00

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس، جابه‌جایی روستای مشایخ در شهرستان ممسنی را قطعی دانست و بیان داشت : ۱۳ هکتار زمین در مکانی مناسب برای ساخت روستای جدید تامین شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، عطاالله زمانی با بیان اینکه جابه جایی این روستا تا پایان امسال می بایست اجرایی شود افزود: متقاضیان برای دریافت تسهیلات کم بهره و ساخت واحدهای روستایی جدید تا یک ماه آینده به بانک معرفی می شوند و این تسهیلات به آنان پرداخت می شود.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس گفت:برای همه جمعیت این روستا تسهیلات کم بهره در نظر گرفته شده است و بنیاد مسکن تلاش می‌کند که همه متقاضیان تسهیلات برای ساخت واحد های مسکونی در روستای جدید مشایخ بتوانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

پس از ۱۷سال بلاتکلیفی در جابه جایی روستای مشایخ بخش دشمن زیاری ممسنی آیین کلنگ زنی سایت جدید جابه جایی روستای مشایخ با حضور مسولین شهرستان و محلی هفته دولت امسال برگزار شد.

داوود ایوبی فرماندار شهرستان ممسنی نیز پیشتر بر لزوم جابه جایی این روستا که در معرض رانش زمین قرار دارد تاکید کرده و گفته بود: روستای مشایخ  با تقدیم تعداد ١٩ شهید و ٩٠ جانباز در هشت سال دفاع مقدس، یکی از روستاهای برجسته شهرستان در تولید محصولات باغی و دامی شهرستان است که این بلاتکلیفی خدمت رسانی شایسته به مردم را با مشکلات جدی مواجه کرد.

ایوبی با بیان اینکه بر اساس نظریه کارشناسی زمین شناسی، سکونتگاه های روستای مشایخ، رانشی است و هرلحظه احتمال رانش و زیر خاک رفتن منازل وجود دارد با تشکر از استاندار فارس و معاونین وی در مساعدت به انتخاب سایت جدید جابجایی روستای مشایخ بیان داشت :در پروسه طی شده نماینده شهرستان های ممسنی و رستم در محلس شورای اسلامی ، ادارات کل بنیاد مسکن و منابع طبیعی و راهداری و حمل و نقل جاده ای و …همکاری های خوبی داشته اند که امید است با تکمیل زیر ساخت ها شاهد احداث روستایی زیبا با تمامی امکانات لازم باشیم .

فرماندار ممسنی با تشکر ویژه از مردم و تشکل های مردمی و اعضای شوراهای اسلامی و دهیار و باغداران و خیرین روستای مشایخ گفت : انتظار آن است که با همت مضاعف مردم و مسولان اندک نگرانی تعدادی از خانواده ها در سایت جدید برطرف گردد وبا کاری جهادی شاهد پرداخت تسهیلات و ساخت منازل و تاسیسات عمومی باشیم .

روستای قدیمی مشایخ در فاصله ۸۵ کیلومتری نورآباد مرکز شهرستان ممسنی دراستان فارس قراردارد و دارای قدمت ۳۰۰ ساله است و بیش از ۱۷۰ خانوار و ۶۵۰ نفر جمعیت دارد. کار و درآمد اصلی مردم روستای مشایخ کشاورزی، باغداری و دامپروری است، مردم این روستا از طریق باغ های انگور و کشت گندم و جو و دامداری تامین معیشت می کنند. 

رانش و فرونشست زمین در سال های اخیر موجب شده است تا کار و معیشت مردم نیز تحت تاثیر قرار گیرد، بسیاری از جوانان و خانواده ها به مرکز شهرستان و مرکزاستان مهاجرت کرده اند. 

رانش زمین موجب شده است تا ارائه خدمات از سوی دستگاه های مسئول دراین روستا هم متاثر از این پدیده باشد. نداشتن آب آشامیدنی سالم، کمرنگ بودن خدمات توسعه روستایی،فقدان راه و جاده مناسب از این روستا چند خانه خشتی و گلی بر جای گذاشته است و سالهاست که چرخ توسعه روستایی دراین روستا از حرکت بازمانده است.

شهرستان ممسنی به مرکزیت نورآباد در ۱۶۳ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =