۴۴

مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی و مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی آینده دنیا را منحصر به تنوع ژن و نیز تکنولوژی ارتباطات دانست و گفت: در هر کشوری بهترین سرمایه ژن است و تمام کشورها به دنبال ایجاد تنوع ژنتیکی هستند. بر اساس اعلام مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۱ از بین رفتن تنوع زیستی بزرگ‌ترین مخاطره برای محیط‌زیست است

به‌گزارش روستانیوز، اسکندر زند در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: ‌از ۱۱ اکوسیستم جهان ۹ اکوسیستم در ایران وجود دارد، ولی متأسفانه در سال‌های گذشته از بین رفتن اکوسیستم و گونه‌ها شدت بیش‌تری پیدا کرده، به‌طوری‌که از سال ۱۳۲۰ تا کنون مساحت جنگل‌های کشور تقریباً به نصف رسیده است.

وی گفت:‌ طبق برآورد دکتر ساعی در سال ۱۳۲۱ سطح جنگل‌های کشور ۵/۱۹میلیون هکتار بود که اکنون به ۱۰میلیون هکتار رسیده است.

زند ذخایر گونه‌ای کشور را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: ‌از هشت هزار گونه در جهان دو هزار و ۲۰۰گونه بومی ایران است.

عوامل موثر در کاهش تنوع زیستی

وی در ادامه به عوامل کاهش تنوع زیستی اشاره کرد و گفت: ۳۷ درصد بهره برداری، دو درصد بیماری، چهار درصد آلودگی، پنج درصد گونه‌های مهاجم، هفت درصد تغییر اقلیم، ۱۳درصد نابودی زیستگاه و ۳۱درصد تخریب و تغییر زیستگاه در کاهش تنوع زیستی اثرگذار است و نابودی و تخریب زیستگاه‌ها نیز از همه عوامل اثرگذارتر بوده و علت آن نیز افزایش جمعیت، افزایش شهرنشینی، کاهش حاصلخیزی خاک، افزایش تجارت و افزایش آلودگی‌های پلاستیکی  است.

زند همچنین به چالش‌های تنوع زیستی در کشور اشاره کرد و گفت: تخریب و جزیره‌ای شدن (تکه‌تکه شدگی) زیستگاه‌ها، عدم رعایت حقابه تالاب‌ها و رودخانه‌ها، ورود انواع آلودگی‌ها به اکوسیستم‌های آبی و خشکی کشور، ورود غیراصولی و مهار نشده گونه‌های غیربومی به کشور، شکار و صید غیرقانونی و وجود سلاح‌های غیرمجاز، عدم مدیریت یکپارچه تنوع زیستی، کمبود آمار و اطلاعات در زمینه حیات وحش، تجارت غیرقانونی گونه‌های جانوری به صورت زنده و یا اعضای آن‌ها، بهره‌برداری بی‌رویه از منابع زیستی، تغییر کاربری و تغییرات اقلیم و خشک‌سالی‌های متوالی از چالش‌های پیش روی تنوع زیستی است.

نظارت بر واردات محصولات تراریخته

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که هرگونه واردات بدون مطالعه گونه‌ها باعث آمیختگی ژنی و از بین رفتن تنوع زیستی می‌شود، گفت: واردات محصولات تراریخته هم به‌طور کامل توسط کارگروه‌هایی کنترل می‌شود.

مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی در پاسخ به این‌که آیا این کنوانسیون استفاده از محصولات تراریخته را تأیید می‌کند یا خیر، گفت: کنوانسیون تنوع زیستی پروتکلی تحت عنوان کارتانیا دارد که مخاطرات محصولات تراریخته برای محیط زیست را کنترل می‌کند و جمهوری اسلامی ایران هم عضو این پروتکل است و از سال ۹۴ کارگروه‌هایی در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده و تمام محصولات تراریخته که وارد کشور می‌شود، باید حداقل در سه کشور استفاده شده باشند و هیچ خطری برای محیط زیست و سلامت نداشته باشد و اکنون هم تمام محصولات تراریخته که وارد کشور می‌شود، تحت کنترل است و تمام کشورها بر اساس این پروتکل محصولاتی را که وارد و یا تولید می‌کنند، باید گزارش دهند.

زند تأکید کرد: محصولات تراریخته در ایران تولید نمی‌شود. کشور ما در سال ۱۳۷۵ با تصویب مجلس به عضویت کنوانسیون تنوع زیستی درآمده است و این کنوانسیون تمام مخاطرات زیست‌محیطی را بررسی می‌کند.

وی در پاسخ به این‌‌که وجود گونه‌های مهاجم آسیب جدی به تنوع زیست‌محیطی است و بر اساس آمارهای جهانی پنج درصد به‌هم ریختگی زیست‌محیطی ناشی از گونه‌های مهاجم است، با این وجود چرا ماهی مهاجم تیلاپیا در کشور در پنج استان پرورش داده می‌شود، گفت: متأسفانه مشکل ما در کشور این است که گونه‌ای ابتدا وارد می‌شود و بعد در مورد چگونگی توسعه و پرورش آن تصمیم می‌گیرند که این گونه‌ها ابتدا با اسامی زینتی، تجاری و اغلب تحقیقاتی می‌آیند و پس از آن افسار از دستمان در می‌رود که باید در این زمینه ابتدا ساختار لازم شکل بگیرد.

زند تأکید کرد: گاهی اوقات برخی از این گونه‌ها فراتر از کار تحقیقات عرضه می‌شوند.

آمیختگی ژنی نکته‌ای مهم و تهدیدکننده تنوع زیستی است

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این‌که آیا هنگام واردات گونه‌های دامی بررسی‌هایی انجام می‌شود یا خیر، گفت: آمیختگی ژنی نکته‌ای مهم و تهدیدکننده تنوع زیستی است و باید با احتیاط کامل انجام شود و ما در این زمینه هشدار دادیم که حفاظت از ذخایر بومی در اولویت نخست باشد.

زند در پاسخ به این‌که چرا وزارت جهاد کشاورزی با این صید ترال موافقت کرده است، گفت:‌ در حال حاضر صید ترال متوقف شده است و در این زمینه مطالعاتی انجام داده‌ایم که بعداً می‌گوییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =