سم

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان این‌که بیش‌تر محصولاتی که تولید می‌کنیم، در رده محصولات سالم هستند، درباره میزان استفاده از سموم در محصولات کشاورزی گفت: اولین نقشی که سازمان حفظ نباتات دارد، این است که تا جای ممکن از سموم شیمیایی استفاده نشود و به سمت استفاده از سموم با خطر کم‌تر یا با مواد بیولوژیکی یا آفت‌کش‌های گیاه‌پایه برویم؛ ا

لبته سال‌های گذشته اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه افتاده است.
کیخسرو چنگلوایی در گفت‌وگو با « روستانیوز » ادامه داد: ۴۱۱نوع سم در کشور مصرف می‌شود که از این میزان ۱۴۰نوع آن وارداتی است. از این ۱۴۰نوع سم وارداتی، ۴۰نوع پرمصرف و ۱۰۰نوع هم کم‌مصرف است. ۹۸درصد سم مورد نیاز کشور هم از خارج وارد می‌شود و این زنگ خطری جدی برای کشور محسوب می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: سموم پرخطر توسط سازمان حفظ نباتات از پروسه مصرف کشاورزان حذف و در ۱۰درصد از مزارع و باغ‌ها از کود‌های غیرشیمیایی و بیولوژیک استفاده می‌شود. تاکنون بیش از سه‌هزار تن از این کود‌های غیرشیمیایی در کشور تولید شده است.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور توضیح داد: عوامل خسارت‌زا به کشاورزی سالانه معادل ۳۵درصد از تولیدات کشاورزی را از بین می‌برد که ارزش آن در دنیا حدود ۵۱۵میلیارد دلار است. در کشور ما بیش از ۶۰۰عامل وجود دارد که می‌تواند به محصولات کشاورزی در مراحل مختلف خسارت وارد کند که ۵۰درصد عوامل حشرات مضر، ۲۷درصد بیمارگر‌ها و ۲۳درصد علف‌های هرز هستند که به‌طور متوسط بیش از ۳۵درصد به محصولات کشاورزی خسارت وارد می‌کنند.
به گفته این مقام مسئول، اگر سازمان حفظ نباتات اعمال ضوابط قرنطینه‌ای را انجام ندهد، امکان دارد سالانه از مجموع ۱۲۴میلیون تن محصول تولیدی کشور، ۳۷ تا ۴۰میلیون تن از دست برود. 
وی ادامه داد: سالانه ۳۵هزار تن آفتکش در کشور مصرف می‌شود که در چندین سال اخیر، ۲۵درصد از این آفتکش‌ها به‌صورت آماده از خارج وارد شده و ۶۵درصد مواد اولیه، مواد موثره، مواد تکنیکال و برخی مواد افزودنی در داخل کشور تولید می‌شود. 
متوسط سم مصرفی در کشور 3/2 تا 5/2کیلوگرم در هکتار است
چنگلوایی اظهار کرد: متوسط سم مصرفی به ازای هر هکتار در کشور حدود 3/2 تا 5/2کیلوگرم و در دنیا 8/2کیلوگرم است. در دنیا به ازای هر کیلوگرم محصول تولیدی حدود 65/0گرم سم مصرف می‌شود، اما در کشور ما میزان مصرف حدود 35/0گرم است که نشان می‌دهد نسبت به متوسط جهانی، جایگاه بهتری داریم و محصولاتمان سالم‌تر است؛ به این دلیل که در سال‌های قبل سموم پرخطر را حذف و سموم کم‌خطر را جایگزین کرده‌ایم.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ۲۶درصد آفتکش‌هایی که در سال۷۵ در کشور مصرف می‌شد، در زمره آفتکش‌های خطرناک بود که با تلاش‌های صورت‌گرفته این عدد در سال۹۲ به ۹درصد رسید و در سال98 به پنج‌درصد کاهش یافت. باید گفت با این اقدامات حدود ۱۰هزار تن از آفتکش‌های خطرناک یا بسیار خطرناک از چرخه مصرف خارج و سموم با خطر کم‌تر جایگزین شده است.
به گفته‌ رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، رویکرد سازمان حفظ نباتات در زمانی که ناچار به مبارزه باشد، مبارزه به روش غیرشیمیایی است، اما آنچه درحال حاضر اتفاق می‌افتد، این است که سالانه در وسعتی در حدود ۱۹میلیون هکتار انواع روش‌های مبارزه علیه عوامل زیان‌رسان زراعی و باغی انجام می‌دهیم که تقریباً می‌توان گفت 6/6درصد مبارزه‌ها بیولوژیک، 2/2درصد زراعی و مکانیکی و سایر روش‌ها و حدود ۹۲درصد هم مبارزه شیمیایی است.
وی ادامه داد: بسیاری از محصولات تولیدی در کشور مانند گندم، مرکبات، خرما، ذرت و دانه‌های روغنی، ازجمله محصولات سالمی هستند که صادر نیز می‌شوند. 
چنگلوایی با تأکید بر این‌که سموم مورد استفاده در کشور سرطان‌زا نیستند، عنوان کرد: وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این سموم را کنترل و نظارت می‌کنند. به همین دلیل ادعا داریم که بیش‌تر محصولاتی که تولید می‌کنیم، در رده محصولات سالم هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =