چنگلوایی

آژیرهای خطر به‌صدا درآمده و همه شواهد حاکی از آن است که هفته بعد شاهد هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور خواهیم بود؛ ملخ‌هایی که اگر برای ورودشان تدبیری مناسب اندیشیده نشود، می‌توانند امنیت غذایی کشور را به خطر بیندازند. طبق گفته‌های رئیس سازمان حفظ نباتات امسال مبارزه با ملخ‌های صحرایی در سطح یک‌میلیون هکتار پیش‌بینی می‌شود و تجربه سه سال مبارزه با این آفت نیز پیش روی مسئولان است.‌  

آمادگی برای مقابله با ملخ‌های صحرایی
در همین ارتباط رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان این‌که برای مقابله با ملخ‌های صحرایی آمادگی کامل داریم، گفت: خاستگاه ملخ برخلاف سن گندم در خارج از کشور ماست و معمولاً از کشور‌های آفریقایی، هندوستان، عربستان، قطر و بحرین به‌سمت کشور ما می‌آید. 
کیخسرو چنگلوایی در گفت‌وگو با «روستانیوز» اظهار داشت: ملخ صحرایی، آفتی است که در طولانی‌مدت پرواز و در مسیر پرواز تا دوهزار ۸۰۰کیلومتر مهاجرت می‌کند و دسته‌های بسیار بزرگ۵۰ تا ۱۰۰میلیونی را می‌تواند تشکیل دهد. 
وی افزود: مخرب‌ترین آفت بخش کشاورزی ملخ است، به‌طوری‌که در بعضی از سال‌ها باعث قحطی شده. در سال۹۷ و پس از ۵۰سال مجدداً شاهد ورود این آفت مخرب به استان‌های جنوبی کشور بودیم. 
چنگلوایی گفت: حدود ۱۱استان کشور در سال 97 درگیر این آفت شدند که این استان‌ها چیزی حدود ۳۸درصد تولید محصولات کشاورزی کشور را برعهده دارند. 
وی ادامه داد: ویژگی این آفت این است که همه‌چیز خوار است و محصولات زراعی، باغی، جنگلی، مراتع و تالاب را که منشأ گیاهی دارند، مورد استفاده قرار می‌دهد.
رئیس سازمان حفظ نباتات اظهار داشت: پس از ورود این آفت در سال۱۳۹۷ به کشور و با تلاش همکاران در سطح ۷۵۰هزار هکتار با آن مبارزه شد و در سال۱۳۹۸ هجوم در حد ۴۱۵هزار هکتار را داشتیم و اگر در سال زراعی۹۸ این سطح مبارزه انجام نمی‌شد، این آفت می‌توانست فقط در محصول گندم روزانه ۵/۱۱ تا ۱۲میلیارد تومان خسارت وارد کند که خوش‌بختانه با تلاش سازمان حفظ نباتات، همکاری دولت، حمایت سازمان برنامه و بودجه و سازمان مدیریت بحران این آفت را مدیریت کردیم. 
وی افزود: در سال‌جاری با توجه به بارندگی‌های بسیار خوبی که در شاخ آفریقا، شبه‌جزیره هندوستان و افغانستان داشتیم، پیش‌بینی ما این است که نسبت به سال گذشته با هجوم جمعیت بیش‌تری از ملخ‌ها روبه‌رو شویم و پیش‌بینی می‌کنیم که در سطح یک‌میلیون هکتار مبارزه با ملخ را داشته باشیم. 

بخش عمده‌ای از سموم مورد نیاز برای مبارزه با ملخ‌ها تهیه شده است
چنگلوایی ادامه داد: خوش‌بختانه مقدمات کار را آماده کرده‌ایم و بخش عمده‌ای از سموم مورد نیاز تهیه شده است. صفر تا 100مبارزه با ملخ چون جزو آفات عمومی است، باید توسط دولت انجام شود که در دوسال گذشته هم این مهم انجام شد. اکنون هم باند‌های فرودگاه‌ها و اکیپ‌ها ردیابی آماده شده‌اند و با رایزنی‌ها، کمک‌های بین‌المللی شامل سم و سمپاش را با کمک فائو از هندوستان و چین دریافت کرده‌ایم. 
وی گفت: با توجه به تجربیات سه‌سال گذشته و زمینه‌سازی‌های انجام‌ شده، امسال آمادگی بیش‌تری داریم. همچنین برای مبارزه موفق با این آفت نیازمند تأمین اعتبارات هستیم که مکاتبات لازم انجام شده است.

ورود موج اول ملخ‌های صحرایی از ۱۵اسفند به کشور
 مدیر کل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات نیز به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با افزایش دما و تغییر جهت باد از اواخر هفته و اوایل هفته آینده، ملخ‌های صحرایی وارد کشور می‌شوند.
سعید معین با اشاره به این‌که فعلاً خبری از ورود ملخ‌های صحرایی به کشور نیست، اظهار کرد: بنا بر آمار، در آبان مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی در استان‌های هرمزگان و بشاگرد و در آذر در استان بوشهر صورت گرفت.
او افزود: هم‌اکنون تعداد زیادی دسته ملخ‌های صحرایی در شمال غرب عربستان داریم که با تغییر شرایط آب و هوایی و جهت باد پیش‌بینی می‌شود که هفته آینده شرایط برای ورود دسته‌های ملخ به ایران مهیا شود.
معین با بیان این‌که از ۱۵اسفند شرایط برای حمله ملخ‌های صحرایی از شمال غرب عربستان به کشور فراهم‌ است، گفت: در موج اول بخشی از جنوب استان خوزستان، تمامی شهرستان‌های استان بوشهر و جنوب فارس مورد حمله قرار می‌گیرد.
مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: در منطقه ساحلی عربستان و دریای سرخ، ملخ‌های صحرایی ظرف ۲۰ تا ۲۵روز آینده بالدار می‌شوند و به منطقه مرکزی عربستان و سپس منطقه ساحلی شبه جزیره عربستان می‌آیند که با تغییر جهت باد شمال غرب، استان خوزستان تا نزدیکی سیستان و بلوچستان، بخش شرقی هرمزگان و جنوب کرمان در موج دوم از اواخر اسفند و اوایل فروردین مورد حمله قرار می‌گیرند.
او با اشاره به این‌که در موج سوم ملخ صحرایی از شرق آفریقا وارد کشور می‌شود، بیان کرد: در موج سوم ملخ‌های صحرایی همانند دو سال قبل از شرق آفریقا به شبه جزیره عربستان وارد می‌شوند و این موج از ۱۵فروردین تا اردیبهشت وارد کشور می‌شود.
به گفته معین، با رسیدن دما به بالای ۲۵درجه انتظار می‌رود که از ۱۵فروردین تا اوایل اردیبهشت ملخ‌ها وارد عربستان و سپس قسمت‌های مرکزی شوند و سپس به قسمت‌های شرقی هرمزگان، ساحل سیستان و بلوچستان و جنوب فارس برسند.
مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات در پایان تصریح کرد: از اواخر هفته و اوایل هفته آینده، شرایط برای ورود ملخ‌های صحرایی به کشور فراهم است.

آمادگی خوزستان برای مقابله با ورود ملخ‌های دریایی 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان هم به ایرنا گفت: امکانات و تجهیزات لازم فنی و ترابری برای مقابله موثر با ورود و حرکت تهاجمی دسته‌های ملخ دریایی (صحرایی) به مناطق جنوب و جنوب شرق خوزستان آماده‌ شده است.
خدارحم امیری‌زاده با اشاره به احتمال ورود دسته‌های ملخ دریایی به خوزستان از عربستان سعودی با توجه به تصاویر ماهواره‌ای دریافتی، افزود: گروه‌های پایش در مناطقی که احتمال ورود دسته‌های ملخ در استان وجود دارد، فعال هستند. 
وی گفت: در این راستا فرودگاه‌های محلی، سمپاش‌ها، پهپادها و سموم مورد نیاز آماده شده تا به کمک کشاورزان و سازمان حفظ نباتات کشور، مقابله موثری برای پیشگیری از ورود دسته‌های ملخ دریایی صورت گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه افزود: در مناطق ساحلی ماهشهر، هندیجان، آبادان، خرمشهر، امیدیه، آغاجاری، امیدیه و بهبهان که بیش‌ترین احتمال ورود دسته‌های ملخ دریایی را دارند، بیش‌ترین سطح آمادگی ایجاد شده است.
امیری‌زاده ضرورت مشارکت و آمادگی کشاورزان و بهره‌برداران محلی را برای کنترل و مهار این آفت ویران‌کننده مورد تأکید قرار داد و از آنان و ساکنان مناطق مرزی خواست در صورت مشاهده ملخ صحرایی، مراتب را به اداره‌های شهرستانی جهاد کشاورزی یا فرمانداری‌ها اعلام کنند تا مبارزه با آن به صورت موثرتر و بدون فوت وقت صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =