کد خبر: 12858
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
احد آزادی‌خواه

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون ۵ میلیون تن نهاده در بنادر کشورمان موجود است، بنابراین در حوزه زیرساخت تولید و تامین مرغ مشکلی نداریم.

به گزارش روستانیوز به نقل از صدا و سیما، حجت الاسلام احد آزادی خواه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به التهابات بازار مرغ، افزود: از سیزدهم فروردین، شرایط، تغییر کرد و پیش بینی این است که در تامین مرغ برای ماه رمضان، مشکلی نداریم.

وی با اشاره به اینکه برای ایام عید هم در تامین مرغ مشکلی نداشتیم، ادامه داد: بیشتر مشکلات در زمینه توزیع مرغ بود.

حجت الاسلام آزادی خواه گفت: اکنون ۵ میلیون تن نهاده در بنادر کشورمان موجود است، بنابراین در حوزه زیرساخت تولید و تامین مرغ مشکلی نداریم.

وی با اشاره به اینکه شیوه توزیع، مشکلاتی دارد و نگران آن هستیم، افزود: سامانه «بازارگاه» اشکالات زیادی داشت. میان سامانه «بازارگاه» و سامانه «گمرک» فاصله وجود داشت و این فاصله موجب شده بود تا ۴۰ درصد نهاده‌های وارد شده با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، بازار سیاه ایجاد کند.

حجت الاسلام آزادی خواه با بیان اینکه تلاش کردیم دولت با بازار سیاه مقابله کند، اضافه کرد: وارد کنندگان حق ندارند نهاده‌های وارد شده با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را در بازار سیاه بفروشند، اما این کار را می‌کردند.

وی با اشاره به جلسات مجلس شورای اسلامی با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مربوط به تنظیم بازار مرغ گفت: در این بُرهه، نظارت نباید تنها بر دوش مجلس باشد و دولت، نخستین ناظر بر عملکرد خودش است. 

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نظام توزیع ما مشکلاتی دارد، افزود: توزیع باید در دست مردم و اصناف باشد و علت تشکیل صف مرغ، این است که شبکه قوی توزیع در کشور نداریم.

 آزادی خواه با اشاره به اینکه مصرف سرانه روغن در کشورمان در مقایسه با استاندارد‌های جهانی، بالاست، اضافه کرد: در کشورمان، هر فرد حدود ۲۱ کیلوگرم روغن مصرف می‌کند در حالی که استاندارد مصرف این کالا ۱۲ کیلو است.

وی گفت: با حذف یارانه از گوشت قرمز، واردات آن ۸۰ درصد کاهش یافت و دامدار سود کرد و بازار رونق گرفت.

آزادی خواه افزود: نیاز کشور ما به روغن، یک و نیم میلیون تن است در حالی که دو میلیون تن با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد می‌کنیم و این یعنی رانت و سوء استفاده.

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه درصد کوچکی از تخلفات در زمینه توزیع روغن به اصناف بر می‌گردد، گفت: مسائل مهمتری وجود دارد که موجب کمیاب و گران شدن روغن شده است.

آزادی خواه افزود: حدود ۲۰ هزار واحد مرغداری در کشور داریم که در جهاد اقتصادی کمک کردند. 

وی با اشاره به اینکه قانون انتزاع، تعیین تکلیف شد، اضافه کرد: از ابتدای امسال کل بازرگانی داخلی به وزارت جهاد کشاورزی محول شد و وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی در این باره تفاهمنامه امضا کردند.

آزادی خواه ادامه داد: اکنون صفر تا صد زنجیره تأمین، تولید و توزیع در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه تعیین قیمت در اختیار دولت بود، اما مجلس یازدهم آن را به سه گروه تقسیم کرد، افزود: اکنون دولت شامل وزرای جهاد کشاورزی و صمت و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور؛ سه نفر کشاورز خبره و سه نفر نماینده تشکل‌های کشاورزی و اقلام مختلف در کارگروهی، تعیین قیمت می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =