کد خبر: 12080
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴
تصفیه‌خانه

تصفیه‌خانه آب شرب ملایر پس از پنج‌سال چشم‌انتظاری مردم ملایر به صورت ویدئوکنفرانس توسط وزیر نیرو و با حضور استاندار همدان و رئیس آب و فاضلاب کشور در پویش «هرهفته-الف-ب-ایران» به بهره‌برداری ‌رسید.

به گزارش روستانیوز، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در این مراسم گفت: تصفیه‌خانه آب آشامیدنی در پایین‌دست سد کلان ملایر با ظرفیت ۵۰۰لیتر در ثانیه ساخته شده که به طور متوسط ۳۸۰لیتر در ثانیه آب را می‌تواند برای شهر ملایر تصفیه و تأمین کند؛ در ضمن سد کلان ملایر در ۳۰کیلومتری جنوب شهر ملایر احداث شده و حجم آب این سد ۴۵میلیون مترمکعب است.

منصور ستوده با بیان این‌که سد کلان ملایر با مساحت ۳۸۴کیلومترمربع و طول دریاچه ۴۹۰متر با حجم مخزن ۴۵میلیون مترمکعب ساخته شده است، افزود: طبق پیش‌بینی انجام شده، جمعیت ملایر در سال۱۴۱۵ به ۳۳۰هزار نفر خواهد رسید و طبیعی است که ۲۷حلقه چاهی که اکنون آب شرب را تأمین می‌کند، پاسخگو نخواهد بود. بنابراین برای تأمین نیاز آبی ۳۰میلیون مترمکعب خط آب‌رسانی از سد کلان به شهر ملایر احداث شد تا ۱۲میلیون مترمکعب از این نیاز آبی تأمین شود.

وی با بیان این‌که هم‌ اکنون بیش از ۴۱میلیون مترمکعب آب پشت سد کلان ملایر قرار دارد، تصریح کرد: ۷۵میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان برای ساخت این سد هزینه شده و قرار است ۲۲میلیون مترمکعب آب را تنظیم کند که شامل ۱۲میلیون مترمکعب آب آشامیدنی مورد نیاز شهر ملایر و روستاهای مسیر، نیم‌میلیون مترمکعب آب مورد نیاز شهرک صنعتی سهند، چهارمیلیون مترمکعب حقابه کشاورزی پایین‌دست و ۵/۵میلیون مترمکعب حقابه محیط زیست است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان خاطرنشان کرد: حدود ۲۶۵لیتر از ۳۸۰لیتر در ثانیه برای مخزن پیش‌بینی شده در مجاور سپاه است که ۸۰درصد آب آشامیدنی مورد نیاز شهر ملایر را تأمین می‌کند و ۱۱۵لیتر آن نیز برای مخزن پیرویلان است.

وی با بیان این‌که ساخت تصفیه‌خانه آب ملایر با قیمت اولیه چهارمیلیارد تومان توسط بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت، اما این طرح با هزینه‌کرد ۲۰۰میلیارد تومان و با ۹۵درصد پیشرفت اجرا شده است، افزود: شهریورماه امسال تیمی از دفتر نظارت و بهره‌برداری آب و فاضلاب کشور از تصفیه‌خانه ملایر بازدید کرد تا مقدمات بهره‌برداری تجاری از این طرح تهیه شود.

ستوده با اشاره به این‌که با همکاری شرکت آبفا و سرمایه‌گذار، آزمایش کیفی تصفیه‌خانه آب نیز انجام شد و با توجه به مطلوب بودن کیفیت آب، تصفیه‌خانه درحال شروع بهره‌برداری تجاری است، اظهار کرد: ۱۲میلیون مترمکعب از آب مورد نیاز شهر با اجرای ۳۸کیلومتر خط آب‌رسانی از سد کلان به شهر ملایر منتقل می‌شود که تاکنون با هزینه‌کرد ۵۷میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان، ۳۷کیلومتر از این طرح اجرا شده است.

وی ادامه داد: تست بهره‌برداری، کنترل نشت و ضدعفونی با کلر طرح خط آب‌رسانی آب به ملایر صورت گرفت و برای یک کیلومتر باقی‌مانده از این طرح در داخل شهر نیز پیمانکاران ساخت شیرآلات و اجرا از طریق مناقصه انتخاب شدند.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان گفت: برق‌رسانی به طول ۲۶کیلومتر با ۷۰درصد پیشرفت در حال اجراست و با توجه به ناپایداری برق در برخی نقاط مقرر شد شرکت برق نسبت به دو مداره کردن آن‌ها به‌ طول هشت کیلومتر اقدام کند.

ستوده مجموع اعتبارات هزینه شده سامانه آب شرب ملایر شامل سد کلان با ۱۰۰درصد پیشرفت ۷۵میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان، خط آب‌رسانی با بیش از ۹۰درصد ۵۷میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان و تصفیه‌خانه آب شرب با ۹۵درصد پیشرفت حدود ۲۰۰میلیارد تومان عنوان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =