علیرضا مهاجر

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: دانه‌های روغنی از محصولاتی است که بیش‌ترین واردات را در بخش کشاورزی دارد؛ به‌طوری‌که حدود ۸۴درصد از روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات و ۱۶درصد در داخل تأمین می‌شود؛ البته سال۹۴ که طرح خوداتکایی در دانه‌های روغنی شروع شد، این رقم شش‌درصد بود که ۱۰درصد افزایش یافته است.

علی‌رضا مهاجر در گفت‌وگو با « روستانیوز » افزود: یکی از مواردی که باعث کاهش نیاز به واردات روغن می‌شود، کاهش مصرف سرانه این کالاست. درحالی‌که میانگین مصرف روغن در دنیا ۱۲کیلوگرم است، اما در کشور ما هر فرد سالانه به‌طور تقریبی ۲۱کیلوگرم روغن مصرف می‌کند. این درحالی است که مصرف بیش از اندازه روغن علاوه‌بر خروج ارز از کشور، آثار زیان‌باری برای سلامت فرد دارد و به گفته بسیاری از متخصصان، باعث بروز انواع بیماری‌ها می‌شود.
وی با بیان این‌که تبلیغات تلویزیونی در افزایش سرانه مصرف روغن نقش مهمی دارد، عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی همواره درباره لزوم کنترل مصرف روغن و کاهش مصرف سرانه آن تذکر داده است، اما با توجه به افزایش جمعیت، سبک زندگی مردم و تبلیغات بی‌رویه، حداقل کاری که توانستیم در این خصوص انجام دهیم، ثابت نگه‌داشتن میزان سرانه مصرف بوده است. با این حال، همچنان تبلیغات گسترده در این زمینه توسط رسانه ملی مردم را به استفاده بیش‌تر از روغن ترغیب می‌کند.
مهاجر اضافه کرد: اگر مصرف سرانه روغن در کشور کاهش داشته باشد و بتوانیم این میزان را پنج‌ تا شش‌کیلوگرم کاهش و در کنار آن سطح زیر کشت را افزایش دهیم، در بخش تولید روغن به ۷۰درصد خوداتکایی خواهیم رسید.
وی با بیان این‌که طرح خوداتکایی در دانه‌های روغنی، یکی از مهم‌ترین طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی درجهت کاهش وابستگی به خارج و تأمین روغن مورد نیاز کشور در داخل است، اظهار کرد: این طرح می‌تواند منجر به تأمین امنیت غذایی، اشتغال‌زایی و مانع خروج ارز از کشور شود؛ به شرطی که سایر سازمان‌ها نیز در این راستا و حداقل برای حفظ سلامتی مردم با ما همکاری داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =