کد خبر: 11746
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
کتابخانه

بهره‌برداری از ۲۸ کتابخانه عمومی جدید استان مازندران در دوران فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم بارقه‌های امید برای توسعه فضای کتابخانه‌ها و همچنین افزایش میل و رغبت برای کتابخوانی را در مردم این دیار ایجاد کرده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا ، کتابخانه های عمومی به عنوان قابل دسترس ترین فضای فرهنگی و مطالعاتی می‌باشد که برخوردار از امکانات و تجهیزاتی نظیر منابع کتاب های مختلف ، متنوع و همچنین رایگان برای تمامی آحاد جامعه هستند. 

هرچند گسترش فضای مجازی ، بنا به اعلام و پیش بینی های کارشناسان و صاحب نظران می تواند زمینه کاهش حضور و رغبت مردم به کتابخانه ها و یا کتابخوانی را فراهم بکند اما نهادهای متولی همچون اداره کل کتابخانه های عمومی با ایجاد فضای ثابت کتابخوانی در قالب کتابخانه های عمومی سعی دارند بسترهای خدمات رسانی در جامعه در این زمینه گسترش بدهند تا چراغ کتابخوانی را برای همیشه در جامعه روشن نگه دارند .  

به همین منظور آمارها نشان می دهد که طی هفت سال اخیر مازندران شاهد اتفاق های خوبی در زمینه توسعه فضای عمومی کتابخوانی بوده است، به طوری که تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم تعداد کتابخانه های عمومی مازندران ۶۵ باب بود اما از سال ۱۳۹۲ و با روی کار آمدن دولت یازدهم تلاش ها برای به ثمر رساندن پروژه های نیمه تمام کتابخانه ها در استان وارد مرحله تازه ای شد و تا به امروز ۲۸ باب کتابخانه جدید در شهرستان های گلوگاه، بهشهر، نکا، میاندورود، ساری، قائمشهر، بابل، آمل، نور، نوشهر، عباس‌آباد، تنکابن و رامسر به بهره برداری رسید.

بنابر اعلام اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران بیشتر این پروژه ها جز طرح های نیمه تمام و با سالها رکود در ساخت مواجه بودند و در سال های اخیر با تخصیص اعتبارات دولتی مورد نیاز و حمایت خیران و دستگاه های اجرایی به مرحله بهره برداری رسیدند.

افزایش بیش از ۱۱ هزار متر مربعی فضای کتابخانه‌ای مازندران 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مازندران گفت: تا پیش از روی کارآمدن دولت یازدهم تعداد کتابخانه های عمومی استان ۶۵ باب بود که شامل ۳۶ هزار و ۲۳۰ مترمربع فضای فرهنگی، کتابخانه و منابع می‌شد. 

آرزو ولیپور ادامه داد : همسو با دیگر برنامه های دولت تدبیر و امید ساخت کتابخانه های جدید در استان مازندران پیگیری شد که تا به امروز توانستیم با اعتبارات به موقع و همکاری دستگاه‌های دیگر  ۲۸ باب کتابخانه جدید ساخته و راه اندازی کنیم.

وی میزان فضای اضافه شده به فضای قبلی کتابخوانه های مازندران را ۱۱ هزار و ۶۹۲ متر مربع اعلام کرد و گفت: غالب پروژه هایی که در این مدت حدود هشت سال به بهره برداری رسید پروژه های راکد بودند که بدلیل کمبود اعتبار اجرای آنها معطل باقی ماند.

ولی پور اعتبار نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای تکمیل و تجهیز این تعداد کتابخانه را چهار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بخش قابل توجهی از هزینه مورد نیاز برای تکمیل کتابخانه های توسط خیران و برخی مجموعه های فرهنگی خیر پرداخت شده است. 

روستاییان بیشترین سهم برای کتابخانه‌های جدید در مازندران 

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران همچنین به توسعه کتابخانه های عمومی در مناطق روستایی استان اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم همانطور که تلاش شد تا فضای کتابخانه ها در سراسر استان افزایش یابد، در زمینه توسعه روستایی و ایجاد این امکانات در روستاها تلاش مضاعف تری صورت گرفته است. 

ولی پور ادامه داد: به طوریکه ۸۵ درصد از پروزه های تکمیل و ساخت کتابخانه عمومی استان در مناطق روستایی بود و ۲۴ باب کتابخانه روستایی در این مدت به بهره برداری رسید و با بهره برداری از این کتابخانه ها تعداد کتابخانه های روستایی مازندران به ۳۴ باب رسیده است.

مازندران بیش از سه هزار روستا دارد که براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ از جمعیت سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفری استان ۴۷ درصد در روستاها ساکن هستند . 

مازندران ۱۱۶ کتابخانه عمومی نهاد کتابخانه های عمومی و مشارکتی دارد که بنا به اعلام اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران از این تعداد ۳۰ درصد در مناطق روستایی قرار دارد.

پیگیری تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی ساری 

پروژه کتابخانه مرکزی ساری به عنوان نماد کتابخانه ای استان مازندران به شمار می رود که برای بهره مندی هر چه بیشتر کتابخوانان از فضای استاندارد کتابخوانی در سال ۱۳۸۷ فار مرحله ساخت شد که البته در همان زمان نیز به دلیل برخی مشکلات با توقف و سپس با کُندی مواجه شد.

این پروژه در زمینی به مساحت ۲ هزار متر و زیربنایی بیش از هفت هزار متر مربع در ساری در حال ساخت است که تاکنون برای ساخت آن ۶۰ میلیارد ریال هزینه شد. کمبود اعتبار از جمله مشکلات پیش رو برای اجرای این طرح به شمار می رفت تا این پروژه که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد را به بهره برداری برساند .

برای این منظور در سفر امسال نماینده نهاد ریاست جمهوری و بازدید از طرح های نیمه تمام مازندران از این پروژه نیز بازدید کرد .

مدیر کل کتابخانه های عمومی مازندران اعلام کرد : در این سفر که مرداد امسال انجام شد رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور دستور اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال اسناد خزانه سال ۱۴۰۳ برای اجرای این پروژه را صادر کردند.

ولی پور ابراز امیدواری کرد که با تامین اعتبار مورد نیاز، کتابخانه مرکزی ساری هرچه زودتر به بهره برداری برسد . 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =