ارز حمایتی

یک کارشناس مسائل اقتصادی درباره افزایش نرخ تسعیر دلار به ۱۷هزار و ۵۰۰تومان گفت: تغییر نرخ ارز دولتی از چهارهزار و ۲۰۰ به ۱۷هزار و ۵۰۰تومان باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی خواهد شد و تورم بسیار بالایی را به‌دنبال خواهد داشت. با افزایش قیمت دلار، چون بسیاری از کالاها وارداتی هستند، قیمت کالاهای داخل نیز با افزایش مواجه می‌شود که این افزایش قیمت به نفع صنایع نخواهد بود و فقط به صادرات مواد خام کمک خواهد کرد.

سیدمرتضی افقه در گفت‌وگو با « روستانیوز » ادامه داد: افزایش قیمت دلار، قیمت کالاهای داخلی را به این دلیل که ارزبر هستند، افزایش می‌دهد؛ همان‌گونه که این افزایش قیمت در چند سال گذشته نیز بسیاری از مردم را به زیر خط فقر برد. درست است که ارز چهارهزار و ۲۰۰تومانی موجب برخی فسادها شد، اما نباید سعی کنیم با افزایش قیمت دلار، به حل این مشکل بپردازیم.

نرخ ارز افزایش یا کاهش‌دهنده تورم است
وی اضافه کرد: نرخ ارز با توجه به تأثیر گسترده و عمیقی که بر متغیرهای اقتصادی کشور دارد، یک متغیر فعال در تعیین نرخ تورم به شمار می‌رود؛ یعنی قیمت ارز، نرخ تورم را تحریک می‌کند و دلیل عمده افزایش نرخ تورم، حداقل در شرایط کنونی کشور، همین افزایش نرخ ارز است؛ به‌عبارتی با افزایش تورم، زمینه برای افزایش دوباره نرخ ارز فراهم می‌شود. در ایران این نرخ ارز است که نرخ تورم را افزایش یا کاهش می‌دهد.
افقه درباره تأثیر این افزایش قیمت ارز بر افزایش سایر قیمت‌ها خاطرنشان کرد: حذف ارز چهارهزار و ۲۰۰تومانی سبب افزایش شدیدتر قیمت کالاهای اساسی خواهد شد. با این اقدام فاصله طبقاتی بیش‌تر شده و به معیشت قشر ضعیف جامعه لطمه وارد خواهد شد. افزایش نرخ ارز توسط مجلس موجب می‌شود حتی اگر تحریم‌ها رفع شود و دریافت‌های ارزی افزایش یابد، قیمت‌ها کاهش پیدا نکند.
این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این‌که این اقدام برای مدت زمان کوتاهی نرخ ارز را کاهش می‌دهد، افزود: با این حال نرخ ارز هیچ‌وقت از ۲۰هزار تومان پایین‌تر نمی‌آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =