امیر یوسفی

نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران درباره موانع و مشکلات موجود درخصوص برندسازی محصولات کشاورزی گفت: یکی از مشکلات ما در زمینه صادرات محصولات کشاورزی این است که درخصوص برندهایی که بتوانند تأمین‌کننده بازارهای هدف باشند، دچار کمبود هستیم که موجب شده بازارهای هدف را از دست بدهیم؛



‌ به‌عنوان مثال برای جذب بازار کشورهایی مثل روسیه با توجه به این‌که کالای مورد نیازشان از نظر حجمی، وزنی و کیفی بسیار دارای اهمیت است، باید اقداماتی صورت بگیرد تا آن‌ها با چند کشور متفاوت وارد مذاکره نشوند و تأمین محصول مورد نیازشان را به ما بسپارند. در این صورت اگر مجموعه‌ای در کنار هم یک برنامه اصولی داشته باشند و محصولی را با توجه به نیاز بازار هدف تولید کنند، می‌توان از بازارهای هدف صادراتی بیش‌تر استفاده کرد. 
امیر یوسفی در گفت‌وگو «روستانیوز» افزود: حتی در زمینه محصولات کشاورزی ازجمله سبزی و صیفی نیز نتوانسته‌ایم برندسازی کنیم و درنتیجه کشورهای دیگر جایگزین ما شده‌اند. اگر بخواهیم برنامه‌ای برای صادرات داشته باشیم، باید برای کیفیت، حجم تولید و برندسازی برنامه اساسی داشته باشیم تا بتوانیم در بازارهای هدف جایگاه خود را حفظ کنیم. 
وی خاطرنشان کرد: بدون برندسازی و توجه به کیفیت محصول ممکن است بتوانیم در مقاطعی نیاز بازار را تأمین کنیم، اما در طولانی‌مدت، تنها برند است که باعث ماندگاری ما در بازارهای جهانی می‌شود. در این خصوص، سبزی و صیفی کشور ازجمله محصولاتی هستند که جزو بهترین کالاها برای برندسازی محسوب می‌شوند. 

ایجاد اشتغال با برندسازی
نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: محصولات تولید شده در کشور از نظر حجم و کیفیت جایگاه مطلوبی دارند، اما از نظر بسته‌بندی و برندسازی نتوانسته‌ایم جایگاه شایسته‌ای را به دست بیاوریم؛ درحالی‌که تمام شرایط تولید را داریم؛ به‌عنوان مثال بهترین انار و زعفران دنیا را تولید می‌کنیم، ولی به‌صورت فله‌ای صادر می‌شود. اگر از ظرفیت برندسازی و بسته‌بندی بهره ببریم، می‌توانیم ارزش افزوده و اشتغال ایجاد کنیم. 
وی افزود: بسته‌بندی و برندسازی مناسب می‌تواند ارزآوری بسیار بالایی برای کشور داشته باشد. وقتی این زمینه مهیا باشد، بازار صادراتی فراهم شده و کشاورز می‌تواند محصول خود را راحت‌تر و با قیمت بهتر به فروش برساند. مشکل ما این است که محصول را تولید می‌کنیم، ولی در حفظ و نگهداری آن موفق نیستیم و این محصولات به ضایعات تبدیل می‌شوند. ضایعات محصولات کشاورزی در برخی مواقع به 50درصد هم می‌رسد (کم‌ترین میزان ضایعات 20درصد است) و علت تولید این حجم از ضایعات، نبود بسته‌بندی مناسب است.

افزایش 3برابری صادرات با برندسازی
یوسفی خاطرنشان کرد: بازار بسیار وسیعی در اورآسیا داریم، ولی باید شرایطی فراهم شود که بتوانیم تأمین‌کننده تقاضاهای کشورهای خارجی باشیم. درصورتی‌که برندسازی و بسته‌بندی مناسبی داشته باشیم، می‌توانیم ظرفیت صادرات را دو تا سه‌برابر افزایش دهیم و علاوه‌بر آن، به سمت محصولاتی برویم که برایمان درآمدزایی داشته باشند. 
به گفته این مقام مسئول، شرایط آب و هوایی موجود در کشور باعث شده است بتوانیم در تمام فصول سال تولیدکننده محصولات تازه برای صادرات به بازارهای هدف باشیم. تولیدات گلخانه‌ای باید هدفشان صادرات باشد، زیرا اگر همه توجه‌ها فقط به بازار داخل معطوف نشود، مطمئناً می‌توانیم موفقیت‌های بهتری به دست بیاوریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =