علی خسروی

دبیر اتحادیه صادرکنندگان روده با اشاره به مهم‌ترین مشکلات صنعت روده گفت: کمبود مواد اولیه، عدم اختصاص مشوق صادراتی، نرخ سود بالای تسهیلات بانکی برای تولید و مشکلات ارزی ازجمله مسائلی است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان روده با آن مواجه هستند. 

علی خسروی در گفت‌وگو با «روستانیوز» افزود: با توجه به این‌که تأمین مواد اولیه با دلار آزاد انجام می‌شود، مهم‌ترین مشکل ما بازگرداندن ارز است. ما باید ارز را به قیمت دلار آزاد برگردانیم و تأمین مواد اولیه را هم با دلار آزاد انجام دهیم، اما متأسفانه به‌هنگام بازگرداندن ارز، دولت آن را با قیمت پایین‌تر از ما طلب می‌کند؛ مضاف بر این‌که در سال97 اعلام شده بود صادرات کم‌تر از یک‌میلیون دلار مشمول معافیت مالی می‌شود، اما این معافیت لغو شد و اکنون تمام تولیدکنندگان و صادرکنندگان این عرصه حتی با صادرات کم‌تر از 100هزار دلار هم مشمول مالیات شده‌اند و مشکلات بسیاری پیدا کرده‌اند. 
خسروی اظهار کرد: از طرف دیگر، بانک مرکزی صادرکنندگان را بدهکار کرده و تحت فشار گذاشته و حتی این امکان را ندارند که ارز سال97 را بازگردانند که این امر بزرگ‌ترین مشکل فعالان این بخش است. همچنین با توجه به این‌که تحریم هستیم، نقل و انتقالات ارز از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود و امکان این‌که انتقال توسط بانک انجام شود، وجود ندارد. این‌که دولت از ما می‌خواهد ارز را با قیمت آزاد تهیه کنیم و با قیمت پایین‌تر به بانک تحویل دهیم، توقع زیادی است. وقتی دولت به‌دلیل تحریم‌ها امکان بازگرداندن پول‌های خود را ندارد و کشورهای مختلف دلارهای ما را به بهانه تحریم بلوکه کرده‌اند، چطور از ما توقع دارند ارز حاصل از صادرات را راحت برگردانیم.

سازمان امور مالیاتی پاسخ دهد
وی ادامه داد: در نظام مالیاتی گزینه‌ای وجود دارد که بخش کشاورزی معاف از بازگرداندن ارز است و حتی کد صادرات روده هم در این سامانه وجود دارد، اما در عمل شاهد هستیم که بیش‌ترین مالیات برای صادرات روده اعمال می‌شود؛ البته ما این موضوع را به دفتر فنی سازمان امور مالیاتی هم انتقال دادیم تا این تناقض برطرف شود، اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است و فعالان این بخش همچنان با مشکل برگرداندن ارز مواجه هستند. 
خسروی با اشاره به نرخ بالای سود تسهیلات بانکی تأکید کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان روده به‌دلیل نرخ سود بالا و شرایط سخت ارائه تسهیلات، امکان استفاده از تسهیلات بانکی را ندارند، زیرا حاشیه سود ما بین پنج تا شش‌درصد است و امکان پرداخت سود بانکی با نرخ 18درصد را نداریم. 
دبیر اتحادیه صادرکنندگان روده کشور با تأکید بر ضرورت حمایت از این بخش خاطرنشان کرد: صنف صادرکنندگان روده به‌رغم تمام مشکلات در انتقال ارز به کشور، همچنان تلاش می‌کند بازارهای بیش‌تری را تصرف کند، اما متأسفانه به صادرکنندگان این صنف همانند دیگر صادرکنندگان توجهی نمی‌شود. با وجود ظرفیت بالای این بخش و قیمت بالای این کالا در اروپا، اگر برای رفع مشکلات این حوزه توجه نشود، کارگاه‌های تولید و صادرات روده کاهش خواهد یافت. این صنعت ظرفیت بسیار بالایی برای ایجاد اشتغال، ارزآوری و افزایش صادرات غیرنفتی دارد و تنها باید به مشکلات آن رسیدگی و موانع سر راه آن‌ برداشته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =