۱۱

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: طی ۱۰ماهه نخست امسال دو هزار و ۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات به فعالان بخش کشاورزی پرداخت شد و تا پایان سال نیز ۵۰۰میلیارد تومان دیگر برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی پرداخت می‌کنیم.

به‌گزارش  روستانیوز، روح‌الله خدارحمی در نشست هم‌اندیشی با مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی و اعضای مجمع ملی خبرگان کشاورزی برای بررسی مشکلات کشاورزان اظهار داشت: تاکنون و از آغاز اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی پنج‌هزار و ۸۰۰میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی و بانک کشاورزی با نرخ سود شش درصد در اختیار متقاضیان قرار دادیم تا در راستای اهداف طرح استفاده شود.

وی افزود: طی سال‌های اخیر به طرح‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی، صادرات زعفران و کشمش و... کمک کردیم و این حمایت‌ها ادامه می‌یابد.

اسناد املاک روستایی برای وثیقه‌پذیری مشکل ندارد

خدارحمی با بیان این‌که یکی از تنگناهای بخش کشاورزی بحث مالکیت اراضی روستایی و اسناد آن‌ها برای وثیقه‌پذیری نزد بانک کشاورزی است، تصریح‌کرد: متأسفانه بسیاری از اراضی کشور سند شش‌دانگ ندارند و همین امر قبول آن‌ها را به عنوان تضمین دریافت تسهیلات دشوار می‌کند. 

وی گفت: به‌رغم برخی از گفته‌ها، بانک کشاورزی برای قبول اسناد املاک روستایی برای وثیقه‌پذیری مشکل ندارد و اسناد اگر قابلیت لازم را داشته باشند، در رهن بانک قرار می‌گیرند. همچنین به‌هنگام اعطای تسهیلات بانک موظف است به اندازه اصل وام و سود آن وثیقه دریافت کند تا بتواند برگشت وجه را تضمین کند و این سختگیری‌ها از ضوابط سیستم بانکی کشور است. همچنین محل اجرای طرح جزو مهم‌ترین موارد برای وثیقه‌پذیری است، اما گاهی اراضی و محل اجرای طرح به لحاظ سند مشکل دارد و از قبول آن معذوریم.

خدارحمی تأکید کرد: اعطای تسهیلات بالای یک میلیارد تومان نیازمند تأیید وثیقه‌ها توسط کارشناس رسمی دادگستری است و اگر کسی در مورد برآورد کارشناسی مشکل دارد، می‌تواند درخواست ارزیابی مجدد بدهد. وی گفت: قبول داریم که ارزیابی‌ها گاهی محافظه‌کارانه است، اما تفاوت زیادی بین قیمت واقعی و ارزیابی ما وجود ندارد.

شرکت‌ها و افراد از داشتن معوقات بانکی اجتناب کنند

مدیرعامل بانک کشاورزی اظهار داشت: برای خرید بذر توسط کشاورزان به‌موقع تسهیلات می‌دهیم و اگر مواردی خلاف این وجود دارد، اعلام کنند تا پیگیری کنیم. البته گاه موانعی برای پرداخت تسهیلات مانند اقساط معوق وجود دارد که ما به‌همین دلیل از پرداخت تسهیلات معذوریم؛ لذا شرکت‌ها و افراد از داشتن معوقات بانکی اجتناب کنند.

صدور ۳۸هزار کشاورز کارت برای خرید کود

خدارحمی در ادامه با بیان این‌که امسال طرح کشاورز کارت را اجرا کردیم تا کشاورزان برای خرید کودهای فسفاته و پتاسه مشکل نداشته باشند، گفت: یک‌هزار میلیارد تومان از تسهیلات طرح ازدواج را برای این طرح اختصاص دادیم و با منابع دیگر ادغام کردیم و دو هزار میلیارد تومان برای کشاورز کارت اختصاص دادیم که تاکنون۶۰۰میلیارد تومان در قالب ۳۸هزار کشاورز کارت پرداخت شده‌است. 

مدیرعامل بانک کشاورزی تأکید کرد: سقف اعطای تسهیلات از طریق کشاورز کارت نیز ۲۰میلیون تومان است که هرچند ممکن است برای کشاورزان بزرگ کارآیی نداشته باشد، اما برای کشاورزان خرد مفید است.  

بیمه کشاورزی به یک سازکار توانمند برای حمایت از کشاورزان تبدیل شده است

وی در ادامه در مورد مشکلات کشاورزان برای بیمه محصولاتشان اظهار داشت: خوش‌بختانه بیمه کشاورزی به یک سازکار توانمند برای حمایت از کشاورزان تبدیل شده و اگر برخی از نحوه پرداخت خسارت و مبلغ آن گله دارند، به بودجه دولت برمی‌گردد و بخشی هم تابع حق بیمه پرداختی است. در بسیاری از زیربخش‌ها مانند دام پرداخت خسارت‌ها معقول شده، اما در بخش باغداری و آتش‌سوزی مزارع ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که برای رفع آن‌ها تلاش می‌کنیم. همچنین افزایش کارآیی بیمه نیازمند تعامل دولت و مجلس برای انجام اصلاحات ساختاری است.

ایجاد سامانه بازارگاه برای کنترل عرضه و توزیع نهاده‌های دام و طیور

خدارحمی در ادامه با بیان این‌که بخش کشاورزی به سامانه‌های الکترونیک برای پیشبرد اهداف خود نیاز دارد، افزود: در همین راستا سامانه بازارگاه برای کنترل عرضه و توزیع نهاده‌های دام و طیور ایجاد شده که با حضور واردکنندگان، واسطه‌ها، دامداران و مرغداران فعالیت می‌کند و به سامانه بانک کشاورزی متصل است. این سامانه همچنان در حال به‌روز شدن است و نواقص احتمالی آن با کمک کارشناسان برای ارائه بهتر خدمات برطرف خواهد شد.

افتتاح طرح‌های بزرگ با مساعدت بانک کشاورزی در دهه فجر

مدیرعامل بانک کشاورزی در ادامه با اشاره به این‌که شاهد افتتاح طرح‌های بزرگ و برداشته‌شدن گام‌های بلند به سمت توسعه کشاورزی هستیم که نمونه آن افتتاح طرح‌های بزرگ کشاورزی در دهه فجر بود، اظهار داشت: در حال حاضر بخش کشاورزی از روش‌های مدرن برای افزایش تولید استفاده می‌کند و طی دو سال گذشته به چهار مجتمع فرآوری شیر که توسط کاله و میهن ایجاد شده، تسهیلات دادیم. همچنین گلخانه‌های ایجاد شده طی چند سال اخیر با انواع خارجی آن در هلند و سایر کشورها برابری می‌کند.

خدارحمی تصریح‌کرد: طی سال‌های گذشته در این موقع از سال پرداخت تسهیلات متوقف بود، اما اکنون در پرداخت تسهیلات با محدویت مواجه نیستیم و امسال توانستیم تسهیلات بیش‌تری بدهیم.

وی افزود: در اواخر سال ۹۴ بانک کشاورزی از پرداخت تسهیلات به پروژه‌ها عاجز بود و صف‌های طولانی برای دریافت تسهیلات خرید تراکتور تشکیل می‌شد، اما اکنون سازکارهایی را پیش‌بینی کردیم تا در سراسر کشور هیچ تقاضایی برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی بی‌پاسخ نماند.

اندیشیدن تدبیری برای اطمینان بانک از صلاحیت دریافت‌کننده تسهیلات

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز در این نشست با بیان این‌که دارایی‌های زیستی و غیرزیستی بسیاری در بخش کشاورزی داریم که در اختیار کشاورزان است، گفت: برای رشد بخش کشاورزی و رفع نیازهای کشاورزان پیشنهاد می‌کنم بانک کشاورزی به املاک و دارایی‌های کشاورزان که در سامانه نظام صنفی کشاورزی ثبت و ضبط شده، دسترسی داشته باشد تا به هنگام اعطای تسهیلات بانک از توان پرداخت گیرنده تسهیلات مطمئن شود.

محمدعلی طهماسبی افزود: عملی‌شدن این کار سبب می‌شود حساب‌ بسیاری از کشاورزان به بانک کشاورزی منتقل و بانک از منابع ریالی آن‌ها بهره‌مند شود؛ همچنین بانک کشاورزی در جریان ریز دارایی‌های گیرنده تسهیلات قرار داشته باشد، املاک کشاورزان برای بیمه‌شدن به سمت صندوق بیمه کشاورزی سوق می‌یابد و در نهایت توسعه بخش کشاورزی مسجل می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =