کد خبر: 10905
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
صنایع دستی

مرکز آفرینش‌های صنایع‌دستی در روستای جهانی خراشاد شهرستان بیرجند راه اندازی شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: این مرکز با هدف توسعه، ترویج و آموزش نساجی سنتی و به ویژه توبافی راه اندازی می‌شود.

حسین عباس‌زاده با بیان اینکه این روستا دارای پیشینه تاریخی در پارچه‌بافی و توبافی است افزود: در این مرکزآموزش بافت حوله ارائه می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند آموزش این هنر صنعت را با حضور استادان برجسته فرا گیرند.

وی گفت: در جلسه شورای انتخاب شهر‌ها و روستا‌های ملی صنایع‌دستی که در سال۱۳۹۵ برگزار شد، روستای خراشاد شهرستان بیرجند در رشته توبافی ثبت ملی و سپس با حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی این روستا در سال۱۳۹۷ به عنوان روستای جهانی حوله‌بافی معرفی شد.

عباس‌زاده افزود: پارچه‌بافی یا توبافی از هنر‌های اصیل و احیا شده است که قدمتی ۳۰۰ساله دارد.

وی گفت: در این هنر دستی، توباف پس از تبدیل پنبه، ابریشم یا کرک به نخ، آنها را می‌جوشاند و از آرد رد می‌کند تا ضخیم شوند و سپس با استفاده از چرخ پارچه‌بافی، محصول نهایی به دست می‌آید.

عباس زاده شال سر، حوله مسافرتی، حوله نوزاد، سفره نان، دستمال جیبی، دستمال آشپزخانه، صافی، چادر شب را از جمله صنایعی برشمرد که به این روش تولید می‌شوند.

وی افزود: اکنون ۱۷۰کارگاه توبافی روستای خراشاد، هنری با قدمت ۳۰۰ساله را زنده کرده‌اند که از این پس در بازار‌های جهانی معرفی خواهند شد.

عباس زاده گفت: پیش بینی شده برای سایر شهرستان‌های استان نیز مرکز آفرینش صنایع دستی روستایی ایجاد کنیم که در صورت تامین منابع مالی این اقدام صورت خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =