کد خبر: 11568
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
مسکن

معاون عمرانی وزیر کشور از اضافه شدن ۱۹ شهر جدید به شهرهای کشور در سال جاری خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از تاسیسات نیوز، «مهدی جمالی‌نژاد» معاون عمرانی وزیر کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: ۷۴ درصد جمعیت کشور در شهرها و مابقی در روستاها ساکن هستند.

وی ادامه داد: ۹۰ هزار سکونتگاه روستایی داریم که بیش از ۶۲ هزار سکنه دارند. همچنین در کشور ۱۳۴۸ شهرداری و ۳۷۱۱۹ دهیاری داریم.

وی ادامه داد: در سال جاری ۱۹ شهر نیز به جمع شهرهای کشور اضافه شده است. بودجه شهرداری‌ها ۹۶ هزار میلیارد تومان و بودجه دهیاری‌ها نیز ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است که در مجموع بودجه دهیاری ها و شهرداری‌ها ۱۹ درصد از بودجه عمرانی کشور بیشتر است.

او درباره هوشمندسازی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ادامه داد: سیاستهای راهبردی برای سال ۱۴۰۰ اعلام شده است که یکی از اهداف اصلی ما در این سیاست‌های راهبردی هوشمند سازی شهرها و روستاها است.

وی با اشاره به سامانه های راه اندازی شده ادامه داد: در این دولت برای اولین بار ۱۸ سامانه و ‌۳۴ بانک اطلاعاتی در حوزه شهری و روستایی راه اندازی شده است.

جمالی نژاد درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: نقش تاثیرگذار شهرداری‌ها در حوزه کرونا مهم بوده، اما آنچنان که باید به نقش آنها اشاره نشده است و این در حالی است که تامین نیازهای شهروندان توسط شهرداری ها و دهیاری ها انجام شد.حمایت دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بسیار زیاد بود و علیرغم همه محدودیت ها اقدامات خوبی انجام شد.

او با اشاره به اینکه ۵۴ درصد کل ایستگاههای مترو در همین دولت بهره برداری شده است، تصریح کرد: نوسازی ناوگان تاکسیرانی با ۷۳ هزار دستگاه صورت گرفته است و در بحث تامین اتوبوس هم با توجه به محدودیت های ستاد ملی کرونا ۵ هزار دستگاه مصوب شد و برای ۳ هزار دستگاه تفاهم نامه منعقد شده است.

رئیس سازمان شهرداری ها ودهیاری های کشور در خصوص توسعه حوزه حمل و نقل عمومی گفت: بی تردید شهرداری ها نقش تأثیرگذاری در بهداشت محیط دارند و در پیشگیری و درمان می توانند نقش آفرین باشند. در همین راستا و پس از شیوع کروناویروس شهرداری ها در تأمین نیازمندی های شهروندان در حوزه های مختلف از جمله پسماند، آرامستان ها، پایانه های مسافربری علیرغم متضرر شدن در حوزه مالی خدمات قابل توجهی را ارائه کردند.

وی ادامه داد: حمایت های دولت در زمینه توسعه حمل و نقل شهری به ویژه مترو بسیار زیاد بوده هر چند که شرایط مالی محدودیت هایی را ایجاد کرد اما با امکانات اندک اقدامات بسیار خوبی انجام شده است. این مهم در شرایطی ایجاد شده که با سهمیه بندی بنزین استقبال از حمل و نقل عمومی اوج گرفت و با شیوع کرونا درآمدهای این بخش کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: ۳۳۸ کیلومتر افزایش طول خطوط مترو با احداث ۱۷۹ کیلومتر خط ریلی در این دولت محقق شد. از سوی دیگر ۸۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط دولت در این بخش به کلان شهرها تخصیص پیدا کرد.

جمالی نژاد ادامه داد: ۵۴ درصد کل ایستگاه های فعلی در خطوط مترو در این دولت بهره برداری رسید و ۱۸۷۲ واگن مشغول فعالیت در خطوط مترو ۳۴ درصدشان در این دولت تأمین شده است.

وی درباره مشاغل آسیب دیده از کرونا تصریح کرد: حمایت از مشاغل آسیب دیده در دوران کرونا نیز مورد تأکید دولت قرار گرفت که در این راستا کارکنان بخش خدمات شهری مورد توجه قرار گرفتند. کاربران ناوگان اتوبوسرانی، مینی بوس رانی و … نیز با هدف حمایت در این دوران اقدامات خوبی برایشان فراهم شد.

وی درباره زباله سوزها گفت: حدود دو ماه پیش زباله سوز نوشهر افتتاح شده است. برای اولین بار اطلس پسماند کشور را تهیه کردیم و برای شهرهای مختلف اقدامات مختلف را انجام خواهیم کرد. زباله سوز رشت نیز پیشرفت هایی داشته و اقدامات آن در حال انجام است.

جمالی نژاد درباره دهیاری‌ها برای روستاهای بیش از ۲۰ خانوار گفت: با اولویت روستاهای مرزی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار دهیاری ایجاد شود که باعث توزیع متوازن خدمات می شود و به عنوان پدافند غیرعامل می تواند در کنترل و نگهداشت جمعیت کمک کند. گسترش خدمات روستایی که در قالب دهیاری ها ارایه می شود نیز به این روستاها ارایه می شود.

معاون عمرانی وزیر کشور درباره بودجه دهیاری ها گفت: بودجه دهیاری ها اندک است اما با همین بودجه اندک اقدامات خوبی انجام می دهند و ۵۸۱۱ پروژه با همین بودجه اندک در حال افتتاح است. نظارت تاکنون به صورت استانی بوده اما با ایجاد یک سامانه جامع نظارت به صورت کشوری و متمرکز خواهد شد و ۳۴۵۲۰ روستا به این سامانه وصل شده اند و از طریق این سامانه به صورت متمرکز نظارت می شوند.

وی ادامه داد: لوایحی که تنظیم شده و به دولت ارائه شده و به مجلس می رود اقدامات خوبی در دهیاری ها رقم خواهد زد. ایجاد دهیاری ها در روستاهای ۲۰ خانوار نیز می تواند خدمات قابل توجهی را به این روستاها ببرد. ابلاغ ساختار سازمانی و تشکیلات دهیاری ها و اصلاح حقوق و مزایای دهیاران از دیگر اقدامات انجام شده بود که باعث می شود دهیاران در روستاها ماندگار شوند.

او درباره اصلاحات اساسی در ساختار اداری و منابع انسانی شهرداری ها گفت: ما نمی خواهیم شهرداری‌ها چاق و چاق تر شوند و این تشکیلات حجیم شود و بنا نداریم این دستگاه چابک به یک دستگاه ایستا تبدیل شود و برنامه های که برای این خصوص در نظر گرفته ایم از جمله برنامه هایی است که باعث عدالت استخدامی شود.

جمالی‌نژاد درباره تاکسی های اینترنتی گفت: این تاکسی‌ها سال های سال است که در کشور فعالیت می کنند ما نباید جلوی خدمات نوین را بگیریم و باید آن را در بخش های دیگری نیز تسری دهیم به طور مثال در حوزه پسماند نیز اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است. دستورالعملی تهیه شده تا مشکلات موجود را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که با تدوین دستور العملی با در نظر گرفتن منافع مشترک برای تاکسی های اینترنتی و سازمان های تاکسیرانی بازی برد بردی را پیش بینی کنیم و در حقیقت تمامی دغدغه های موجود در این حوزه در این دستور العمل گنجانده شود.

معاون عمرانی وزیر کشور خاطرنشان کرد: کار بین بخشی انجام شد و با توجه به اینکه شرکت های مسافربری مجوز خود را از اتحادیه کسب و کارهای مجازی زیر نظر وزارت صمت اخذ می کنند اما تمام فعالیت آن ها در حوزه مدیریت شهری است و از گذشته این موضوع محل اختلاف بوده است. در نهایت توانستیم با نوشتن دستورالعملی به این توافق برسیم که تاکسی های اینترنتی مجوز خود را از اتحادیه صنفی اخذ کنند ولی پروسه نظارت آن ها به صورت مشترک میان شهرداری ها و وزارت صمت باشد.

وی ادامه داد: ما به لحاظ مدیریت شهری مسائلی همچون داشتن معاینه فنی، بیمه شخص ثالث و صلاحیت افراد را کنترل می کنیم. بی تردید ایرادات موجود در این حوزه و مشکلات و مسائل قابل رسیدگی است و به صورت موردی هر یک می توان پاسخگویی لازم را داشت.

وی درباره دهیاری پیشوا با توجه به دستگیری تعدادی از دهیاران داد: یک جامعه آمار بزرگی از شهرداران و دهیاران اعضای شورای شهر و شورای دهیاران داریم و تعداد کمی از آنها دستگیر شده اند و مدیران بازرسی استانداری و حراست بر عملکرد آنها نظارت می کنند اگر عضوی از اعضای شورا یا دهیاری دستگیر می شود اعضای علی البدل جای آنها اقدامات لازم را انجام می دهند.

جمالی‌نژاد درباره دهیاران زن گفت: خوشبختانه زنان در حوزه دهیاری بسیار خوب عمل کرده اند و مدیران روستایی زن عملکرد بسیار خوبی دارند.

وی تأکید کرد: خوشبختانه در سطح مدیریت شهرها نیز رویکرد بهره گیری از سامانه های هوشمند تسری پیدا کرده و شهرها به ویژه کلان شهرها در این حوزه پیش قدم شده اند و برای تدوین طرح های جامع هوشمند اقدامات موثری را انجام داده اند.

معاون وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص پروژه های دهه فجر گفت: علیرغم شرایط سخت اقتصادی و وجود تحریم های ظالمانه سال گذشته در دهه فجر و همچنین در هفته دولت و دهه فجر امسال پروژه های بسیار خوبی افتتاح شد. امسال نیز ٣٠۵٩٣پروژه با اعتبار ۱۱۵ هزار میلیارد تومان در بخش عمومی و خصوصی به بهره برداری می رسد که سهم پروژه های بخش خصوصی ۲۲ درصد در تعداد پروژه های افتتاحی و ۴۴ درصد از اعتبارات هزینه شده را به خود اختصاص داده است. همچنین ۶۴ هزار میلیارد تومان نیز پروژه های زیرساختی به بهره برداری می رسد که همه آن ها با اعتبارات دولتی احداث شده است. در این میان استان گلستان با ۵۱۱۰ پروژه بیشترین تعداد پروژه در کشور را دارد و استان فارس نیز با ۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بالاترین رتبه در میان استان ها در سرمایه گذاری پروژه ها را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین درباره ساماندهی نیروهای شهرداریها ادامه داد: نیروهای فعلی شهرداری ها باید ساماندهی شوند. یکی از اقدامات اساسی که انجام شد این بود که حقوق و مزایای کارکنان شهرداری ها حدود ۱۵ سال بود که افزایش پیدا نکرده بود و تفاوت فاحشی با حقوق کارکنان دستگاه های اجرایی داشت. خوشبختانه این امر محقق شد و در حال حاضر حقوق و مزایای کارکنان شهرداری ها و دستگاه های دولتی تقریبا برابر شده است.

به گفته رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، از سوی دیگر مباحث نیروهای شرکتی در شهرداری ها مورد بررسی قرار گرفت. ظرف ۱۰ سال گذشته مجوز نیروی قراردادی به شهرداری ها داده نشده بود، لذا بر اساس شرایط شهرداری ها نیروها را به صورت شرکتی به کارگیری کرده بودند. سال ۹۰ تمام این نیروها به قراردادی تبدیل شدند اما برخی از آنها که قبل از سال ۹۰ به کار گرفته شده بودند به قراردادی تبدیل نشدند. لذا مقرر شد هنگامی که مجوز نیروی قراردادی به شهرداری ها داده می شود این افراد با اولویت به نیروی قراردادی تبدیل شوند.

جمالی نژاد در خصوص توسعه خدمات شهری و روستایی در کشور به احداث ۵۰۰ ایستگاه آتش نشانی شهری اشاره کرد و افزود: با احداث این ۵۰۰ ایستگاه تعداد ایستگاه های آتش نشانی به ۱۴۶۰ ایستگاه افزایش پیدا کرد. در حوزه سیستم جمع آوری پسماند نیز از ۳۷ هزار روستای کشور که دارای دهیاری هستند ۳۰ هزار روستا از سیستم جمع آوری پسماند برخوردار است. همچنین در دولت فعلی ۷۵۰۰ بوستان چند منظوره در کشور احداث شده است. ۴۰۲۰ دستگاه انواع ماشین آلات خدماتی و ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات ایمنی و آتش نشانی نیز تحویل شهرداری ها شده است.

وی تاکید کرد: در حوزه تکمیل کمربند سبز شهرها وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تامین نهاد و وزارت نیرو مسئولیت تامین آب را بر عهده دارد و وزارت کشور نیز کاشت و تکمیل کمربندهای سبز را بر عهده دارد. در بسیاری از نقاط مقدمات تکمیل این کمربند یعنی نهال و تامین آب محقق نشده  و نقش شهرداری ها در حفظ و نگهداشت درختان به خوبی ایفا شده و ظرف سال های گذشته پویش های درختکاری توسط شهرداری ها آغاز و در سراسر کشور نیز تسری پیدا کرده است.

معاون وزیر کشور درباره پروژه های کلنگ زنی دهه فجر امسال گفت: ۲۵۲۲ پروژه مجموعا با اعتبار ۹۱۱۳ میلیارد تومان در کشور کلنگ زنی خواهد شد و متوسط کشوری سرمایه گذاری برای این پروژه ها مبلغ دو میلیارد تومان است که در این میان استان گلستان با تعداد ۶۰۸ پروژه در رتبه نخست و به لحاظ سرمایه گذاری با اعتباری معادل ۸۴۴۶ میلیارد تومان بیشترین سرمایه گذاری در پروژه های کلنگ زنی را داراست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =