کشاورزی

روستانیوز/همدان- معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج سازمان جهاد کشاورزی با خاکستری دانستن وضعیت کشاورزی کشور گفت: این حوزه حیاتی دربند منابع انسانی و سرمایه گذاری با ستون ترک خورده و لاغر مواجه است.

 به‌گزارش روستانیوز، ارژنگ جوادی در جمع اعضا و هیات علمی مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همدان گفت: نوگرایی و تحول در سیستم پژوهش و فناوری بخش کشاورزی اقدامی فوری و اجتناب نا پذیر است.
وی افزود: اتفاقاتی در حوزه حیاتی کشاورزی در حال رخ نمایی است که هیچ راهی جز توجه به آموزش و تحقیقات نداریم.
جوادی منابع انسانی ، سرمایه ، نهاده ها و دانش و تکنولوژی را به عنوان چهار رکن اساسی و تاثیرگذار در حوزه کشاورزی نام برد و گفت: بررسی ها نشان می دهد متوسط سن فعالان و بهره برداران بخش کشاورزی 52 سال است و این در حالیست که حدود 35 درصد این جامعه را بیسوادی مطلق تشکیل می دهند، 5/94 درصد آنان زیر دیپلم سواد دارند و تنها هشت دهم درصد از تحصیلات مرتبط با بخش کشاورزی برخوردارند.
 این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ستون منابع انسانی ترک خورده و لاغری در بخش کشاورزی داریم، گفت: میزان سرمایه گذاری در این بخش نیز از 5 درصد در سنوات گذشته به 3 درصد در سنوات اخیر کاهش داشته  که پیش بینی می کنم این روند در چند سال پیش رو  به یک درصد کاهش یابد.
وی با اشاره به اینکه در زمینه منابع و نهاده ها مثل آب و خاک با وضعیت خوبی در بخش کشاورزی مواجه نیستیم، تصریح کرد: توجه به دانش و پژوهش و فناوری تنها راه قابل اتکا برای ارتقا کمی و کیفی حوزه کشاورزی است.
معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی تحقیق برای توسعه و نظام نوآوری را دو رویکرد این معاونت برشمرد و تاکید کرد: بهره برداران باید  از صفر تا صد پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی کشاورزی مشارکت داشته و حتی در ارزیابی طرح ها از نقطه نظرات آنان بهره گیری شود.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه همگرایی در تحقیق و پژوهش باید با اتکا به بخش خصوصی همراه بوده و بسته های لازم را برای این بخش فراهم آوریم، خاطر نشان ساخت: در حال حاضر 25 مرکز رشد داریم که کمتر از 10 مرکز از قابلیت بالا برخوردارند و یک تا 2 مرکز نوآوری را در حال راه اندازی داریم و متاسفانه کشور هنوز از بهره مندی پهنه نوآوری  در بخش کشاورزی بی بهره است.
وی با اظهار اینکه یافته های کاربردی قابل  ترویج و یافته های فن آورانه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی دنبال می شود، گفت: در سال گذشته 500 یافته علمی که ترویج در عرصه کشاورزی را داشتند محقق شده و 300 دانش فن آورانه قابل تجاری شدن به بخش های خصوصی ارائه گردیده است.
بر پایه این خبر؛ معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی در سفری یک روزه به همدان علاوه بر بازدید از چند مزرعه تحقیقاتی و پژوهشی بخش کشاورزی همدان و ملایر، مرکز رشد، نوآوری و فن آوری حوزه کشاورزی و نمایشگاه اداوت کشاورزی سنتی مرکز تحقیقات همدان را نیز  این استان را افتتاح کرد.
گفتنی است هم اکنون 11 شرکت دانش بنیان و هسته فن آور در زیر مجموعه مرکز رشد، نوآوری و فن آوری استان همدان فعالیت دارند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا مشایخی فر IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    وقتی زمین های کشاورزی نابود میشود وقتی سیل وزلزله به روستائیان آسیب میرساند وقتی کشاورز ، دامدار سود نمیکنند واین همه شعار وعمل نشدن ومحاجرت روستا بشهر راخواهیم داست نه زمین کشاوری نه باغبانی اصولی ونه ..... بااین همه امکانات و..، بسیارزشت است واردات غذای دام وطیور بیاوریم بیا ئیم نه باشعار بلکه دست بدست هم دهیم وایران را آباد سازیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =