پول

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه زمانی که دولت منابع پر قدرتی داشت، قانون هدفمندی یارانه‌ها به نحوی که باید و شاید اجرایی نشد و هم‌اکنون نیز منابع سابق و قدرت قبلی برای اجرای این قانون وجود ندارد.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با « روستانیوز » ادامه داد: هنوز هم همان ۴۰هزار میلیارد تومان یارانه مستقیم را به خانوارها تزریق می‌کنیم، در حالی که قدرت خرید به کم‌تر از یک دهم زمان شروع هدفمندی یارانه‌ها سقوط کرده و عملاً این قانون با مختصاتی که داشت، باید خیلی دقیق‌تر و جدی‌تر و به نفع تولید و خلق ارزش در اقتصاد کشور پیاده می‌شد که متأسفانه آن موقع این اتفاق نیفتاد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در بند سوم تأکید شده که باید از منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها بهتر استفاده کرد، اما در این چند سال گام جدی در مسیر اصلاح این قانون برداشته نشد.
طغیانی در ادامه درباره عدالت در توزیع که یکی از اهداف این قانون بود و نحوه اجرایی‌شدن آن گفت: اگر عدالت را به معنی تساوی در نظر بگیریم که البته نباید این گونه برداشت کرد، بله تا حدی این قانون منجر به ایجاد عدالت شد.
وی ادامه داد: منابع ناشی از تغییر و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و... با عدالت بین نفوس کشور تقسیم شد، ولی منظور از عدالت این نبود، بلکه هدف این بود که این منابع به سمت هدفمند شدن برود و به سمت کسانی که نیازمندتر هستند و در جاهایی که منجر به تولید و خلق ارزش می‌شود، برود. قرار بود این اتفاقات بیفتد و مدنظر قانون‌گذار هم بود، ولی در بهار اجرای قانون به آن‌ها پرداخته نشد و وضعیتی در این سال‌ها پیدا کرد که اصلاً مطلوب و مدنظر نیست.
این نماینده مجلس توضیح داد: در دولت فعلی اصلاح جدی این قانون اتفاق نیفتاد که بگوییم در شیوه‌های اجرا اصلاحی اتفاق افتاد تا بتوانیم بگوییم شیوه‌های قبلی را سعی کردند اصلاح کنند. دولت قبلی نیز آن‌گونه که خواست و مطابق میلش بود این قانون را اجرا کرد. با این اقدامات بهار اجرای این قانون گذشت و در حال حاضر هم منابع و قدرت اجرای صحیح قانون وجود ندارد.
طغیانی درباره میزان محقق‌شدن سهم ۳۰درصدی تولید از قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: سهم ۳۰درصدی تولید از هدفمندی یارانه‌ها هم پرداخت نشد و اکنون نیز به فراموشی سپرده شده است.

منتظر افزایش یارانه‌ها نباشید
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره نگرانی مردم از حذف یارانه ۴۵هزار تومانی گفت: بحث حذف یارانه مردم اصلاً در مجلس مطرح نیست و دولت همان مقدار سابق را در لایحه دیده است، اما چیزی که در حال حاضر مطرح است، این است که یارانه به شکل چتر حمایتی اختصاص داده شود؛ به عنوان مثال گفته شود افرادی که زیر A  تومان درآمد دارند، فلان مقدار به آن‌ها پرداخت شود تا کمکی برای آن‌ها شود. هنوز مبلغ این کمک حمایتی مشخص نشده و جزو جزئیات بودجه است و باید بررسی شود. اما هم‌اکنون بحث مطرح این است که یارانه طرح هدفمندی و معیشتی تجمیع شود تا خانوارهای دچار مشکل اقتصادی در این اوضاع و احوال سخت گرانی‌ها  که به شدت تحت فشار هستند، حمایت شوند.
طغیانی ادامه داد: افزایش یارانه‌ها منابع می‌خواهد و در اوضاع کنونی که دولت نصف بودجه‌اش کسری دارد و آن را از محل استقراض و چاپ اوراق مالی تأمین می‌کند که عملاً به شکل تورم خود را در زندگی مردم نشان می‌دهد و تمام کسری بودجه از جیب مردم برداشت می‌شود، نباید منتظر افزایش یارانه‌ها باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =