آلبرت بغزیان

یک اقتصاددان و استاد سابق دانشگاه تهران گفت: افزایش نرخ دلار از چهارهزار و ۲۰۰ به ۱۷هزار و ۵۰۰تومان موجب افزایش قیمت کالاهای اساسی خواهد شد. در این‌که این افزایش قیمت به تورم منجر می‌شود، هیچ شکی نیست، اما این‌که چه تأثیری بر بازار ارز می‌گذارد، بستگی به سیاست بانک مرکزی دارد. 

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با « روستانیوز » با بیان این‌که وقتی ارز دولتی به ۱۷هزار و ۵۰۰تومان برسد، قطعاً قیمت ارز بازار آزاد هم در این حد باقی نمی‌ماند، افزود: مسلماً این فاصله فعلی قیمت دلار دولتی و آزاد بعد از این اقدام بیش‌تر هم می‌شود؛ اما این‌که با چه استدلالی بر این افزایش قیمت اصرار می‌کنند، مشخص نیست. این‌که دولت نمی‌تواند ارز دولتی را به افراد مطمئن اختصاص دهد تا کالا وارد شود، به‌همین دلیل ارز را حذف و کل صورت مسأله را پاک کند و بگوید دست‌درازی و فساد کم‌تر می‌شود، هیچ فایده‌ای ندارد، زیرا در هر حال این قیمت پیشنهادی پایین‌تر از نرخ ارز در بازار است. 
این اقتصاددان با اشاره به این‌که قطعاً این افزایش نرخ ارز دولتی باعث افزایش نرخ ارز آزاد می‌شود، ولی تفاوت این دو نرخ بستگی به اراده بانک مرکزی دارد، اضافه کرد: به هر حال یقیناً با کاهش نرخ ارز رو‌به‌رو نمی‌شویم. 
وی درباره برخی اظهارنظرها درباره تورم ۲۰درصدی با بالا رفتن نرخ ارز دولتی گفت: صحبت از حد تحمل بازار برای افزایش قیمت کاملاً اشتباه است، زیرا شاید بازار دو تا سه ماه بیش‌تر توان افزایش قیمت‌ها را نداشته باشد، اما تجربه ثابت کرده است که حتی باید منتظر دلار ۴۰ تا ۵۰هزار تومانی هم باشیم. قیمت خودروی پراید که تولید داخل است، از ۲۰میلیون به بالای ۱۰۰میلیون تومان رسیده؛ درحالی‌که هیچ‌گونه ارزبری هم ندارد. با این تجربه‌ها چطور انتظار داریم با آزاد کردن قیمت دلار، تورم و افزایش قیمت افسارگسیخته نداشته باشیم. 
بغزیان ادامه داد: نباید ارز چهارهزار و ۲۰۰تومانی برداشته شود، بلکه باید این ارز به افراد مطمئن داده و مسیر مصرف آن مشخص شود. 
وی گفت: تاکنون استدلالی قوی از سوی مجلس برای این افزایش قیمت نشنیده‌ایم و فقط اعلام کرده‌اند که رانت ارز چهارهزار و ۲۰۰تومانی کم و برای دولت درآمد ایجاد می‌شود؛ این درحالی است که سفره اقشار مستضعف با این پیشنهاد فوق‌العاده کوچک می‌شود. 
بغزیان درباره ربط دادن حجم نقدینگی به تورم توضیح داد: کشورهایی که پشتوانه پولی قوی‌ای دارند، وضعیتشان کنترل‌شده است و مانند کشور ما تبعات تورمی ندارند. وقتی در کشور حجم نقدینگی را افزایش می‌دهیم، به‌دلیل این‌که پول قوی‌ای نداریم، این نقدینگی سریعاً به سوی بازار روانه می‌شود و چون کالایی وجود ندارد، قیمت‌ها بالا می‌رود و تورم افزایش می‌یابد؛ به‌عبارتی بین تورم داخلی و افزایش نرخ ارز رابطه مستقیمی وجود دارد. تصمیم‌گیران باید به این نکته توجه کنند که نقدینگی بیش‌تر تورم ایجاد می‌کند، زیرا نقدینگی به‌سمت تولید نمی‌رود، بلکه به‌سمت دلالی و سوداگری حرکت می‌کند. در مرحله بعدی این میزان تورم قدرت خرید مردم را کم می‌کند و این داستان ادامه می‌یابد. تنها چیزی که می‌تواند این دور را بشکند، افزایش تولید است. 
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: نمی‌توانیم درصد تورم را اعلام کنیم، زیرا به یک کار مطالعاتی  نیاز داریم، اما افزایش قیمت‌ها از ۲۰درصد بسیار بیش‌تر خواهد بود. تنها راه جلوگیری از تورم زیاد این است که بانک مرکزی اقدام مؤثری انجام دهد و به‌عنوان مثال ارز بازار آزاد را با قیمت ۲۲هزار تومان تأمین کند؛ به‌طور کلی همه چیز به سیاست ارزی در سال۱۴۰۰ برمی‌گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =