کد خبر: 10647
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
تولید نهال

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از این استان به‌عنوان قطب تولید نهال نام برد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰۰هزار اصله نهال از استان به خارج کشور صادر شده است.

به‌گزارش «روستانیوز»، رسول جلیلی در خصوص آخرین وضعیت تولید نهال در استان اظهار کرد: استان آذربایجان غربی در چند سال اخیر بزرگ‌ترین قطب تولید نهال در کشور محسوب می‌شود و در زمینه تولید نهال مثمر در کشور رتبه نخست را دارد و در سال گذشته یکی از مراکز کشت بافت این استان به‌عنوان نمونه ملی برگزیده شد.
وی با بیان این‌که آذربایجان غربی با تولید انواع نهال مثمر هسته‌دار، ریزدانه خشک و انواع نهال گیاهان دارویی با پایه رویشی و کشت بافتی تولید نه تنها نیاز استان را تأمین می‌کند، بلکه بخشی از نهال‌های تولید شده به خارج از کشور صادر می‌شود، اظهارکرد: در حال حاضر ۵۸نهالستان و دو واحد کشت بافتی در استان فعال هستند.
جلیلی خاطرنشان کرد: این نهالستان‌ها در تولید ارقام مختلف نهال‌هایی با پایه بذری و پایه‌های رویشی درختان دانه‌دار از جمله سیب، گلابی و درختان هسته‌دار مانند هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو و بادام با تولیدکنندگان برتر کشور رقابت دارند.
وی ظرفیت تولید نهال در استان را سه میلیون اصله پایه و رویشی اعلام و اضافه کرد: هر سال بخشی از نهال‌های تولید شده به کشورهای همسایه از جمله عراق، آذربایجان و افغانستان نیز صادر می‌شود که امسال تاکنون ۱۰۰ هزار اصله صادر شده و تا پایان سال نیز صادرات ادامه دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی وجود نهالستان‌های بدون مجوز، عدم وجود باغ مادری در استان و نبود سرمایه‌گذار را از مهم‌ترین مشکلات نهالستان‌های استان برشمرد و افزود: در طی پنج سال اخیر با پیگیری‌ها و نظارت کمیته فنی نهال استان، فعالیت نهالستان‌های غیرمجاز به نصف کاهش یافته است.
جلیلی با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از سرمایه‌گذار مناسب در زمینه تولید نهال، گفت: نقدینگی برای گرایش تولیدکنندگان به سمت تولید نهال با پایه‌های رویشی یکی دیگر از مشکلات نهال‌کاران استان است و به تسهیلات کم‌بهره و بلاعوض در این زمینه نیاز داریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه‌کرد: استان در تولید گردوی پیوندی رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است و این نهال عمدتاً در شهرستان‌های سردشت، اشنویه، ارومیه و خوی تولید می‌شود.

جلیلی ادامه داد: به دنبال راه‌اندازی مرکز نهال گواهی‌شده در استان هستیم و شهرستان‌های ارومیه و میاندوآب رتبه اول تولید نهال و شهرهای اشنویه و خوی رتبه دوم تولید نهال را در استان دارند.
وی گفت: با توجه به این‌که ۴۰درصد باغ‌های استان فرسوده هستند و بهره‌وری اقتصادی کافی ندارند، استفاده از نهال سالم و اصلاح‌شده شناسه‌دار برای جوان‌سازی باغ‌ها در اولویت کاری قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =