کد خبر: 12182
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸

سرو کهنسال روستای کاج درخت به شماره ۷۳۶ مورخ ۱۳۹۹.۴.۷ در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است. این درخت از جاذبه‌های طبیعی شهرستان تربت‌حیدریه است که از قدمت آن چیزی حدود ۹۰۰ سال می‌گذرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از اینستا، پس از طی مسیر ۱۴ کیلومتری از شهر تربت‌حیدریه به سمت جنوب غرب و جاده بین شهری تربت‌حیدریه- گناباد به جاده روستایی کاج درخت رسیده که سه کیلومتر از جاده بین شهری تا روستای کاج درخت فاصله است. در ورودی روستا بعد از عبور از استخر آب به سمت جنوب غرب در داخل معبر به سرو کهنسالی می‌رسیم که با ارتفاع ۱۵ متر و سایه‌اندازی بیش از ۱۵ متر و با قطر تنه بیش از دو متر خودنمایی می‌کند.

درخت سرو روستا با نام محلی «کاج درخت» که در بین اهالی به درخت سوز(سبز) معروف است به دلیل همجواری با واحدهای مسکونی و متاثر از ساخت وسازها و اثرات نامطلوب پی‌آمد آن و همچنین قرارگیری در داخل معبر بسیار آزرده گردیده و دیگر طراوت و شادابی قبل را ندارد.

شاخه‌های درخت کهنسال تُنُک است. قسمتی از ریشه‌های درخت به دلایلی از جمله شستشوی خاک و تردد از پای درخت، از زیر خاک بیرون آمده است، همچنین قسمتی از شاخه‌های جنوبی درخت به دلیل مجاورت ساختمان‌های مسکونی از بین رفته یا بریده شده است.

این درخت در بین اهالی قدیمی روستا از ارزش و احترام زیادی برخوردار بوده است. بنا بر گفته معتمدین و ریش سفیدان روستا، در گذشته پای این درخت شیربرنج نذری پخته می‌شده است. محدوده درخت وسعت داشته و تا فاصله دور از آن هیچ ساخت و سازی نبوده است. اهالی برای نذر و نیاز به شاخه‌های درخت نخ و پارچه آویزان می‌کرده‌اند و هیچ کس جرات نداشت از شاخه‌های درخت کنده و آتش درست کند. همچنین گفته می‌شود مراسم سیزده بدر نیز پای درخت برگزار می‌شده و کودکان در اطراف درخت به شادی و بازی می‌پرداخته‌اند.

البته در سال‌های اخیر سرو کهن سال روستای کاج درخت با تهدیدهای انسانی و محیطی شدیدی دست و پنجه نرم کرده و همچنان با تمام توان پابرجاست. این درخت کهنسال در بین اهالی روستا و به خصوص قدیمی‌ها این منطقه از ارزش بالایی برخوردار بوده تا حدی که در قدیم برای نذری به درخت قسم می‌خورده‌اند و از جمله «به پیر درخت سز» استفاده می‌کرده‌اند.

گفتنی است که اهمیت اعتقادی و تاریخی کاج درخت، نقش مهمی در جذابیت گردشگری آن دارد و در صورت شناساندن درخت می‌تواند پذیرای گردشگران باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =