رضایی

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی گفت: پیش‌بینی می‌شود که ۱۰۰درصد مرغ اجداد مورد نیاز کشور در سال ۱۴۰۰ از لاین آرین تأمین ‌شود.

به‌گزارش «روستانیوز»، مرتضی رضایی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت دهه مبارک فجر، اظهار داشت: از آبان‌ماه امسال برنامه‌ریزی شده تا وزن لاشه مرغ به‌صورت سایز باشد و کم‌کم اجرای طرح مرغ سایز اجباری می‌شود و در آینده نیز سازکار و دستورالعمل‌های جدیدی در این ارتباط داریم.
وی افزود: تولید مرغ سایز علاوه بر آن‌که به نفع اقتصاد خانوار است، طعم و کیفیت بهتری نیز دارد و همچنین میزان دورریز و چربی در مرغ‌های متوسط کم‌تر از مرغ‌های درشت است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: چربی‌های بیش‌تری که با تولید مرغ درشت ایجاد می‌شود، در واقع با همان نهاده‌هایی ایجاد شده که با ارز چهار هزار و ۲۰۰تومانی به کشور وارد شده است.
رضایی تصریح کرد: ضریب تبدیل گوشت مرغ در کشور ۰۷/۲ است که به دنبال کاهش این عدد به ۸/۱هستیم.
وی ادامه داد: تولید مرغ سایز علاوه بر کمک به اقتصاد خانوار، سبب کاهش ۸۰۰هزار تنی واردات نهاده‌ها در شرایط سخت ارزی می‌شود که درخور توجه است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی توسعه تولید و مصرف انواع ماکیان را در دستور کار دارد، به‌طوری‌که تولید صنعتی بوقلمون در سال‌های اخیر افزایش یافته است و اکنون ۴۲هزار تن گوشت بوقلمون در کشور تولید می‌شود که این محصول را می‌توان از اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کرد.

اجرای طرح درج قیمت روی تخم‌مرغ 
وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح اجباری‌شدن درج قیمت تخم‌مرغ روی بسته‌بندی و هر عدد از این محصول گفت: بر این اساس قیمت هر شانه تخم‌مرغ فله بر اساس وزن ۳۱ تا ۳۳هزار تومان و دانه‌ای حدود یک‌هزار و ۱۰۰تومان خواهد بود.
رضایی در پاسخ به این سوال که تخم‌مرغ همچنان با قیمت بالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد و وزارت جهاد کشاورزی چه اقداماتی در راستای کاهش قیمت‌ انجام داده است، اظهار کرد: مسئولیت تخم‌مرغ تا مرحله عمده‌فروشی با وزارت جهاد کشاورزی است و در سطح خرده‌فروشی و توزیع بین خانوار با وزارت صمت و اصناف است.
وی ادامه داد: سه روز است که طرحی را آغاز کردیم که قطعاً با همکاری مرغداران و دستگاه‌های نظارتی به ثمر خواهد رسید. بر اساس این طرح قیمت تخم‌مرغ روی بسته‌بندی‌ها و هر دانه تخم‌مرغ درج خواهد شد تا مشخص شود که این تخم‌مرغ از کجا آمده است و با چه قیمتی باید به فروش برود.
رضایی با بیان این‌که به هیچ وجه گرانی را نمی‌پذیریم و در حال حاضر نیز تخم‌مرغ گران‌ فروخته می‌شود، اضافه کرد: قیمت مصوب تخم‌مرغ  درب مرغداری‌ها بسیار مناسب است و باعث ضرر مرغداران نمی‌شود. آن‌ها نهاده‌ها را کامل دریافت کرده‌اند و  هر واحد مرغ تخم‌گذار که مدعی است نهاده نگرفته، اعلام کند تا پیگیری شود.
وی به نظارت بر بازار نیز اشاره کرد و گفت: این‌که گفته می‌شود قیمت مصوب در سطح خرده‌فروشی و در بسته‌بندی‌ها رعایت نمی‌شود، نیازمند ورود دستگاه‌های نظارتی است و ما هیچ تعارفی نداریم. ارز و نهاده‌ها تأمین و کالا تولید شده و باید با قیمت مصوب به دست مردم برسد؛ بنابراین هر واحد مرغداری، عمده‌فروشی یا خرده‌فروشی که گران‌فروشی کند، باید با آن برخورد قاطع شود تا کالا با  قیمت مصوب به دست مردم برسد.
به گفته رضایی هیچ کمبودی در تخم‌مرغ نداریم و در ماه حدود۹۰هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌شود، در حالی‌که مصرف ما کم‌تر است.

در آستانه خودکفایی در تولید کره هستیم
معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با تولید کره نیز گفت: در حالی‌که سال قبل ۵۰هزار تن کره به کشور وارد شد، این رقم در سال جاری به هفت هزار تن کاهش یافته است و با ضریب خودکفایی ۸۵درصدی در آستانه خودکفایی در تولید این محصول هستیم.
رضایی همچنین با اشاره به کاهش واردات گوشت قرمز گفت: ۱۶۰ تا ۱۷۰هزار تن گوشت قرمز در سال گذشته به کشور وارد شد که این رقم امسال به ۴۰هزار تن کاهش یافته است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که واردات جو در سال جاری ۵۰درصد کاهش یافته است، گفت: متأسفانه شاهد کاهش واردات این محصول هستیم، اما باید توجه داشت که تا دو ماه آینده مراتع کشور قابلیت چرا پیدا می‌کنند و تا آن زمان هم نیاز تولیدکنندگان را مدیریت و مرتفع خواهیم کرد.
معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با درخواست مرغداران برای افزایش قیمت این محصول هم گفت: پیشنهاد افزایش قیمت گوشت مرغ به سازمان حمایت رفته است، اما باید توجه داشت که در صورت تصویب این طرح، افزایش قیمت این محصول زیاد نخواهد بود.


لیست کارخانجات به سامانه بازارگاه اضافه می‌شود
رضایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با دفاع از عملکرد سامانه بازارگاه گفت: با سامانه بازارگاه توانستیم گرفتن مبلغ پشت بارنامه و پول اضافه گرفتن از مرغداران را حذف کنیم و دیگر چنین امکانی برای سودجویان فراهم نیست و حاضریم این موضوع را راستی‌آزمایی کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که لیست کارخانجات تأمین خوراک دام آماده از اوایل هفته آینده به سامانه بازارگاه اضافه می‌شود، گفت: پیچیدگی‌های بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد. ۶۷۰کارخانه خوراک دام و ۱۸هزار مرغداری فعال در این حوزه داریم. همچنین ده‌ها واردکننده و تأمین‌کننده نهاده‌های دامی در این زمینه فعال هستند و انواع خوراک دام نیز وجود دارد؛ بنابراین فرآیند بسیار گسترده و پیچیده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که برنامه‌نویسی و کدنویسی برای سامانه بازارگاه در این زمینه انجام شده و به اتمام رسیده است، گفت: بحث حقوقی‌شدن کار نیز در مراحل نهایی است و حقوقی‌شدن به این معناست که این نهاده با زحمت بسیار زیاد و با ارز چهار هزار و ۲۰۰تومانی وارد می‌شود؛ بنابراین باید نظارت و مدیریت شدیدی انجام بگیرد تا هدررفتی در این حوزه اتفاق نیفتد.
رضایی با اشاره به این‌که نهاده مرغداران تأمین شده است، گفت: استفاده از ظرفیت کارخانجات تأمین خوراک دام آماده باعث بهبود شرایط می‌شود و ما برای این کارخانجات چهار شرط تعیین کردیم که مبتنی بر قیمت خوراک، مقدار خوراک، زمان تحویل و کیفیت آن است که باید به درستی رعایت شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تمام مراحل کار نهایی شده و به شرط این‌که کارخانجات این چهار تعهد را بپذیرند، حداکثر از اوایل هفته آینده بارگیری برای کارخانجات شروع می‌شود.
رضایی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر این‌که عنوان می‌شود برخی مرغداران با همکاری کارمندان وزارت جهاد کشاورزی نهاده بیش‌تری دریافت و بخشی از این نهاده را وارد بازار آزاد می‌کنند، گفت: به شدت این مسأله را تکذیب می‌کنم. ما هم‌اکنون اجرای طرح مرغ سایز را نیز شروع کردیم و بر اساس طول پرورش مرغ سایز که بین ۴۰ تا ۴۲روز است، نهاده به مرغداران داده می‌شود و تحویل نهاده هم کاملاً شفاف و مشخص است.
وی تأکید کرد: مرغداران و دامدارانی که نهاده خریداری می‌کنند، باید با تأمین‌کنندگان و وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط باشند تا اتفاقی پیش نیاید و شرایط بهبود پیدا کند.

آزادشدن صادرات شیر خشک الزامی است
وی آزاد شدن صادرات شیر خشک را الزامی دانست و گفت: در صورتی که صادرات شیر خشک آزاد نشود، امکان حفظ خودکفایی در تولید این محصول فراهم نخواهد شد، زیرا بعد از تولید کره پودری به دست می‌آید که باید مازاد آن را صادر کنیم و بازار کشش لازم برای جذب آن را ندارد.

گزارش از سلطانعلی زینلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =