۰۰

تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران درخصوص اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه برای توسعه اشتغال در روستاها و مناطق محروم کشور امضاء شد.

به گزارش روستانیوز، در چارچوب این تفاهم‌نامه‌ که در روز گذشته به امضای مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و‌ محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری رسید، قرار است بانک مهر با هدف ایجاد و تثبیت اشتغال در مناطق یاد شده، به معرفی‌شدگان از سوی معاونت‌ توسعه روستایی تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کند.

سهم روستاییان در سبد اشتغال کشور به ۲۹درصد رسیده است

در آغاز این نشست معاون توسعه روستایی ریاست‌جمهوری اظهار کرد: پرداخت این تسهیلات کار ارزشمندی است که درحال رقم خوردن است و فرصت جدیدی برای خدمت در حوزه اشتغال روستاییان ایجاد می‌کند. 

محمد امید افزود: یکی از توفیقات این دولت توجه به اشتغال روستایی است. از ابتدای انقلاب اسلامی کارهای بزرگی در حوزه توسعه روستایی صورت گرفته و زیرساخت‌ روستاهای ما اکنون مطلوب است. روستاهای بالای ۲۰خانوار کشور همگی از نعمت برق برخوردارند؛ همچنین ۷۵درصد از نعمت آب، حدود ۸۶درصد از نعمت گاز، تقریباً ۱۰۰درصد از مزایای آموزش و بهداشت برخوردارند و در بیش از ۵۰درصد از روستاهای کشور مقاوم‌سازی انجام شده است. در این دولت پیشرفت شبکه ملی اطلاعات روستایی نیز از ۱۵ به ۹۲درصد رسیده است.

امید ادامه داد: خدمت ویژه‌ای که این دولت انجام داده، در حوزه اشتغال روستاییان بوده است، به‌طوری‌که 5/1میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای این امر در نظر گرفته شده که از سال ۹۷ پرداخت آن آغاز شده است.

وی اظهار کرد: در همین راستا، حرکت‌های متعددی نیز شده و منابع مختلفی برای اشتغال روستاییان تعریف شده و از محل منابعی که ۲۲هزار میلیارد تومان بوده، نرخ بیکاری روستاها به 4/1درصد رسیده است. همچنین سهم روستاییان از سبد اشتغال کشور بین سه تا پنج درصد بوده که اکنون به ۲۹درصد رسیده است.

معاون توسعه روستایی ریاست‌جمهوری افزود: از محل اعتبار اشتغال روستاییان نیز شاهدیم که نرخ مهاجرت روستایی کم شده است. پیش از انقلاب اسلامی و تا پایان سال۹۵ شاهد کاهش جمعیت روستایی بودیم، اما اکنون با حرکت‌های خوبی که صورت گرفته، این روند تقریباً متوقف شده؛ یعنی مهاجرت روستایی و مهاجرت معکوس تقریباً برابر شده است و امیدواریم بتوانیم به‌زودی روند مثبتی را در این زمینه تجربه کنیم.

امید گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بانک مبارکی است و در هر حرکتی که انجام داده، موفق بوده. این بانک بزرگ‌ترین بانک قرض‌الحسنه کشور است و ۲۳هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که در سال‌جاری‌ پرداخت کرده نشان از همین موضوع است.

وی با بیان این‌که می‌توان همکاری‌های جدیدی با این بانک انجام داد، اظهار کرد: این بانک سابقه روشن و خوبی دارد. بانک مهر ایران به خوبی از اشتغال روستاییان حمایت می‌کند و سختگیری‌ سایر بانک‌ها را ندارد و امیدوارم این اقدام فتح بابی باشد و به‌زودی همکاری‌ها گسترش یابد.

پرداخت ۲۳هزار میلیارد تومان تسهیلات طی ۱۰ماه

مدیرعامل بانک مهر ایران نیز در این مراسم گفت: طی سال‌های اخیر در زمینه اعطای تسهیلات به مناطق روستایی، با شناسایی این مناطق و همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط تسهیلاتی جهت افزایش اشتغال‌زایی و تأمین معیشت مردم پرداخت شده است.

مرتضی اکبری با اشاره به این‌که از ابتدای امسال تاکنون ۲۳هزار میلیارد تومان تسهیلات به یک‌میلیون و‌ ۸۰۰هزار نفر پرداخت شده است، افزود: براساس تفاهم‌نامه منعقد شده، تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زایی مورد تأیید معاونت توسعه روستایی پرداخت می‌شود. در این تفاهم‌نامه فرد متقاضی تسهیلات با دریافت معرفی‌نامه کتبی از معاونت توسعه روستایی، آن را به یکی از شعب بانک مهر ایران ارائه می‌کند و بانک مطابق با ضوابط مربوطه، به وی تسهیلات پرداخت می‌کند.

به گفته مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، تسهیلات پرداخت شده برمبنای عقد قرض‌الحسنه و به‌منظور ایجاد اشتغال است. این تسهیلات با کارمزد چهار درصد پرداخت می‌شود و دوره بازپرداخت آن نیز حداکثر ۴۸ماه است. پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه منوط به دارا بودن شرایط معرفی‌شدگان برای دریافت وام قرض‌الحسنه براساس اعلام بانک مرکزی است.

اکبری در ادامه تأکید کرد: معرفی‌شدگان توسط معاونت توسعه روستایی می‌توانند حداکثر تا سقف تعیین شده از سوی بانک مرکزی برای تسهیلات قرض‌الحسنه بابت اشتغال، از این تسهیلات استفاده کنند و ارائه هر نوع تسهیلات جدید منوط به رعایت سقف مجاز و سایر ضوابط و مقررات مربوطه است.

مدیرعامل بانک مهر ایران تأکید کرد: به محض این‌که سهم مشارکت معاونت توسعه روستایی پرداخت شود، پرداخت تسهیلات نیز آغاز می‌شود. مدت پرداخت نیز بستگی به معرفی افراد از سوی معاونت توسعه روستایی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =