00

شهردار اصفهان گفت: ایروان و اصفهان دو خواهرخوانده با عمری بیست سال هستند و باید از قرابت این دو شهر برای رشد و شکوفایی هر دو به‌درستی استفاده شود.

به گزارش روستانیوز، قدرت اله نوروزی در گفتگوی آنلاین با سفیر ایران در ارمنستان اظهار داشت: بخشی از جمعیت اصفهان را ارامنه تشکیل می‌دهند که شهروندان نجیب، خوب و خوش‌نامی هستند. ضمن اینکه رابطه ما نیز با شورای خلیفه‌گری ارامنه بسیار خوب است. 
شهردار اصفهان تأکید کرد: خانواده شهدای ارامنه نیز در اصفهان برای ما بسیار ارزشمند هستند و محله ارامنه اصفهان برای ما اهمیت زیادی دارد چرا که ظرفیت قابل‌توجهی داشته و از نظر جاذبه‌های گردشگری بسیار با اهمیت است.
نوروزی افزود: از سوی دیگر در حوزه‌های آموزشی در دانشگاه اصفهان، دانشکده ارمنولوژی داریم که ارامنه در آنجا نقش مهمی ایفا می‌کنند. هم‌چنین محله جلفای اصفهان با شهر ایسی فرانسه تفاهم نامه خواهرخواندگی منعقد کرده است چرا که ساکنان این شهر ارمنی هستند. این ارتباط و خواهرخواندگی در همین دوره از مدیریت شهری صورت گرفته است.
وی بیان داشت: اینها زیرساخت‌هایی است تا با ارامنه ارتباط‌های بهتر و بیشتری داشته باشیم و با توجه به ظرفیت‌هایی که آنجا موجود است می‌توانیم این تعاملات را قوی‌تر کنیم تا ارامنه هم بتوانند از ظرفیت‌های اصفهان بیشتر استفاده کنند.
نوروزی در ادامه گفت: با اینکه ارمنستان کشور کوچکی است اما قطب گردشگری مهمی به شمار می‌رود چرا که تعداد گردشگران آن بسیار زیاد بوده و مورد توجه جهانیان قرار دارد.
وی بیان داشت: اصفهان با عظمت و سابقه تاریخی و میراثی که به‌عنوان یک شهر جهانی و بین‌المللی دارد، ضمن عضویت در ۱۰ سازمان و شبکه شهر بین‌المللی، با سیزده شهر در کشورهای مختلف رابطه خواهرخواندگی دارد؛ در کنار اینها عضو شبکه شهرهای خلاق جهان بوده و به تازگی نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک را دریافت کرده است. بنابراین از شما انتظار داریم همکاری و حمایت کنید تا از این ظرفیت‌ها بهره گرفته و ارتباطات را در کشور ارمنستان ارتقا دهیم.
شهردار اصفهان اشاره داشت: قبل از هر چیزی اصفهان در کشور ما شهری است که حدودا دارای جمعیت بیش از ۷-۸ هزار ارمنی است که مقیم ایران بوده و شهروند اصفهان هستند؛ بنابراین مهم است که بین ارامنه ایران و کشور ارمنستان پل ارتباطی قوی ایجاد کنیم.
وی افزود: در این میان شورای خلیفه‌گری نیز می‌تواند نقش مهمی در ارتباطات رسمی و حوزه‌های مختلف داشته باشد؛ بنابراین با بهره گیری بیشتر از ظرفیت‌های سفارت، می‌توان فرصت ها را بیشتر مورد استفاده قرار داد. 
نوروزی به طرح شهروند دیپلمات نیز اشاره داشت و گفت: این ایده ابتکار جدید، نوآورانه و خلاقانه ای است که با مشارکت شهروندان اصفهان دنبال می‌شود و در کشورهای دیگر هم از این برنامه استقبال شده است.
وی بیان داشت: در طرح شهروند دیپلمات، محور شهروندان و استفاده از ظرفیت های آنان در فضای ارتباطات بین المللی است. در این راستا چند تجربه خوب از جمله با انجمن دوستی ایران و فرانسه داشتیم؛ به این ترتیب که ایرانی‌های مقیم آنجا هفته فرهنگی اصفهان در پاریس را برگزار کردند و ما نیز در آن حضور یافتیم که چیزی حدود ۳۸ برنامه اجرا شد و از کارهای خیلی موفق بود که علاقه‌مند بودیم در کشورهای دیگر از جمله اتریش و المان برگزار شود ولی بحران کرونا مانع از آن شد.
شهردار اصفهان اشاره داشت: در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی را در اصفهان برگزار خواهیم کرد که یک هویت فرهنگی داشته و توسعه اقتصادی را نیز به دنبال دارد. مهم‌تر از همه با توجه به ظرفیت گردشگری این رویداد می‌توانیم از مسئولان و مردم خوب ارمنستان برای بازدید آن دعوت به عمل آوریم. در این زمینه، اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان و ریاست نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان نیز نقشی جدی و اساسی دارند. 
نوروزی همچنین اشاره داشت: از شما درخواست داریم که تلاش کنید خط هوایی بین دو کشور که استاندار ما نیز پیگیر آن بوده است، برقرار شود تا با صرف زمان کمتر، این ارتباطات را توسعه دهیم.
*عدم شناخت عمیق ایران و ارمنستان از یکدیگر، حلقه مفقوده ارتباط است
در ادامه عباس بدخشان ظهوری، سفیر جمهوری اسلامی در ارمنستان گفت: کشور ارمنستان سی سال پیش به استقلال رسیده است و جزو کشورهایی است که در حوزه کشورهای سی آی اس (CIS) فعال بوده و از همسایگان خوب ایران به شمار می‌رود چرا که از ابتدای استقلال این کشور، همواره از همراهی آنها در موضوعات مختلف و مجامع بین‌المللی بهره‌مند بوده و هیچ‌گاه از مقامات و مسئولان تمام ادوار ایران کوتاهی و بی‌توجهی ندیده‌ است. 
سفیر ایران در ارمنستان اشاره داشت: چیزی حدود ۴۰۰-۵۰۰ سال است که میزبان ارامنه در ایران و در تمام شهرها به‌ویژه اصفهان هستیم و هم‌وطنان ارمنی ما مثل خود ما صاحب افتخاراتی در حوزه‌های علمی، فرهنگی و هنری هستند بنابراین ظرفیت و همگرایی خوبی بین ما و ارامنه وجود دارد.
وی تصریح کرد: این ارتباط و همگرایی مدل موفقی از همزیستی مسالمت‌آمیز است و می‌تواند این پیام را به جهانیان برساند که برخلاف فضای اسلام هراسی و ایران هراسی که آنها مطرح کرده‌اند، ایران با سعه‌صدر و آغوشی باز با همه ادیان پذیرفته‌شده الهی ارتباط منطقی دارد؛ بنابراین این مدل موفق همکاری ما با ارامنه می‌تواند در فضای دیپلماسی پیام خیلی مهمی را به جهانیان برساند که ایران با چهارچوب‌های انسانی موجود در سراسر دنیا سازگاری دارد و تقابلی با حوزه‌های مختلف فکری، فرهنگی و معرفتی ندارد.
وی به موضوعات اقتصادی و گردشگری و مباحثی که در خواهرخواندگی وجود دارد اشاره کرد و گفت: در مدت ۱۰ ماه فعالیتی که در سفارت ایران در ارمنستان داشته‌ام ارزیابی و بررسی‌ها ما را به این نتیجه رساند که مهمترین حلقه مفقوده در این میان، عدم شناخت این دو کشور نسبت به یکدیگر است.
وی افزود: ظرفیتی در ارامنه و کشور ارمنستان نسبت به ایران وجود دارد که مسئولیت ما را نسبت به برقراری و توسعه این ارتباط سنگین‌تر می‌کند؛ بنابراین باید به‌درستی این خلأ را شناخت و آن را در تمام حوزه‌ها برطرف کنیم.
ظهوری بیان کرد: نکته مهم بعدی مسئله ارتباطات قبلی است که برخی از تجار و فعالان ما با ارمنستان داشته‌اند که متأسفانه این نگاه گسترده نبود و ما به همه ابعاد و پتانسیل‌های کشور ارمنستان توجه نکرده‌ایم. درحالی‌که ارمنستان به‌عنوان یک کشور خوب و همسایه‌ای نجیب و همراه برای ایران مطرح است و می‌تواند به‌عنوان یک پل پراهمیت و ارزشمند باشد که از طریق آن بسیاری از فعالیت‌های خود در عرصه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی را ارتقا دهیم.
سفیر ایران در ارمنستان بیان داشت: در این راستا اقداماتی صورت گرفته است؛ به این ترتیب که گفتگوهای زیادی انجام شده و هیات‌های مختلفی بین دو کشور تبادل شده، اما متأسفانه به دلیل کرونا در این امر محدودیت‌هایی برای تردد به وجود آمد که مثل همین گفتگو باید به صورت مجازی ادامه یابد تا در پرداختن به اقداماتی که مدنظر ما و ارمنستان است وقفه و فاصله ایجاد نشود.
سفیر ایران در ارمنستان بیان داشت: در حوزه اقتصادی به دلیل فراز و فرودهایی که در دوره جنگ قره‌باغ رخ داد و حمایت‌هایی که برخی کشورها داشتند، از اول ژانویه ارتباطات اقتصادی خوبی با ایران صورت گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =