ملک زاده

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: گاهی اوقات در کشاورزی از سموم بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت وارداتی استفاده می‌شود که از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. برخی از این سموم حتی اگر به اندازه لازم از آن‌ها استفاده شود، باز هم تبعاتی دارند، چراکه ماندگاری مواد شیمیایی و سموم در محصولات باعث می‌شود محصولی ناسالم به دست مصرف‌کننده برسد و سلامت جامعه را تهدید کند.

محمدشفیع ملک‌زاده در گفت‌وگو با «روستانیوز» ادامه داد: زمانی هم ممکن است از سموم باکیفیت و استاندارد استفاده کنیم، اما در همین موارد هم اگر بیش از حد استاندارد استفاده شود، ماندگاری این سموم در محصولات باعث می‌شود سلامتی انسان به خطر بیفتد. علاوه‌بر این، تبعاتی برای مصرف‌کننده دارد و هزینه تولید را بالا می‌برد، زیرا این سموم بعضاً گران‌قیمت هستند و باید هزینه بالایی برای آن‌ها پرداخت که به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده نیست. نهایتاً اگر بنا باشد مازاد تولیداتمان را صادر کنیم، با توجه به این‌که در اکثر کشورها ملاک خرید محصول کشاورزی، میزان کم ماندگاری مواد شیمیایی و سموم در آن محصول است، به مشکل برمی‌خوریم، چراکه درصد وجود این مواد در گیاه با روش‌های مختلف اندازه‌گیری می‌شود و تنها اگر محصول کیفیت لازم را داشته و میزان ماندگاری سموم از حد استاندارد فراتر نرفته باشد، برای خرید اقدام می‌کنند، اما اگر ذره‌ای از این میزان تجاوز کند، نمی‌توانیم محصولاتمان را صادر کنیم.

لزوم آموزش کشاورزان در مورد نحوه استفاده از سموم و کودها
وی درباره نحوه آموزش به کشاورزان برای استفاده کم‌تر یا صحیح از کود و سموم شیمیایی گفت: با توجه به امکاناتی که در اختیار نظام صنفی وجود دارد، در اکثر شهرستان‌ها (مخصوصاً تا قبل از شیوع کرونا) برای اعضاء کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شد، اما مشکل این‌جاست که تنها حدود ۲۵ تا ۳۰درصد از بهره‌برداران بخش کشاورزی عضو نظام صنفی هستند. به‌طور کلی در نظام صنفی کشاورزی تقریباً یک‌میلیون و ۵۰۰هزار عضو داریم، درصورتی‌که بیش از چهارمیلیون بهره‌بردار در بخش کشاورزی وجود دارد و باید در این زمینه آموزش‌ها را گسترش داد. 
رئیس نظام صنفی کشاورزی تأکید کرد: نظام صنفی برای اعضاء کلاس‌های آموزشی برگزار و توصیه‌های لازم را به کشاورزان می‌کند؛ حتی بروشورهایی را نیز به دست کشاورزان و اعضاء رسانده‌ایم، اما این آموزش‌ها کفایت نمی‌کند.  
 ملک‌زاده تصریح کرد: کلیه تولیدکنندگان با حضور در این برنامه‌ها یا نمایشگاه‌ها، آموزش می‌بینند. اگرچه این آموزش‌ها تاحدودی به کشاورزان کمک می‌کند، اما اگر بنا باشد کلیه تولیدکنندگان در این زمینه آموزش‌های لازم را ببینند، وزارت جهاد کشاورزی باید اعتباری در این زمینه لحاظ کند و در اختیار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی قرار دهد. همچنین باید از ظرفیت تشکل‌ها هم استفاده کرد تا کشاورزان به سمت استفاده کم‌تر از این سموم و کودها بروند و شیوه استفاده از آن‌ها را بدانند، زیرا عمدتاً کشاورزان به حدی از این سموم وکودها استفاده می‌کنند که محصولات از نظر ماندگاری و سلامت کیفیت لازم را ندارند. با این حال، محصولاتی که در ایران تولید می‌شود، نسبت به بسیاری از کشورها نسبتاً سالم‌تر است، ولی اخیراً به دلیل بالا رفتن قیمت سموم باکیفیت، کشاورزان مجبور به استفاده از سموم ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت شده‌اند و متأسفانه با بالا رفتن میزان سموم در محصولات تولیدی مواجه هستیم.
 وی افزود: با توجه به این‌که نظام صنفی کشاورزی توانایی جمع‌آوری اطلاعات کشاورزان را دارد و ظرفیت قانونی برای رسیدگی به تخلفات در بخش کشاورزی فقط در نظام صنفی کشاورزی فراهم است، بخش دولتی می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند. اگر بخش دولتی و وزارت جهاد کشاورزی کشاورزان را تشویق کنند که در نظام صنفی کشاورزی عضو شوند، قطعاً این نظام صنفی می‌تواند تولید محصول را از مزرعه تا سفره حفاظت کند تا با این مشکلات مواجه نشویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =