غلامرضا تقوی

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که صادرات محصولات کشاورزی با راه‌اندازی کارگو حداقل ۲۰درصد افزایش خواهد یافت، گفت: بدون شک رسانه‌های تخصصی به‌ویژه روزنامه «سبزینه» و پایگاه خبری «روستانیوز» در راه‌اندازی کارگو نقشی انکارناپذیر دارند.

غلامرضا تقوی در گفت‌وگو با «روستانیوز» و در توضیح این مطلب اظهار داشت: انعکاس مشکلات بخش کشاورزی و ارائه راهکار برای حل آن‌ها از وظایف رسانه‌ها است که در این زمینه روزنامه «سبزینه» و پایگاه خبری «روستانیوز» با پیگیری‌های مستمر و طرح موضوع به صورت تخصصی و کارشناسی سبب شد مجلس، معاونت باغبانی و اتحادیه گلخانه‌داران پیگیر حل مشکل حمل‌ونقل هوایی محصولات کشاورزی شوند و در همین راستا دو روز قبل مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تخصیص سوخت یارانه‌ای به حمل‌ونقل هوایی محصولات کشاورزی را مصوب کرد. 
تقوی گفت: یکی از نیازهای اساسی برای صادرات محصولات کشاورزی ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل است تا محصولات فسادپذیر کشاورزی را زودتر به بازار مصرف برساند. اکنون تمام محصولات سبزی و صیفی، محصولات گلخانه‌ای و سایر تولیدات بخش کشاورزی از مسیر زمینی صادر می‌شود که افزایش ضایعات از تبعات آن است.
وی افزود: یکی از دلایلی که صادرکنندگان رغبتی برای استفاده از کارگو یا هواپیماهای باری ندارند، هزینه بالای آن است. در حال حاضر یارانه سوخت به بخش مسافری داده می‌شود، اما بخش کارگو که از نظر اقتصادی برای منطقه و کشور می‌تواند سودآور باشد، از آن بی‌بهره مانده است؛ از همین‌رو مجلس یازدهم تخصیص یارانه سوخت به کارگو را مصوب کرده است. 
تقوی با اشاره به اهمیت تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای گفت: با توجه به این‌که کشور ما در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، برای این‌که بهتر بتوانیم از منابع موجود استفاده کنیم، بهترین کار کشت در محیط‌های کنترل‌ شده؛ یعنی گلخانه‌ها و استفاده از روش‌هایی است که باعث بهره‌وری بالا می‌شود؛ از همین‌رو برنامه ۱۰ساله ما در این بخش توسعه ۴۸هزار هکتاری گلخانه‌هاست.
وی اظهار داشت: رویکرد اصلی ما در حوزه گلخانه‌ها ارزآوری است و در این بخش روی صادرات تأکید زیادی می‌شود. از طرفی محصولات گلخانه‌ای به‌دلیل این‌که خارج از فصل وارد بازار می‌شوند و کیفیت بالایی دارند، تولید انبوه و صادرات آن‌ها اتفاق بزرگی در اقتصاد ایجاد خواهد کرد.
تقوی گفت: در دهه اول شروع کشت گلخانه‌ای هدف فقط بازار داخلی بود، چراکه ما با تکنیک، دانش و سازه‌های این کار آشنایی کافی نداشتیم، اما در دهه دوم با توسعه دانش فنی و کاهش منابع برای تولید محصولات کشاورزی در فضای باز و همچنین به‌دلیل شرایط استراتژیک سیاسی و اقتصادی و اهمیت صادرات محصولات کشاورزی به‌دلیل تحریم فروش نفت، تولید محصولات گلخانه‌ای اهمیت بالایی یافت.
مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، قارچ خوراکی و گیاهان زینتی وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: در بررسی صادرات محصولات گلخانه‌ای به این نتیجه رسیدیم که صادرات کشور به اندازه ظرفیت ما نیست؛ یعنی درحالی‌که ما سال۹۸ می‌توانستیم ۲۰۰میلیون دلار صادرات گل‌وگیاه داشته باشیم، تنها ۴۰میلیون دلار ارزآوری از این بخش داشتیم. یا در بخش سبزی و صیفی ۵/۱میلیون تن صادرات داشتیم، درحالی‌که ظرفیت صادراتی کشور پنج‌میلیون تن بود. هر چند تراز تجاری در بخش صادرات گلخانه‌ای بالاست، اما نتوانستیم آن‌طور که باید از این ظرفیت بهره‌مند شویم.

ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل، دلیل عدم‌بهره‌مندی از ظرفیت‌های صادراتی
تقوی با بیان این‌که ضعف در حوزه حمل‌ونقل مهم‌ترین دلیل عدم‌بهره‌مندی از ظرفیت‌های صادراتی محصولات گلخانه‌ای است، گفت: یکی از کشورهای هدف صادراتی ما روسیه است که می‌توان گفت ۱۰۰درصد صادرات به این کشور زمینی است و کانتینرها مدت‌ها در مرز متوقف می‌شوند.
وی اظهار داشت: از طرفی زیرساخت‌های حمل‌ونقل زمینی بسیار مشکل دارد. بخش دریایی هم با توجه به این‌که نقطه اتصال به این کشور از طریق دریای خزر است، به‌دلیل محدودیت‌های باری، عمق دریا و مشکلات دیگر امکان توسعه ندارد. حمل‌ونقل ریلی هم هزینه زیادی نیاز دارد؛ بنابراین تنها راه استفاده از هواپیماهای باری یا همان کارگو است که تنها مشکل آن هزینه بالای سوخت به‌دلیل تعلق نگرفتن یارانه است، به‌همین دلیل صادرکنندگان رغبتی برای استفاده از آن ندارند.

احمدی, [۰۱.۰۳.۲۱ ۱۹:۴۴]
جهش تولید منوط به جهش صادرات است
تقوی اضافه کرد: با توجه به این‌که جهش تولید منوط به جهش صادرات است و جهش صادرات نیز نیازمند ایجاد زیرساخت به‌ویژه در حوزه حمل و نقل است، این مسأله را در کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کردیم تا سازمان برنامه و بودجه کشور در سال آینده بودجه‌ای را هم به یارانه سوخت کارگو تخصیص دهد و توانستیم این اعتبار را دریافت کنیم. 
وی تصریح کرد: هزینه سوخت هواپیماهای باری شش‌هزار تومان برای هر لیتر است که با تخصیص یارانه این رقم به ۶۰۰تومان می‌رسد.
مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، قارچ خوراکی و گیاهان زینتی وزارت جهادکشاورزی افزود: صادرات محصولات کشاورزی کشور ۸/۵میلیارد دلار است که سه میلیارد آن مربوط به محصولات باغبانی است که با راه‌اندازی کارگو این رقم در سال ۱۴۰۰ افزایش خواهد داشت. از طرفی وقتی هزینه حمل و نقل کاهش پیدا کند، تولیدکننده و صادرکننده هم رغبتی بیش‌تری برای کار خواهند داشت.
تقوی اظهار داشت: محصولات گلخانه‌ای به دلیل سورتینگ، بسته‌بندی مناسب و رعایت مسائل مختلف ضایعات کمی دارند، اما حمل‌ونقل هوایی باعث می‌شود محصول سریع به دست مصرف‌کننده برسد و مصرف‌کننده هم مدت زمان بیش‌تری آن را نگهداری کند.
وی ادامه داد: از آذرماه پیگیر این مسأله بودیم و جلسات بسیاری با کمیسیون کشاورزی مجلس داشتیم و سرانجام این اتفاق با کمک و تلاش‌های فعالان و دلسوزان در سازمان‌های دولتی و اتحادیه‌ها از جمله اتحادیه گلخانه‌داران افتاد و روزنامه سبزینه به عنوان تنها روزنامه تخصصی بخش کشاورزی و پایگاه خبری «روستانیوز» با پیگیری‌هایی که در سال‌های اخیر انجام داد، نقش مهمی در این موفقیت داشت.
تقوی در پایان گفت: امروز شاهد تعامل خوبی بین بخش دولتی و خصوصی هستیم و دولت نیز با یک عزم جدی کار را به جامعه هدف سپرده است و ما برنامه‌های خود را از جامعه هدف می‌گیریم و با کمک خود آن‌ها یعنی تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی مشکلات را حل می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =