نامی

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی (اتماک) درباره میزان مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها گفت: بخشنامه ابلاغی معاون اول رئیس‌جمهور درباره استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها درصورتی‌که اجرایی می‌شد، شاهد مشکلات دو سال اخیر در بخش تولید نبودیم.

حمیدرضا نامی در گفت‌وگو با «روستانیوز» اظهار داشت: در حوزه ماشین‌های کشاورزی و مکانیزاسیون کشاورزی هیچ‌گونه تعاملی با تشکل‌های بخش خصوصی، انجمن‌ها و اتحادیه‌های این بخش صورت نگرفته و تمام مشکلاتی که از آن یاد می‌کنیم، حاصل تصمیم‌گیری‌ پشت درهای بسته و بدون رویکردهای مشورتی است که باعث بروز اوضاع کنونی شده.
وی ادامه داد: آنچه واقعیت یک اقتصاد را تشکیل می‌دهد، لایه‌های اجرایی درحال کار است، نه لایه‌هایی که به‌صورت دستورالعمل یا دستوری امور را انشاء می‌کنند. طی چند سال اخیر فشار اصلی تأمین و تولید ماشین‌آلات کشاورزی برعهده بخش خصوصی بوده و مصرف‌کننده این محصولات و ماشین‌آلات هم بخش خصوصی بوده است.
نامی ادامه داد: ولی به هر حال در این بین تصمیم‌گیری‌های دولتی شدیداً روی ذات واقعی و شکل اجرایی تصمیمات تأثیر می‌گذارد. بخش خصوصی عامل اجرا است، ولی وقتی فاصله بین بخش دولتی و بخش خصوصی معنادار باشد، فاصله بین چیزهایی که تصویب و انشاء می‌شود و اتفاقاتی که به‌صورت واقعی در جامعه رخ می‌دهد، بسیار زیاد می‌شود و منشأ آن این است که دولت خود را در جایگاه تسهیل‌کننده امور اجرایی توسط بخش خصوصی نمی‌بیند و خود را شایسته‌تر از بخش خصوصی برای تصمیم‌گیری درباره هر مسأله‌ای می‌داند.
رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی با بیان این‌که تحت یک چنین جزم‌اندیشی‌هایی به یک چنین بن‌بست‌هایی می‌رسیم که می‌بینیم، افزود: میزان مشارکت تشکل‌ها در تصمیم‌گیری برای بخش مکانیزاسیون و ماشین‌آلات کشاورزی صفر درصد است و مشارکت معکوس داریم، لذا تشکل‌ها همواره بر سر مطالبات حداقلی با دولت چانه‌زنی می‌کنند که فلان برنامه‌ریزی و دستورالعمل با واقعیت اجرایی فاصله دارد و آسیب‌رساندن این تصمیمات به بخش اقتصاد بیش‌تر از منابعی است که به اقتصاد سود می‌رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =