کد خبر: 12606
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
ملک زاده

پرویز ملک زاده محقق و پژوهشگر برجسته علوم باغبانی موفق به دریافت دکترای افتخاری علوم باغی و کشاورزی دانشگاه سورنتو کشور مکزیک شد.

به گزارش روستانیوز، مقرر بود این پژوهشگر صاحب نام همدانی برای دریافت جایزه علمی و فرهنگی خود به کشور مکزیک سفر کند که با توجه به  طولانی شدن پروسه ویروس کرونا سرانجام این جایزه با برگزاری آیین ویژه ای به صورت ویدیو کنفرانسی تقدیم وی شد.

در این مراسم که بنا بر درخواست ملک زاده با قرائت آیاتی از قرآن کریم و اجرای سرود جمهوری اسلامی و اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی همراه بود مسئولان دانشگاه سورنتو به پاس سال ها تلاش و نوآوری این محقق و پژوهشگر همدانی در احیاء علوم باغبانی و تدریس افتخاری و بشردوستانه در دو حوزه باغبانی و محیط زیست دکترای افتخاری دانشگاه سورنتو در حوزه باغبانی را تقدیم وی کردند.

این محقق صاحب نام همدانی که تا کنون سه بار عنوان شهروند برگزیده را از آن خود کرده در خصوص دریافت دکترای علوم باغبانی کشور مکزیک به عنوان تازه ترین موفقیتش به خبرنگاران گفت: من با بردن قریب ۲ هزار و ۹۷۰ تن سنگ و آوردن افزون بر ۳ هزار تن خاک، یک کوه را تبدیل به باغی کردم که امروز در این باغ جادویی درختچه های میوه با کمتر از ۵۰ سانت ارتفاع تولید میوه می کنند.

وی با اشاره به اینکه با سال ها مطالعه علمی و عملی سال گذشته موفق به تولید نوعی کود معجونی صددرصد ارگانیک  شدم، افزود: این کود که تاییدیه دو کشور انگلیس و هلند را دارد  بدون هیچ عارضه ای باروری درختان را چند برابر می کند و امروز این کود با مشارکت و کمک یک سرمایه گذار در اصفهان به تولید بالایی رسیده است.

ملک زاده با اشاره به گذشت ۷۰ بهار از عمر خود و سال ها مطالعه و کار علمی و عملی تصریح کرد: هنوز احساس می کنم در ابتدای مسیر هستم چرا که به تدریس افتخاری در حوزه محیط زیست و علوم باغبانی برای جوانان و نوجوانان علاقه وافر دارم و به رغم دعوت بیش از ۳۰ کشور جهان برای اقامت، به کشورم و زادگاهم همدان به عنوان شهر اطلسی ها عشق می ورزم و امیدوارم بتوانم خدمتگزار مردم و به ویژه حوزه باغی کشور باشم.

وی با اشاره به اینکه مدرک دکترای افتخاری دانشگاه سورنتو کشور مکزیک در ۲۰ فوریه سال ۲۰۲۱ به بنده تعلق گرفت، گفت: این جایزه فرهنگی مطابق اساسنامه یونسکوکه علل بشر دوستانه دارد به بنده تعلق گرفت که آن را افتخاری برای کشورم ایران می دانم.

ملک زاده با درخواست از جوانان برای تلاش بیشتر به منظور رشدو تعالی علمی و فرهنگی خود و اینکه منتظر امکانات دولتی نباشند با گلایه مندی از کم توجهی مسئولان به درخواست های محدود خود گفت: به عنوان یک مو سفید کرده در امور باغی و محیط زیست پیوسته دلم برای طبیعت می سوزد و از اینکه می بینم فضای سبز و درختان باغ ها یکی پس از دیگری جای خود را به تیرآهن ها و ستون های بتونی می دهند غصه می خورم.

 وی خاطرنشان کرد: با توسعه مخالف نیستم اما با تخریب محیط زیست مخالفم چرا که فضای سبز هر منطقه علاوه بر نشاط بصری به منزله ریه های شهرها هستند و ضروری است با تمام توان در جهت حفظ و توسعه فضای سبز بکوشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =