عنایت‌الله بیابانی

قائم‌مقام دبیرکل خانه کشاورز درباره جایگاه بسته‌بندی در فروش محصولات کشاورزی گفت: بسته‌بندی درست محصولات کشاورزی باعث ایجاد ارزش افزوده و مهم‌تر از آن، جلوگیری از بین رفتن این محصولات می‌شود.

بسته‌بندی مناسب باعث می‌شود محصول به شکل سالم به دست خریدار برسد و قیمت آن نیز بیش‌تر شود، اما وقتی محصولات را به صورت فله‌ای صادر می‌کنیم، ارزش کالاهای خود را با دست خودمان از بین می‌بریم؛ به‌عنوان مثال اگر سیب‌زمینی یا سایر محصولات باغی را به صورت سورت‌نشده و فله‌ای صادر کنیم، نمی‌توانیم قیمت واقعی آن را محاسبه کنیم و با قیمت مناسب به فروش برسانیم. 
عنایت‌الله بیابانی در گفت‌وگو با «روستانیوز» ادامه داد: دولت باید امکانات بسته‌بندی و سورتینگ را در اختیار کشاورز و صادرکننده بگذارد؛ به‌عنوان مثال هم‌اکنون کیوی ایران در دنیا برند شده است؛ به این دلیل که صادرکنندگان این محصول از صادرکنندگان خارجی الگوبرداری و اقدام به صادرات کرده‌اند. بسته‌بندی مناسب هم از ضایعات جلوگیری می‌کند و هم باعث می‌شود محصول برحسب نیاز خریدار عرضه شود. 
وی خاطرنشان کرد: اگر به بسته‌بندی توجه کنیم، منافع خوبی از تولیدات خود خواهیم داشت. این درحالی است که به بسته‌بندی در کشور بی‌توجهی شده است، چراکه وسایل بسته‌بندی گران به دست کشاورز می‌رسد و درنتیجه کشاورز مجبور می‌شود از پیش‌ پا افتاده‌ترین وسایل برای بسته‌بندی محصول استفاده کند؛ درصورتی‌که بسیاری از کشورها توانسته‌اند محصولاتی با کیفیت فوق‌العاده پایین‌تر نسبت به محصولات ما را به دلیل بسته‌بندی مناسب با قیمت خیلی بهتری به فروش برسانند. در مواقعی حتی محصولات کشاورزی ایران را در کشورهای دیگر بسته‌بندی می‌کنند و به فروش می‌رسانند. 
قائم‌مقام دبیرکل خانه کشاورز با بیان این‌که نمی‌توان به صورت درصدی تعیین کرد که بسته‌بندی محصولات کشاورزی چقدر بر قیمت و ایجاد ارزش افزوده تأثیرگذار است، افزود: بسته‌بندی معضلی در صادرات محصولات کشاورزی محسوب می‌شود و باید توجه بیش‌تری به آن کرد. اولین و بزرگ‌ترین نشانه عدم توجه به بسته‌بندی، افزایش ضایعات محصولات است که به تولید خسارت می‌زند. کالایی که بسته‌بندی می‌شود، قاعدتاً باید سورت شود و در زمانی که سورت می‌شود، حتی ضایعات محصول برداشته می‌شود تا محصول سالم به دست خریدار برسد. علت اصلی ضایعات 30درصدی محصولات کشاورزی، همین عدم توجه به سیستم بسته‌بندی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =