برند

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون گفت: برندسازی یکی از اصول اصلی بازاریابی و تجارت است و برای کالاها ارزش افزوده ایجاد می‌کند. اختلاف قیمت کالای برند و غیربرند در بازارهای داخلی هم دیده می‌شود، چه برسد به بازارهای خارجی. اگرچه برندسازی در داخل کشور صورت‌گرفته و بسیاری از محصولات صنایع غذایی که مصرف‌کننده از آن‌ها استفاده می‌کنند، کاملاً مشخص است، اما در این زمینه مشکلات اساسی داریم. 

ارسلان قاسمی در گفت‌وگو با «روستانیوز» ادامه داد: در حوزه بین‌المللی که ارزش افزوده فراوانی ایجاد می‌کند، برندسازی ما تقریباً نزدیک به صفر است. این ضعف متأثر از شرایط اقتصادی و نوع رابطه ما با دنیاست. در شرایطی که کشور تحریم شده و از سوی دیگر نیاز به صادرات محصولات داریم، تا حد زیادی در حوزه برندسازی محصولات در بازارهای هدف با مشکل مواجه هستیم. 
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ادامه داد: دلیل دیگر این است که بسیاری از صادرکنندگان و تولیدکنندگان ما خرد و کوچک هستند و برای یک مجموعه کوچک برندسازی هزینه ایجاد می‌کند. درست است که مجموعه‌های کوچک باید کم‌کم شروع به بزرگ‌شدن و برندسازی کنند، اما دولت به این مسأله تمایلی نشان نمی‌دهد. در ظاهر می‌گویند باید برندسازی کنیم، اما در واقعیت نه سازمان توسعه تجارت، نه جهاد کشاورزی و نه سایر ارگان‌ها، اصلاً پای کار نیستند و فقط شعار می‌دهند. 
قاسمی عنوان کرد: بسیاری از برندهای صنایع غذایی که در دنیا مطرح هستند، ارزش برندشان برابر با صادرات چندین ساله ماست. این درحالی است که آن‌ها هم قطعاً از شرکت‌های کوچک و متوسط شروع به کار کرده‌اند. در این زمینه ضعف زیادی داریم و وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی که متولیان اصلی برندسازی هستند، فقط شعار می‌دهند یا بخشنامه‌های بی‌اساس ‌صادر می‌کنند. 

نگاه‌ مسئولان به برندینگ، محدود و شعارگونه است
وی با بیان این‌که راهکار حل این مشکل، حمایت مادی و معنوی از تولیدکننده و صادرکننده است، ادامه داد: علاوه‌بر این، باید در سیستم مذاکرات تجاری اصول فعال‌تری داشته باشیم؛ به‌عنوان مثال مسئولان حتی در نشست‌های خود لوگوی آب معدنی‌هایی را که استفاده می‌کنند، با استدلال تبلیغ‌شدن برای تولیدکننده برمی‌دارند؛ چه اشکالی دارد برای تولیدکننده یک آب معدنی تبلیغ شود؟ نگاه‌ مسئولان به مقوله برندینگ محدود و شعارگونه است؛ درحالی‌که باید برای ثبت برندهای مختلف در مجامع جهانی تلاش کنیم. متأسفانه اراده و عزمی برای حمایت از برندسازی در کشور وجود ندارد. برخی از شرکت‌های کوچک و متوسط برندهای خود را در دنیا ثبت کرده‌اند و مجبور هستند هزینه لایسنس را به فرد خارجی که برند آن‌ها را ثبت کرده، بپردازند. راهکار ساده‌ای برای برندسازی موثر داریم، ولی مسئولان نمی‌خواهند در این خصوص اقدامی انجام دهند. 
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ادامه داد: در حوزه صادرات محصولات برندهای موفقی داریم و دلایل موفقیت برندهای موفق هم این است که برنامه‌ریزی درست و صحیحی داشته‌اند و بعضاً هم از رانت‌های خوبی استفاده کرده‌اند. حمایت‌های مالی که از برخی از این برندها صورت‌گرفته، اگر از سایر برندها هم می‌شد، قطعاً آن‌ها هم موفق می‌شدند.
وی درباره میزان ارزش افزوده و افزایش قیمت متأثر از برندسازی بیان کرد: به‌عنوان مثال نوشابه کوکاکولا اگرچه گاهی کیفیت پایین‌تری نسبت به سایر محصولات هم‌رده‌اش دارد، اما قیمتش بالاتر است، چون برند شناخته‌شده‌ای به‌شمار می‌رود؛ پس برند نقش مهمی در فروش محصول دارد. هدف از برندسازی فقط منافع تجاری نیست، بلکه بسیاری از منافع غیرتجاری و فرهنگی نیز با برندسازی می‌تواند محقق شود؛ به‌طور مثال خاویار و زعفران معرف کشور ما است و در عرصه جهانی همه به دنبال خرید این محصولات هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =