تولید

مدیر کل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد سازمان مرکزی تعاون روستایی و دبیر هیئت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران رویکرد سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای نظام‌های صنفی کشاورزی تشکل‌های بخش کشاورزی را تشریح کرد.

به‌گزارش «روستانیوز»، مسعود عدل‌طلب با بیان این‌که تکمیل زنجیره تأمین و تولید محصولات کشاورزی با نقش‌آفرینی تشکل‌های بخش کشاورزی از رویکردهای سازمان تعاون روستایی است، گفت: توسعه نظام‌های بهره‌برداری، افزایش بهره‌وری عوامل تولید و ایجاد بسترهای مناسب برای ارتقای ظرفیت و کارآیی نظام‌های صنفی کشاورزی و تشکل‌های مردم‌نهاد برای ایجاد نقش و سیاست‌گذاری بخش کشاورزی در توسعه است.
عدل‌طلب اظهار داشت: سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران به‌عنوان متولی حاکمیتی تشکل‌های بخش کشاورزی طبق اساسنامه مصوب سال ۱۳۴۸ و قانون شرکت‌های تعاونی مصوب سال ۱۳۵۰ مسئولیت سازماندهی، ساماندهی و توانمندسازی تشکل‌های بخش کشاورزی اعم از تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها، اصناف و تشکل‌های کشاورزی را بر عهده دارد.
وی گفت: وظایف سازمان مرکزی تعاون روستایی در چهار حوزه سیاست‌گذاری، هدایت، حمایت و نظارت بر تشکل‌ها و تعاونی‌های روستایی تعریف شده است.
عدل‌طلب افزود: شرکت‌های تعاونی روستایی، شرکت‌های تعاونی کشاورزی، شرکت‌های تعاونی زنان روستایی و اتحادیه‌های ملی و سراسری کشاورزی روستایی شبکه تشکل‌ها و تعاونی‌های تحت پوشش سازمان هستند.
مدیرکل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم‌نهاد سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: با انتقال دفتر نظام بهره‌برداری و دفتر صنوف تشکل‌های مردم‌نهاد در سال ۱۳۸۸ از وزارت جهاد کشاورزی به سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران؛ ساماندهی شرکت‌های تعاونی تولید، شرکت‌های سهامی زراعی و کشت صنعت‌ها، نظام‌های بهره‌برداری و نظام‌های صنفی کشاورزی، مجمع ملی خبرگان کشاورزی، مجمع هماهنگی حمایتی تشکل‌های بخش کشاورزی و سایر تشکل‌های مردم‌نهاد اعم از انجمن‌های تخصصی، محصولی، فدراسیون و NGO‌ها در حوزه وظایف دفتر صنوف و تشکل‌های مردم‌نهاد به وظایف سازمان مرکزی تعاون روستایی اضافه‌شد.
به گفته وی؛ مأموریت دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم‌نهاد و دبیر هیئت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی هدایت، حمایت و نظارت بر صنوف و تشکل‌های مردم‌نهاد در راستای افزایش بهره‌وری و توسعه منابع انسانی شاغل در بخش کشاورزی و کمک به پیشبرد اهداف و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در زنجیره تولید و تأمین محصولات کشاورزی است.

نظام صنفی، فراگیرترین تشکل بخش کشاورزی
عدل‌طلب با اشاره به این‌که نظام صنفی کشاورزی به‌عنوان بزرگ‌ترین و فراگیرترین تشکل بخش کشاورزی با بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰هزار عضو در راستای دفاع از حقوق و منافع صنفی تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی فعالیت می‌کند، افزود: هویت‌بخشی به شاغلان و مشاغل بخش کشاورزی و حضور در مجامع سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری از وظایف و کارکردها نظام صنفی است.
به گفته وی؛ سازماندهی و تشکیل ۴۱۸نظام صنفی در سطح شهرستان، ۳۲نظام صنفی در سطح استان‌ها، عضویت یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر از تولیدکنندگان و بهره‌برداران در نظام صنفی، صدور بیش از یک‌میلیون پروانه فعالیت کشاورزی، طبقه‌بندی ۳۶۰عنوان تشکل کشاورزی در نهاد کدگذاری بین‌المللی «ایسک» از جمله دستاوردهای نظام صنفی کشاورزی است.

عضویت ۶۵هزار کشاورز خبره در مجمع ملی خبرگان کشاورزی
عدل‌طلب در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مجمع ملی خبرگان کشاورزی اشاره کرد و گفت: این مجمع تشکلی است مرکب از نمایندگان نمونه و برگزیدگان بخش کشاورزی که به منظور انتقال تجربیات و دانش فنی کشاورزان خبره تشکیل شده که در سطح ملی با عنوان مجمع خبرگان کشاورزی، در سطح استان با نام کانون و در سطح شهرستان با نام انجمن فعالیت می‌کنند.
دبیر هیئت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران ادامه داد: در حال حاضر مجمع ملی خبرگان کشاورزی ۳۱کانون استانی و ۳۶۴انجمن شهرستانی با بیش از ۶۵هزار نفر عضو دارد.


مجمع هماهنگی و حمایتی تشکل‌های کشاورزی ۲۵کانون استانی دارد
عدل‌طلب از دیگر تشکل‌های فعال سازمان مرکزی تعاون روستایی را مجمع هماهنگی و حمایتی تشکل‌های کشاورزی عنوان کرد و یادآور شد: این مجمع تشکلی است مرکب از نمایندگان تشکل‌ها و نهادهای فعال بخش کشاورزی که با هدف حمایت، تقویت و توانمندسازی تشکل‌های بخش کشاورزی فعالیت می‌کند.
وی ادامه داد: مجمع هماهنگی و حمایتی تشکل‌های کشاورزی در سطح ملی، استانی و شهرستانی فعال است و ۲۵کانون استانی و ۲۵۱انجمن شهرستانی دارد.
به گفته وی؛ از دیگر انجمن‌های تخصصی و محصولی فعال در سطح ملی فدراسیون صنایع غذایی، انجمن توزیع‌کنندگان عمده نهاده‌های دام، طیور و آبزیان، انجمن گل رز ایرانیان، انجمن گلخانه‌سازان ایران، انجمن استارتاپ‌های کشاورزی، انجمن گلخانه‌داران، انجمن آلوئه‌ورا و انجمن گل نرگس ایران است.
عدل‌طلب از جمله سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی در حوزه صنوف و تشکل‌های مردم‌نهاد را استقرار ساختار جدید اصلاحیه آیین‌نامه نظام صنفی کشاورزی مصوب ۴دی ماه سال جاری و برنامه‌ریزی برای تشکیل اتحادیه‌های صنفی کشاورزی و اتاق اصناف کشاورزی عنوان کرد و گفت: ایجاد شرایط مناسب برای تأثیرگذاری تشکل‌ها و صنوف در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای بخش کشاورزی، افزایش قدرت چانه‌زنی و احقاق حقوق صنفی تولیدکنندگان و بهره‌برداران از طریق حضور مراجع تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز و تدوین و اصلاح قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های اجرایی در حوزه صنوف و تشکل‌های مردم‌نهاد از دیگر برنامه‌های در حال اجرا است.
به گفته وی، از دیگر رویکردهای سازمان مرکزی تعاون روستایی در حوزه توسعه تشکل‌های بخش کشاورزی ارتقای ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و توانمندسازی شبکه تعاونی‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =