کد خبر: 11047
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
افسانه کمالی

دهیار روستای دهنو رهدار با بیان اینکه تنها یک مدرسه در این روستا وجود دارد، گفت: روستای دهنو از توابع دهستان رهدار در بخش مرکزی شهرستان رودان قرار دارد که متاسفانه با مشکلات عمده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش روستانیوز، افسانه کمالی دهیار روستای دهنو رهدار اظهار داشت: روستای دهنو از توابع دهستان رهدار در بخش مرکزی شهرستان رودان قرار دارد که متاسفانه با مشکلات عمده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

وی افزود: در جهت رفع مشکلات روستا در همین زمان کوتاه پذیرش سمت که قریب به شش ماه است رایزنی‌هایی صورت گرفته که از جمله بررسی و گزارش مشکل برق روستا طی چند مرحله بصورت مکرر به اداره برق شهرستان انجام شد که با اعزام دو گروه کارشناس در دو مرحله به منطقه عنوان شد که مشکل برطرف شده اما هم‌چنان اهالی روستا نسبت به پابرجا ماندن این مشکل معترض هستند که این موضوع را به سمع و نظر مدیریت برق شهرستان رساندیم که ظاهرأ بایستی منتظر فصل گرما باشیم که با نیاز به مصرف بیشتر برق در صورت نیاز، مجددا بررسی و در صورت لزوم تعویض ترانس یا افزایش ولتاژ صورت گیرد.

دهیار روستای دهنو رهدار در ادامه گفت: برای آنتن‌دهی تلفن همراه هم با بیان این مشکل به مسؤولان، هم‌چنان باید منتظر فراهم بودن زیرساخت‌ها باشیم که البته اکنون در حال نصب دکل ایرانسل در روستای هم‌جوار هستند و امید است با راه‌اندازی آن حداقل پوشش شبکه ایرانسل مشکل‌گشای معضل اینترنت اهالی شود. البته شرکت‌های وب در روستای دهنو پوشش شبکه بسیار ضعیفی دارند که با قطعی بسیار همراه است و فعلا چشم‌انتظار پروژه در دست بهره‌برداری هستیم که امیدواریم حداقل به یکی از این شبکه‌های اینترنتی بدون مشکل دسترسی داشته باشیم.

کمالی تصریح کرد: برای جاده‌های روستا نیاز به سرمایه و بودجه دهیاری است که بتوان جاده‌ها بازسازی و آسفالت کرد که این امر با توجه حداقل بودجه در نظر گرفته شده نمی‌توان برای آن برنامه‌ریزی داشت. ان‌شاءالله با حمایت مسؤولان بتوانیم آن را به انجام برسانیم.

وی ادامه داد: برای فضای سرگرمی از زمان قبل از حضور بنده یک پارک کودک در دست احداث بود که یکی دو سالی هم نیمه‌کاره باقی مانده بود که بحمدالله توانستیم در روز ملی روستا آن را به بهره‌برداری برسانیم هرچند معتقدیم که باید فضای مناسب‌تری را برای گروه سنی نوجوانان در نظر گرفته شود.

دهیار روستای دهنو رهدار به فضای ورزشی این روستا اشاره کرد و عنوان داشت: روستای دهنو با وجود سابقه طولانی (چهل ساله) از برخورداری زمین فوتبال خاکی، متاسفانه طی چند سال اخیر و با واگذاری زمین از سوی بنیاد مسکن و شروع شهرک‌سازی، درست در نقطه‌ای که سال‌ها زمین فوتبال بوده است اکنون شاهد واگذاری زمین به متقاضیان دریافت زمین مسکونی هستیم و حداقل حریمی را برای آن در نظر نگرفته‌اند و این امر سبب دلخوری اهالی شده است و تلاش‌های مکرر بنده هم نیز مثمرثمر واقع نشد و مراجعه بنده به اداره ورزش و جوانان شهرستان و بنیاد مسکن بی‌نتیجه باقی ماند و ما مجبور به تسلیم شدیم.

کمالی اظهار کرد: روستای دهنو متاسفانه کمبودها و مشکلاتی دارد که بسیاری از آنها برای حداقل زندگی کنونی لازم و ضروری است از جمله مشکلاتی که بخواهیم به آنها اشاره کنیم برق روستاست. بگونه‌ای که متاسفانه همیشه با قطعی و افت ولتاژ روبرو هستیم چنان که در فصل تابستان بعلت افت ولتاژ سبب قطعی مکرر برق شده و به‌دنبال آن با سوختن وسایل برقی، هرساله ضررهای مالی سنگینی را برای اهالی تحمیل کرده است و در فصل زمستان نیز با هر ناپایداری جوی نیز، روستا به سکوت و تاریکی فرو می‌رود و مردم روستا در هر بارش باران یا با هر رعد و برقی مطمئن هستند که بزودی شاهد قطعی طولانی‌مدت برق خواهند بود.

وی گفت: از دیگر مشکلاتی که در روستای دهنو وجود دارد عدم دسترسی به شبکه تلفن همراه در تمام نقاط روستاست، این امر سبب شده است تا اهالی هر کدام برای خود در منزل نقطه‌یابی داشته باشند که فقط در همان مکانِ مشخص تلفن خود را بگذارند تا بتوانند به شبکه تلفن همراه دسترسی داشته باشند.

دهیار روستای دهنو رهدار افزود: با وصف حالی که از پوشش شبکه تلفن همراه انجام شد یقینا همگی متوجه مشکل بعدی شدید یعنی عدم دسترسی به اینترنت همراه اول که این مسئله دغدغه اصلی ما شده است چراکه بنا به جبر زمان جزو لاینفک تحصیل شده است و شرح دیگر ضروریات استفاده زندگی کنونی از اینترنت بماند.

کمالی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در بسیاری از روستا وجود دارد و ما نیز با آن روبرو هستیم مشکل راه و جاده است، دو محله روستا جاده خاکی دارند که در این فصل پس از هر بارندگی ناچاریم به اداره راه مراجعه کنیم تا با فرستادن تجهیزات، راه را برای رفت و امد هموار کنند که گاها با توجه به شرایط مشابه در سایر روستاها برای حل این مشکل چند روزی بیشتر باید صبور باشیم.

وی بیان کرد: در جاده اصلی که مسیر مشترک چند روستا و شهر زیارتعلی نیز می‌باشد گردنه مهتابی وجود دارد که هر چند وقت یکبار شاهد ریزش کوه هستیم که چاره آن هر بار با جمع‌آوری سنگ‌ها حل می‌شود. ای کاش می‌شد این مشکل را یکبار برای همیشه حل کرد.

دهیار روستای دهنو رهدار در ادامه گفت: کمبودهای روستا کم نیستند از جمله عدم فضای سبز، نبود سالن و امکانات ورزشی برای جوانان، عدم کتابخانه عمومی، عدم شغل و سرمایه‌گذار جهت جذب نیروی فعال و جوان روستا البته مشکل دیگر را نبود فضای آموزشی کافی و مناسب می‌توان عنوان کرد بطوریکه در کلِ روستای دهنو فقط یک مدرسه ابتدای در شش پایه وجود دارد که می‌توان به ساختمان این مدرسه قدیمی که ساخت آن به سال‌های دور برمی‌گردد اشاره کرد متاسفانه از آن زمان تاکنون در این محیط آموزشی مرمت و بازسازی شایسته‌ای صورت نگرفته است که امیدواریم ان‌شاءالله خیرین بتوانند حتی برای همان چند دانش آموز که آینده‌سازان جامعه هستند محیطی مناسب و ایمن بسازند.

کمالی افزود: در مقاطع بالاتر تحصیلی یعنی دوره دوم و سوم آموزشی (راهنمایی و دبیرستان) متاسفانه هیچ مدرسه‌ای در روستا وجود ندارد و دانش آموزان مجبور هستند به تنهایی به شهرها یا روستاهای اطراف در رفت و آمد باشند یا با خانواده به شهرها مهاجرت کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به موقعیت روستای دهنو رهدار و قرار گرفتن آن در بیست کیلومتری شهرستان رودان و هم‌جواری با مرقد مطهر امام‌زاده سید سلطان محمد(ع) و همچنین موقعیت آب و هوایی برتر نسبت شهرهای اطراف، خوشبختانه تقاضا برای مهاجرت به این روستا افزایش یافته در حالیکه در سال‌های اخیر بعلت مشکلات و کمبود‌ها، بسیاری از اهالی برای تحصیل فرزندان خود مجبور به مهاجرت از روستا به شهر شده‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =