کد خبر: 11011
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
عشایر

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: نخستین جشنواره فرهنگی، هنری روستا و عشایر شمالغرب کشور باهمکاری وزارتخانه متبوع، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی به میزبانی این استان برگزار می‌شود.

به گزرش روستانیوز به نقل از ایرنا، محمدربیع احمدخانی روز دوشنبه با بیان این مطلب به خبرنگاران افزود: این جشنواره فرصت مناسبی را در اختیار متولیان فرهنگ و هنر قرار می دهد تا بتوانند بیشتر با نقاط قوت و ضعف در این حوزه آشنا شوند.

وی تصریح کرد: هدف از برگزاری این جشنواره آشنایی با نقاط قوت و ضعف فرهنگ و هنر روستا و عشایر، تقویت نقاط قوت و برطرف کردن کاستی‌ها، ارائه دستاوردها و عملکرد هنرمندان و معرفی آثار و تولیدات و ایده‌های برتر فرهنگی است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان افزود: پاسداشت سرمایه‌های فرهنگی اجتماعی روستا و عشایر نخستین محور این جشنواره بوده که شامل ارسال عکس از تکریم و تجلیل سرمایه‌های فرهنگی اجتماعی روستا (کارآفرینان، خیرین، فعالان فرهنگی هنری، معتمدین) است.

وی با بیان اینکه دومین محور این جشنواره نیز شامل فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، یادآورشد: در محور کتابخوانی آثار ارسالی باید شامل معرفی یک کتاب (حداکثر به مدت سه دقیقه) در قالب فایل تصویری باشد.

احمدخانی گفت: همچنین در بخش مسابقه نیز علاقه‌مندان می‌توانند به سوالات مطروحه از کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» مقام معظم رهبری پاسخ داده و در جشنواره شرکت کنند.

وی با بیان اینکه سومین محور جشنواره نیز عکس موبایلی با محوریت شعار سال (جهش تولید) در مناطق روستایی و عشایری است، اضافه کرد: هنرمندان برای شرکت در این بخش می‌توانند عکس‌های خود را در قالب موضوعاتی شامل همدلی و مواسات مومنانه در روستای من، فرهنگ کار و سخت کوشی در روستای من، شعار جهش تولید در مناطق روستایی و عشایری، طبیعت روستای من به دبیرخانه ارسال کنند.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان طراحی و نقاشی با موضوعات فرهنگ بومی روستا و عشایر را دیگر محور این جشنواره عنوان کرد و گفت: علاقه‌مندان شرکت در این بخش می‌توانند، آثار خود را در در موضوعات (فرهنگ بومی روستا و عشایر، طبیعت روستای من، بافت قدیمی و سنتی روستای من) برگه A۴ و با مداد رنگی آماده و به دبیرخانه ارسال کنند.

وی افزود: این بخش در دو رده سنی نوجوانان ۵ تا ۱۶سال و ۱۶ سال به بالا برگزار می‌شود.

احمدخانی اضافه کرد: در بخش خوشنویسی نیز آثار ارسالی باید در قالب خط نستعلیق برای آیه مبارکه ۲۸ سوره رعد «الا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، آیه مبارکه ۱۹۵ سوره بقره «انّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ‌» و سوره مبارکه کوثر و و یا خط تحریر (یک بند) از منظومه حیدربابای استاد شهریار باشد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به تقویم اجرایی این جشنواره گفت: زمان برگزاری جشنواره از ۱۸ دی تا ۱۸ اسفندماه بوده و داوری آثار رسیده به جشنواره از ۱۹ تا ۲۳ اسفند ماه ۹۹ انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین اعلام اسامی برگزیدگان ۲۵ اسفندماه  و ارسال جوایز برگزیدگان ۲۷ اسفندماه ۹۹ همزمان با ولادت حضرت امام حسین (ع) خواهد بود.


سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان همچنین از برگزاری نخستین جشنواره نمایش نامه نویسی استان زنجان خبر داد و گفت: این جشنواره باهمکاری انجمن هنرهای نمایشی استان زنجان در راستای تقویت نمایش نامه نویسی و ترویج فرهنگ ایرانی، اسلامی و شناسایی و رشد استعدادها در این حوزه برگزار می‌شود.

احمدخانی با اشاره به شرایط شرکت در جشنواره گفت: موضوع نمایش‌نامه‌ها آزاد است اما نمایش‌نامه‌هایی که با محوریت پرداخت به مضامین ملی، مذهبی، بهره گیری از دست مایه‌های فرهنگی، بومی و ارزشهای انقلاب و دفاع مقدس با استفاده صحیح از عناصر تشکیل دهنده درام باشد در اولویت خواهند بود.

وی  افزود: این جشنواره پذیرای آن دسته از متون است که، چاپ نشده و در هیچ جشنواره یا مسابقه نمایش نامه نویسی شرکت نکرده باشند و هر نمایشنامه نویس می تواند حداکثر با ۲ اثر در جشنواره شرکت کند.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: نمایش نامه نویسان محترم ، جهت حضور در جشنواره می بایست فرم تکمیل شده جشنواره  به همراه یک نسخه چاپی و یک فایل PDF از نمایش نامه مورد نظر را تا زمان تعیین شده، به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

احمدخانی اظهار داشت: به نمایش نامه های برگزیده با ذکر اولویت دیپلم افتخار، لوح سپاس و جایزه نقدی اهدا خواهد شد و توسط انجمن هنرهای نمایشی استان زنجان جهت چاپ و انتشار آثار برگزیده حمایت خواهند شد.

وی با بیان اینکه مهلت ارسال آثار با جشنواره ۱۵ بهمن ماه ۹۹ بوده و آیین اختتامیه و اعلام برگزیدگان و اهدای جوایز نیز ۲۰ بهمن ماه ۹۹ است، گفت: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه نخستین جشنواره نمایش نامه نویسی استان زنجان واقع در خیابان شیخ فضل الله نوری، فرهنگسرای امام خمینی (ره) طبقه اول، دفتر انجمن هنرهای نمایشی استان زنجان ارسال و یا در واتس آپ به شماره ۰۹۳۷۱۱۸۵۸۹۰ پیام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =