اقتصاد

در گزارش سالانه «بانک جهانی» در سال ۲۰۲۰، مقررات کسب‌وکارهای کوچک بزرگ‌ترین شهرهای اقتصادی ۱۹۰ کشور جهان، بر مبنای ۱۲بعد مورد ارزیابی قرار گرفت؛ ابعادی که در جمع‌آوری اطلاعات آن بیش از ۴۸هزار متخصص اقتصادی مشارکت داشتند. در این گزارش نمره سهولت کسب‌وکار ایران دو روند متفاوت را بر اساس آمارهای قدیمی و به‌روزرسانی شده سال گذشته روایت می‌کند.

با در نظر گرفتن نمره گزارش شده سال گذشته، نمره سهولت کسب‌وکار ایران با بهبود ۵/۱واحدی به ۵/۵۸ افزایش یافته است، در حالی‌که با به‌روزرسانی نمره سال گذشته، نمره امسال ۱/۰ واحد کاهش را نشان می‌دهد. با این حال نمره ۵/‌۵۸ واحد منجر به این شد که رتبه ایران با یک پله صعود به ۱۲۷ جهان برسد؛ رتبه‌ای که البته حکایت از ادامه غفلت دست‌اندرکاران برای بازکردن غل و زنجیره مقررات از چرخ کسب‌وکارها دارد. این در حالی است که سایر اقتصادهای خاورمیانه طی سال ۲۰۲۰ بیش‌ترین اصلاحات مقررات‌زدایی و تسهیل کسب‌وکار را در جهان داشته‌اند، به‌خصوص چهار کشور اردن، بحرین، عربستان و کویت؛ تا جایی که عربستان سعودی با ۳۰پله صعود به جایگاه ۶۲ رسیده است.
طبق گفته‌های مدیرعامل شرکت تاجران نوین رادمان مجوز راه‌اندازی واحد بسته‌بندی برنج او بیش از یک‌سال است در مرحله صدور مجوز ارزش افزوده متوقف شده و سرمایه‌گذاری ۲۰میلیارد تومانی او تاکنون منجر به خلق ارزش افزوده برای او و اقتصاد کشور نشده است که رفع موانع شروع به‌کار او نیازمند توجه بیش‌تر مسئولان است.
در همین ارتباط مدیرعامل شرکت تاجران نوین رادمان منطقه آزاد چابهار درباره پیشینه و سوابق اجرایی خود گفت: در سال۶۵ به استخدام بانک کشاورزی درآمدم و پس از ۳۰سال تلاش بی‌وقفه و خدمت صادقانه در قسمت‌های مختلف بانک در سال۹۵ بازنشسته شدم. پس از فراغت از شغل اداری، بنابر تجربیات و اندوخته‌های کاری تصمیم به احداث پروژه فرآوری و بسته‌بندی برنج وارداتی گرفتم.
علی پرورش در گفت‌وگو با «روستانیوز» ادامه داد: این پروژه به‌عنوان زودبازده‌ترین و بهترین پروژه در نوع خود مطرح بود. سپس با مراجعه به مدیریت شهرک‌های صنعتی منطقه آزاد چابهار نسبت به انعقاد قرارداد خرید اقدام کردم و پس از طی مراحل اداری فرصت ۵/۳ساله جهت راه‌اندازی واحد داده شد که با تلاش و پیگیری شبانه‌روزی توانستم طی ۵/۱سال عملیات آماده‌سازی و احداث شرکت و ساخت‌و‌ساز را به پایان برسانم و در ادامه برای شروع فعالیت آماده شدم؛ البته لازم به ذکر است در پایان سال۹۷ مجموعه قابل استفاده شد. 
وی افزود: طبق برآوردها، مبلغی معادل ۱۵میلیارد تومان عمدتاً از طریق آورده‌ شخصی هزینه شد؛ ضمن این‌که مبلغ چهارمیلیارد تومان نیز از تسهیلات بانکی استفاده کردم که ۵/۲میلیارد تومان جهت سرمایه‌گذاری و ۵/۱میلیارد تومان هم صرف هزینه‌های جاری شد که متأسفانه به دلیل برخی تنگناها ازجمله شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، برخی موضوعات اداری و اعتباری و بحث عدم صدور مجوز ارزش افزوده فعالیت شرکت به تأخیر افتاد؛ با این حال و به‌رغم انجام عملیات تست آمادگی برای شروع به کار، نسبت به پرداخت قسط اول تسهیلات نیز اقدام کردم.

استفاده حداکثری از توان صنعتگران داخلی برای تأمین تجهیزات
مدیرعامل شرکت تاجران نوین رادمان در ادامه پیرامون تجهیزات و ماشین‌آلات نصب شده در محل شرکت تصریح کرد: تصمیم مدیریت مجموعه همواره بر حمایت از صنعت داخلی و بهره‌مندی از تلاش‌های مهندسان و کارگران ایرانی بوده است؛ بنابراین تمام توان خود را به‌کار گرفتم که تا جایی که امکان دارد، ماشین‌آلات مورد نیاز خود به‌‌ویژه بالابرها، تابلوهای برق، سیستم‌های حرارتی و... را از صنعتگران داخل کشور تهیه و نصب کنم؛ البته برخی از تجهیزات را که نمونه داخلی نداشت، از طریق شرکت‌های چینی و با برند آلمانی تهیه کردم.
وی در ادامه درخصوص نحوه انتخاب انواع برنج‌ وارداتی عنوان کرد: در وهله نخست باید متذکر شوم که عمده برنج وارداتی به چابهار حدود ۷۰درصد برنج پاکستانی است و چیزی نزدیک به ۳۰درصد نیز از هندوستان وارد می‌شود؛ البته برنج هندوستان معروف به ۱۱۲۱ به دو صورت نیمه‌سفید و برنج قهوه‌ای است که درواقع همان اصطلاحاً برنج روکش سبوس است که یک لایه نازک قهوه‌ای روی برنج کشیده شده و پس از عملیات پوست‌کنی، گردگیری و پولیش نهایتاً در بسته‌های پنج‌، ۱۰ و ۵۰کیلویی بسته‌بندی و به بازار مصرف عرضه می‌شود. درخصوص برنج پاکستانی نیز که در کشور و در بازار خواهان خود را دارد، همان برنج سوپرباسماتی و سوپرکرنل باسماتی ۱۱۲۱ و دانه‌بلند ۳۸۶ پاکستانی است که به دلیل قیمت ارزان‌تر در کل کشور طرفداران زیادی دارد. 
پرورش در ادامه تأکید کرد: این نوع برنج‌ها بیش‌تر در لاهور و پنجاب پاکستان تولید می‌شود و شخصاً از مزارع آن‌ها بازدید و مشاهده کردم که استانداردهای تولید در آن‌ها لحاظ می‌شود.
وی تصریح کرد: از نظر کیفیت و وضعیت بهداشتی برنج‌های وارداتی، برنج‌ قهوه‌ای وارداتی روکش سبوس بالاترین کیفیت را دارد و طی مراحل سفید کردن و بسته‌بندی، بدون اضافه‌کردن هیچ‌گونه سم یا مواد نگهدارنده‌ای بسته‌بندی و روانه بازار می‌‌شود. این در حالی است که برنج‌های سفید در مسیر رسیدن به مقصد در چندین مرحله در بازارچه‌های مرزی و غیره برای کنترل آفات سم‌پاشی می‌شوند؛ درواقع پیشنهاد ما برای مصرف‌کنندگان، برنج قهوه‌ای است که در محل شرکت سفید شده و از سلامت و کیفیت بالایی برخوردار است.

اشتغال‌زایی برای ۷نفر با فعالیت شرکت
پرورش درخصوص تعداد افراد شاغل در شرکت گفت: به دلیل این‌که در حال حاضر مراحل صدور مجوز ارزش افزوده در حال طی شدن است، چهار نفر در مجموعه فعالیت دارند و قطعاً در زمان فعالیت رسمی، پنج تا شش نفر در قسمت تولید و یک نفر نیز به‌عنوان مسئول آزمایشگاه مشغول به کار خواهند شد.
پرورش ادامه داد: ظرفیت کاری مجموعه سالانه ۱۰۰هزار تن پیش‌بینی شده است.

ضرورت رفع موانع راه‌اندازی کسب‌وکارها
مدیرعامل شرکت تاجران نوین رادمان منطقه آزاد چابهار عنوان کرد: منتظر صدور مجوز ارزش افزوده هستیم که این مهم در پروسه بررسی اداری با سرعت نه‌چندان قابل‌توجهی در حال انجام است، چراکه به‌طور مثال یک‌سال است که نتیجه عملیات سامانه سیپام به طول انجامیده. از سوی دیگر، به دلیل این‌که این سامانه با مؤسسه غذا و دارو مشکل داشت و بسیاری از زیرساخت‌ها با یکدیگر هماهنگ نمی‌شدند، متأسفانه سرمایه‌گذارانی امثال من در گرداب این عدم هماهنگی‌ها گرفتار شده‌ایم؛ البته گفتنی است به‌رغم این تنگناها نسبت به ثبت‌سفارش واردات برنج اقدام کرده‌ام، اما به‌خاطر همین موضوع، اجازه واردات برنج صادر نشده است و برای عملیات آزمایش حدود ۱۰۰تن برنج با قیمت آزاد خریداری کردم و مراحل آزمایش را با موفقیت ۱۰۰درصدی پشت سر گذاشتم.
پرورش در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم به‌زودی سامانه صدور مجوزها آغاز به کار کند تا با تخصیص ارز بتوانم در این سنگر خدمتگزار مردم کشورم باشم.

گزارش از نیما پزشکی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =