کد خبر: 12584
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶
مرغ

نابه‌سامانی در بازار مرغ از اواسط بهمن سال گذشته در پی نارضایتی مرغدارها از قیمت مصوب شدت گرفت و در ادامه موجب افتادن بازار به دست دلالان، افزایش قطعه‌فروشی با قیمت‌های گزاف، کمبود و در مقطعی نبود مرغ گرم در بازار و افزایش قیمت گوشت این پرنده تا کیلویی 40هزار تومان در بازار آزاد شد.

به گزارش روستانیوز، هرچند مسئولان از اجرای طرح‌های تنظیم بازار و افزایش توزیع مرغ در آستانه سال نو و در تعطیلات نوروز گفته بودند، اما این نابه‌سامانی و کمبود به بازار نوروز ۱۴۰۰ نیز سرایت کرد و در پایان باعث افزایش قیمت مصوب مرغ شد. این درحالی‌که است که علی ربیعی، سخنگوی دولت، چندی پیش تأکید کرده بود که دولت تا پایان کار خود هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت کالاها به‌خصوص کالاهای اساسی ندارد. با این‌حال نارضایتی مرغدارها از قیمت مصوب و شرایط پیش‌آمده در بازار، بالاخره شرایط را به نفع آن‌ها تغییر داد.

چندی پیش نیز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، در سفر به مشهد قول آرام‌شدن بازار مرغ را داد، اما درحالی‌که مردم مشهد دلشان را به عذرخواهی او بابت صف مرغ خوش کرده بودند و انتظار داشتند که با افزایش قیمت شاهد وفور آن باشند، در کمال تعجب با کمبود و گرانی مرغ در بازار مواجه شدند. طبق گفته‌های حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، نقص زنجیره تولید تا توزیع مرغ از دلایل آشفتگی بازار مرغ در سراسر کشور است و همین امر سبب شده  سه‌هزار و ۴۶۰واحد مرغداری علی‌رغم دریافت نهاده‌های دامی دولتی تخلف و مرغ خود را خارج از چرخه رسمی احتکار و توزیع کنند. 

توجیهی برای گران‌فروشی وجود ندارد

اکنون گران‌فروشی مرغ در مشهد ادامه دارد و در همین ارتباط مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی به بازار گفت: در تصمیم‌گیری برای تعیین قیمت مصوب مرغ گرم، نماینده دستگاه‌های متولی و حتی صنف مرغداران حضور داشتند و افزایش ۲۲درصدی قیمت مرغ طبق کار کارشناسی و با حضور نمایندگان مرغداران بوده و سود و زیان آن‌ها محاسبه‌شده است.

مرتضی مدنی فدکی با بیان این‌که در همین راستا هیچ توجیه و بهانه‌ای را برای گران‌فروشی نمی‌پذیریم، ‌افزود: به‌تمامی متخلفان احتمالی هشدار داده می‌شود که هیچ عذری برای گران‌فروشی پذیرفته نخواهد شد و با آنان با شدت برخورد می‌شود.

 مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی اظهار داشت: طبق قانون جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اتاق اصناف هر کدام وظیفه‌ای مشخص دارند و از مبدأ تولید مرغ تا زمان توزیع آن در بازار، تمامی مراحل را رصد می‌کنند.

زمان نیاز داریم

در همین حال معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که با وجود افزایش قیمت مرغ چرا شاهد کمبود و گرانی بیش از نرخ مصوب هستیم، پاسخ داد: یکی-دو روز تا طبیعی‌تر شدن بازار و بازگشت آن به حالت عادی زمان نیاز است.

مجید جعفری در این رابطه توضیح داد: در هفته جاری دو میلیون و ۳۰۰هزار قطعه مرغ آماده کشتار داریم که حتی در صورت در نظر گرفتن درصدی از تلفات و با احتساب دو کیلوگرم برای هر مرغ، مجموعاً چهار هزار تن گوشت مرغ باید این هفته در استان تولید شود.

وی ادامه داد: بنابراین روزانه حداقل ۵۵۰تن گوشت مرغ وارد بازار می‌شود که با توجه به این‌که میزان مصرف بین ۵۰۰ تا ۵۵۰تن در روز است، قطعاً نباید مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد.

جعفری با بیان این‌که با توجه به نبود مشکل در حوزه تأمین و کشتار به‌هیچ‌وجه نباید کمبودی در بازار گوشت مرغ دیده شود، اظهار کرد: در هفته‌های گذشته اتفاقات تلخی در حوزه بازار و توزیع مرغ رقم خورد که دیگر با افزایش قیمت مصوب آن باید برطرف شود.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون در اکثر شهرستان‌های استان گوشت مرغ به‌وفور وجود دارد، زیرا عمده مرغ مورد نیاز استان در شهرستان‌ها تولید و حتی مرغ مورد نیاز مشهد نیز از شهرستان‌ها تأمین می‌شود.

زیبا نیست مردم در صف مرغ بمانند

نماینده بوشهر در مجلس شورای اسلامی در واکنش به بازار آشفته مرغ گفت: زیبا نیست که مردم در شرایط کرونا در صف مرغ  و تخم‌مرغ بمانند.

عبدالکریم جمیری در جلسه علنی دیروز مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی درباره کیفیت تأمین و توزیع نهاده‌های دامی اظهار داشت: در سالی که با تدبیر رهبری مزین به نام «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» شده است، باید التزام عملی خود را جهت تحقق منویات رهبری نشان دهیم.

وی ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که در تولید و توزیع محصولات کشاورزی و دامی مشکلات فراوانی داریم که برای حل آن باید از تولیدکنندگانی همچون پرورش‌دهندگان، کشاورزان، دامداران و صیادان حمایت شود.

جمیری اضافه کرد: اگر وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید قیمت نهاده‌ها در عرصه نهادها تعیین می‌شود، باید پرسید پس جایگاه نظارت چه می‌شود و با شائبه انحصار چه می‌کنند، آن هم در شرایطی که بسیاری از افراد به دلیل بی‌عدالتی از شرکت در این رقابت محروم هستند.

وی با بیان این‌که در مسأله توزیع با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم، گفت که باید نتیجه التزام و پیروی از دستورات رهبری را در زندگی مردم ببینیم. سیستم غلط، توزیع ناعادلانه و سودجویانه اجازه نمی‌دهد توزیع مناسب و عادلانه محصولات کشاورزی و دامی صورت بگیرد.

تخلف واحدهای مرغداری در عرضه مرغ

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: سه‌هزار و ۴۶۰واحد مرغداری در سطح کشور نهاده دامی دریافت، اما از تحویل مرغ به بازار خودداری و آن را احتکار کردند.

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی اظهار داشت: همواره یکی از مهم‌ترین مسائل مورد توجه مجلس حمایت از دامداری، کشاورزی و تولیدات دامی بوده است که در همین راستا جلسات متعددی در کمیسیون کشاورزی نیز تشکیل شد. پیش از این هم در سفری به بندرگاه وضعیت ترخیص، نگهداری و توزیع نهاده‌های دامی بررسی شد، اما بخش عمده‌ای از مشکل نهاده‌ها تا رسیدن به بازار توزیع، بحث نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی افزود: در کمیسیون کشاورزی اعلام شد سه‌هزار و ۴۶۰واحد مرغداری در سطح کشور نهاده دامی دریافت، اما از تحویل مرغ کشتار شده به بازار خودداری و آن را احتکار کردند؛ لذا بخشی از این پازل ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان هستند.

نقدعلی با بیان این‌که مشکل اساسی در کیفیت توزیع محصولات دامی است، افزود: طبق بازدید ما از بندرگاه، سامانه‌های جامع تجارت، بازارگاه و موارد دیگر به هم متصل نیستند که هنوز هم این مشکل حل نشده؛ بدان معنا که نهاده‌های دامی وارد و ترخیص می‌شوند، اما سامانه‌های ترخیص و خروج از گمرک به هم وصل نیستند تا به مرغداری و کشتارگاه برسد. نتیجه آن است که سه‌هزار و ۴۶۰واحد تولیدی با ارز چهار هزار و 200تومانی نهاده‌ دریافت کردند، اما مرغ در سردخانه احتکار شده است؛ لذا باید وزارت صنعت، معدن و تجارت پاسخگو باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =