محمود محمودی

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان روده ایران با بیان این‌که سالانه حدود ۱۰۰میلیون دلار روده از کشور صادر می‌شود، گفت: ایران از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روده در جهان به‌شمار می‌رود. تجارت روده گوسفند نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد و در سال‌های قبل ما جزو کشورهای برتر در حوزه صادرات روده‌ بودیم، اما چین کم‌کم جای ما را گرفت. با این حال به‌دلیل این‌که گوسفندهای ایران افشاری و دنبه‌دار هستند و کیفیت بهتری دارند، خارجی‌ها از روده بز و گوسفند ایرانی استقبال بیش‌تری می‌کنند.

محمود محمودی در گفت‌وگو با «روستانیوز» افزود: هر ۹۱متر روده، یک هنگ نامیده می‌شود که مبنای محاسبه پولی و صادراتی است. همچنین قیمت روده بر مبنای کالیبره‌ها و درجه یک و دو بودن متفاوت است. روده ایران در سراسر دنیا به مرغوب‌بودن شهرت دارد، زیرا در این صنعت کار توسط افراد متخصص و به‌صورت دستی و با ظرافت و دقت بالا انجام می‌شود. صادرات روده روشی نوین، پرسود و خلاقانه است و روده ایران به‌واسطه کیفیتش، طرفداران بی‌شماری در تمامی کشورهای مصرف‌کننده این محصول دارد. روده در کشورهای اروپایی جایگزین مناسبی برای روکش‌های پلاستیکی سوسیس است و با طعم لذیذی که به آن می‌دهد، توانسته علاقه‌مندان به این محصول را دوچندان کند.
وی با اشاره به مراحل فرآوری روده اضافه کرد: اولین کاری که روی روده پس از درآوردن از بدن حیوان صورت می‌گیرد، لش‌گیری یا لاشه‌گیری است؛ به این صورت که تمامی چربی‌ها و ضایعات روده از آن جدا می‌شود. پس از آن، مرحله ضدعفونی کردن روده با نمک است. سپس روده‌ها در کارخانه به‌طور کامل شسته می‌شوند و بعد از آن نوبت سورت، کالیبره‌کردن و صادرات است. بیش‌ترین روده‌های صادراتی ایران مربوط به گوسفند و بز است؛ البته در گذشته روده گاو هم صادر می‌شد که پس از شیوع بیماری جنون گاوی، صادرات آن از تمام کشورهای دنیا به‌جز هلند ممنوع شد. 

ورامین، قرچک و چرم‌شهر، قطب صادرات روده کشور
محمودی با تأکید بر ضرورت حمایت از این صنعت عنوان کرد: پیش از این ۹۰واحد فرآوری روده در ایران فعالیت  داشتند که اکنون تعداد این واحدها به ۳۱عدد رسیده و از این تعداد حدود ۲۹واحد در ورامین مستقر هستند؛ درواقع منطقه ورامین، قرچک و چرم‌شهر، قطب صادرات روده کشور هستند. گفتنی‌است در شرایط فعلی به‌دلیل گران‌شدن گوشت، قاچاق دام، کاهش کشتار و واردات گوشت از خارج، بسیاری از این واحدها تعطیل شده‌اند یا با کم‌تر از ۵۰درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند. این درحالی است که مزایای صادرات روده بیش‌تر از سایر محصولات است، چراکه می‌توان از ضایعات دورریختنی هم برای کشور ارزآوری کرد.
 
قاچاق دام، از عوامل کاهش صادرات روده 
رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان روده ایران در رابطه با نقش قاچاق دام در کاهش صادرات این محصول گفت: تأمین مواد اولیه ازجمله مواردی است که در صادرات نقش اساسی دارد. گوسفند حیوانی است که تمام اجزای آن قابل استفاده است و وقتی از کشور آن‌هم به‌صورت قاچاق خارج می‌شود، یعنی از تمام این مزایا بی‌بهره مانده‌ایم. این درحالی است که کشورهای دیگر به‌هیچ عنوان اجازه قاچاق این دام را نمی‌دهند؛ حتی یارانه هم به این بخش می‌دهند تا دامدار با خیال راحت تولید کند، چراکه این صنعت می‌تواند اشتغال پایدار در کشور ایجاد کند.
محمودی بیان کرد: درحال حاضر حدود سه‌هزار نفر در صنعت فرآوری و صادرات روده مشغول به کار هستند، اما این صنعت این توانایی و ظرفیت را دارد که در صورت حمایت از سوی نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط، در مناطق مختلف کشور اشتغال پایدار برای هفت‌هزار نفر ایجاد کند. همچنین چنانچه تولید روده با افزایش کشتار یا آزاد شدن واردات آن امکان‌پذیر باشد، هر واحد تولیدی این امکان و توانایی را دارد که تا سه‌برابر ظرفیت فعلی تولید داشته باشد که این امر مستلزم به‌کارگیری کارگر و نیروی کار بیش‌تر است و همین موضوع می‌تواند به‌راحتی شغل‌های پایدار در مناطق مستعد کشور ایجاد کند.
وی با اشاره به هزینه بالای حمل و نقل خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون شاهد افزایش بی‌رویه قیمت حمل‌ونقل هستیم. در سال‌های گذشته این محصول را از طریق حمل‌ونقل هوایی کیلویی یک‌هزار و ۷۰۰تومان ارسال می‌کردیم که این قیمت در سال گذشته به ۳۷هزار تومان و امسال به ۶۸هزار تومان رسیده است. همین مسأله در حمل‌ونقل زمینی هم مشاهده می‌شود و قیمت حمل‌ونقل زمینی برای هر کیلو روده به ۱۲هزار تومان رسیده است. علاوه‌بر این، برای هر کیلو روده باید یک‌هزار و ۵۰۰تومان هم بابت بیمه پرداخت کنیم که همین مسأله فشار بسیاری به صادرکنندگان این محصول وارد کرده است.
محمودی ادامه داد: روده گوسفند مصرف داخلی ندارد و یک کالای دورریختنی محسوب می‌شود. با این حال فعالان این صنعت در سخت‌ترین و دشوارترین شرایط آن را آماده صادرات کرده و مبالغ قابل‌توجهی ارز وارد کشور می‌کنند. علاوه‌بر این، هزاران کارگر ایرانی از این راه امرار معاش می‌کنند؛ بنابراین از مسئولان تقاضا داریم به این صنعت مغفول‌ که شاید بسیاری از وجود آن بی‌اطلاع باشند، توجه کنند و مانع از تعطیلی بقیه واحدهای تولیدی شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =