان تولید دام و طیور است و بر همین اساس در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تأکید ویژه‌ای بر افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی شده است.

از آن‌جایی‌که بخش مهمی از قیمت تمام شده محصولات پروتئینی به قیمت خوراک وابسته است، به دلیل نوسان قیمت نهاده‌ها، قیمت محصولاتی مانند مرغ، تخم‌مرغ و گوشت هم مرتب تغییر می‌کند و دولت هم از سوی مصرف‌کننده به دلیل بالا بودن قیمت و از سوی تولید‌کننده به دلیل بالا رفتن قیمت تمام شده در مظان اتهام قرار می‌گیرد. ذرت، سویا، جو و سبوس از نهاده‌های اصلی خوراک دام است و در این میان بخش مهمی از نیاز داخلی به سویا و ذرت از طریق واردات تأمین می‌شود. با توجه به این‌که واردات و توزیع نهاده‌های طیور سودآوری بسیاری بالایی دارد، عده‌ای به صورت تصنعی در بازار، نیاز کاذب به نهاده‌های دام و طیور ایجاد می‌کنند و از این طریق در حق تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان اجحاف می‌شود. اما این روزها در بازار حتی اگر به اندازه کافی نهاده وجود داشته باشد، فعالیت نکردن و اعتصاب کامیونداران مشکل‌ساز شده است.

گره مشکلات حمل و نقل گشوده شود

در همین راستا مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور گفت: در مقطعی ارسال نهاده‌های دامی به استان‌ها تنها به دو کامیون در روز محدود شد. در پایان ماه گذشته حداقل 659 کامیون در روز نهاده‌های دامی از بندر امام به استان‌ها ارسال می‌شد که با شروع اعتصاب کامیونداران میزان ارسال سیر نزولی به خود گرفت، به نحوی که در تاریخ 4/7/97 فقط دو کامیون نهاده دامی به استان‌ها ارسال شد. در حال حاضر هرچند گشایشی در حمل و نقل نهاده‌های دامی اتفاق افتاده، اما همچنان حدود ۱۰۰میلیون قطعه مرغ گوشتی در مرغداری‌ها در خطر گرسنگی قرار دارند. برومند چهار آیین ادامه داد: هرچند تعداد کامیون‌هایی که به استان‌ها نهاده‌های دامی حمل می‌کنند بیش‌تر شده، اما همچنان یک سوم تعداد معمول است و خطر گرسنگی برای حدود 100میلیون مرغ در مرغداری‌ها وجود دارد. وی با یادآوری این‌که طیور گوشتی به دلیل سوخت‌و‌ساز بالا مقاومت کمتری به گرسنگی دارند، افزود: گله مرغ گوشتی زودتر از سایر طیور در شرایط گرسنگی دچار بیماری می‌شود و تلفات آن بالا است. وی اضافه کرد: اگر تنها 24 ساعت دان در اختیار مرغ گوشتی قرار نگیرد، مرغ شروع به خودخوری کرده و خسارت بسیار سنگینی به بار می‌آورد. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور با تأکید بر این‌که مرغ منبع تأمین 40 درصد پروتئین مورد نیاز مردم است، گفت: این عدد نشان می‌دهد که مرغ چه جایگاه پر اهمیتی در تأمین پروتئین سبد خانوار ایرانی دارد و هر خلأیی در صنعت پرورش آن می‌تواند چه نتایجی به دنبال داشته باشد. چهارآیین اظهار کرد: با افزایش مشکلات مرغداران شرکت پشتیبانی امور دام کشور 160 هزارتن نهاده دامی بین آن‌ها توزیع کرده است، اما میزان آن کافی نیست و لازم است زودتر خواسته‌های صنفی کامیونداران تأمین و از مشکلات حمل و نقل گره‌گشایی شود.

اختلال جدی در تأمین خوراک طیور

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار هم با اشاره به این‌که اختلالات ایجاد شده در حمل و نقل موجب بروز چالش جدی در تأمین خوراک طیور شده است، گفت: دولت باید برای حل این مشکل از سایر نهادها کمک بگیرد. سید فرزاد طلاکش با اشاره به تداوم مشکلات ایجاد شده برای صنعت طیور در پی اعتراض کامیونداران، اظهارداشت: اعتراضات و اعتصاب کامیونداران و اختلالات ایجاد شده در حمل و نقل، بیش‌ترین چالش را برای صنعت طیور ایجاد کرده، چراکه خوراک طیور باید به‌روز تأمین شود. وی افزود: متأسفانه در حال حاضر یا بارگیری انجام نمی‌شود یا این‌که با قیمت‌های بسیار بالا و غیرمعقول این کار صورت می‌گیرد که قیمت تمام شده را بسیار بالا می‌برد. دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران با بیان این‌که در نتیجه این مشکلات ایجاد شده مرغداران ناچار شده‌اند از یکدیگر دان قرض بگیرند، گفت: رفت و آمد ماشین‌ها برای حمل و نقل این دان‌ها خلاف مسائل قرنطینه‌ای است و باعث انتقال بیماری‌های طیور از جمله آنفلوآنزا می‌شود. طلاکش تصریح کرد: دولت فعلاً باید برای حل این مشکل از ارتش و سپاه کمک بگیرد و این معضل را رفع کند. وی اضافه کرد: همچنین مرغداران زمانی که می‌بینند ممکن است موفق به تأمین دان کافی نشوند، به تهیه فرمولاسیون‌های نامناسبی روی می‌آورند که این امر هم موجب کاهش کیفیت تولید می‌شود و هم سطح ایمنی بدن طیور را کاهش می‌دهد که این مسأله موجب می‌شود پرنده مستعد مبتلا به انواع بیماری‌ها از جمله نیوکاسل و آنفلوآنزا شود.

به گزارش «روستا نیوز»، اعتصاب کامیونداران درحالی است داریوش امانی، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، خرداد ماه امسال در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به وضعیت پیگیری‌های صورت گرفته توسط سازمان راهداری برای تسهیل شرایط و پاسخگویی به خواسته‌های کامیونداران، اظهار کرده بود در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری به‌منظور تشریح وضعیت اعتصاب رانندگان کامیون و خواسته‌های آن‌ها، مسأله واردات مستقیم و بدون واسطه لاستیک و لوازم‌یدکی پرمصرف مطرح شد.ه است وی افزوده بود: خوشبختانه تصمیمات مطلوبی در زمینه تأمین لاستیک مورد نیاز رانندگان اتخاذ و مقرر شده طبق ابلاغیه وزارت صنعت، نمایندگی‌های مجاز بر اساس نیاز بخش حمل‌ونقل با قیمت مصوب و بدون واسطه لاستیک را عرضه کنند که انتظار می‌رود عملیاتی شود. وی از پیگیری موضوع تأمین لوازم‌یدکی پرمصرف با ارسال نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خبر داده بود. اکنون اما بعد از چند ماه رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران از ثبت سفارش تایر خودروهای سنگین با ارز چهار هزار و 200 تومانی خبر می‌دهد و می‌گوید: التهاب بازار در این بخش تا یک الی دو ماه آینده فروکش خواهد کرد و در حال حاضر نیز مشکلات مربوط به تأمین لاستیک مورد نیاز کامیون‌داران براساس قیمت رسمی تا حد زیادی کاهش یافته است. محمدرضا گنجی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، در رابطه با جدیدترین وضعیت عرضه انواع لاستیک در بازار و مسائلی که موجب نابه‌سامانی در این بخش به‌ویژه در حوزه تایر خودروهای سنگین شده، اظهار می‌دارد: هم‌اکنون کارخانجات در حال تولید با ظرفیت ۱۰۰ درصدی هستند و تمامی محصولات تولید ‌شده دراختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می‌گیرد و پس از طی مراحل مربوط در اختیار کامیونداران قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: هم‌اکنون تجار در حال ثبت سفارش هستند و واردات با ارز چهار هزار و 200 تومانی و با تعرفه پنج درصدی موجب خواهد شد تا التهابات بازار طی یک تا دو ماه آینده کاهش یابد. گنجی با اشاره به این‌که مشکلات مربوط به تأمین لاستیک مورد نیاز کامیونداران براساس قیمت رسمی تا حد زیادی کاهش یافته است، می‌افزاید: تا پیش از این با مشکل تأمین لاستیک مورد نیاز کامیونداران با قیمت رسمی مواجه بودیم، اما در حال حاضر این مشکل برطرف شده و براساس قیمت رسمی، لاستیک در اختیار کامیونداران قرار می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =