خاک

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به اهمیت حفظ خاک برای بهبود وضعیت کشاورزی و معیشت بهره‌برداران استان بر ضرورت سرمایه‌گذاری برای جلوگیری از فرسایش بیشتر خاک استان تاکید کرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا،‌ ابوطالب قزل سفلو در همایش مجازی گرامی‌داشت روز جهانی خاک اظهار داشت: نوع خاک، تغییر اقلیم و بارش های رگباری در سال های اخیر ، موجب فرسایش شدید خاک در گلستان شده که نمونه بازر آن ایجاد خندق و ورود رسوب به مخازن سدها است.

وی بر برپایی نشست های تخصصی در خصوص آگاهی دادن به اهمیت خاک و حساس شدن نسبت به حفظ و نگهداری آن در استان تاکید کرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز در این همایش مجازی گفت: مدیریت حفظ خاک به دلیل تاثیر آن بر کیفیت و کمیت تولیدات باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

مختار مهاجر افزود: در حال حاضر ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی گلستان در معرض آبرفت و ساختار شکننده و تخریب قرار دارد که مدیریت این زمین‌ها ضروری است.

وی همچنین بر بازنگری مطالعات خاک کشاورزی گلستان تاکید کرد.

مدیرکل امور اراضی سازمان جهادکشاورزی گلستان هم نداشتن سند آمایش را یکی از خلاهای مهم در مسیر پایداری و حفظ خاک استان دانست و گفت: دسترسی به این سند از تغییر کاربری زمین های مرغوب کشاورزی استان جلوگیری خواهد کرد.

حسن خسروی افزود: ۵۰ درصد جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری گلستان در روستاها زندگی می کنند که هر ۱۰ سال یکبار برای بازنگری طرح هادی این روستاها، حدود پنج هزار هکتار زمین مرغوب از چرخه تولید خارج می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی درجه یک استان تغییر کاربری پیدا کرد.

وی بیان کرد: بی توجهی به حفظ خاک استان و تغییر کاربری اراضی مرغوب کشاورزی، از جمله مشکلاتی است که باید برای رفع آن اقدام موثر از جمله اصلاح قانون تغییر کاربری و ممنوعیت تغییر کاربری اراضی درجه یک کشاورزی صورت گیرد.

استاد علوم خاک و رییس سابق انجمن علوم خاک ایران نیز در این همایش مجازی گفت: حفظ و بهره برداری پایدار خاک به دلیل نقش آن در حفظ چرخه طبیعی و کیفیت آب و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه باید در اولویت برنامه‌ریزی مسوولان قرار بگیرد.

محمدحسن روزی‌طلب با برشمردن ویژگی خاک و بهره وری آن در توسعه پایدار گلستان اظهار داشت: موضوع خاک در این استان با چالش های مهمی از جمله کاهش مواد آلی و حاصل‌خیزی خاک، افزایش شوری، تبدیل کاربری اراضی زراعی و باغی و فرسایش خاک مواجه است.

وی خواستار تدوین و اجرای پروژه کشاورزی حفاظتی در اراضی دیم و آبی و نیز اجرای برنامه جامع پایدار خاک، آب و الگوی کشت مناسب در اراضی کشاورزی، مراتع و اراضی شیب‌دار گلستان شد.

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز گفت: گلستان حدود ۷۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که سالانه بین چهار تا پنج نوبت عملیات شخم و شیار در آن انجام می شود که این فعالیت مستمر موجب کاهش کیفیت خاک خواهد شد.

علی نجفی نژاد خواستار ایجاد کارگروه مدیریت خاک در گلستان، شتاب دادن به اصلاح بهره برداری ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیب دار بالای ۱۴ درصد و تشکیل و فعالیت ستاد کشاورزی حفاظتی برای پوشش اراضی کشاورزی استان شد.

استان گلستان یکی از قطب های کشاورزی کشور است که سالانه بیش از ۹۲ نوع گیاه زراعی و باغی در این خطه تولید می شود.

گلستان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، دام و طیور همچون کالاهای استراتژیک گندم، کلزا و گوشت حائز رتبه های بالای کشوری است.

اکنون تولیدات سالانه محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات گلستان به پنج میلیون و ۱۵۰ هزار تن رسیده است.

گلستان واقع در شمال کشور با وسعت افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع، علاوه بر۶۲۰ هزار هکتار زمین کشاورزی، ظرفیت هایی همچون ۳۰ هزار هکتار باغ، ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار عرصه جنگلی، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، افزون بر ۱۲۰ کیلومتر ساحل دارد.

به گفته کارشناسان، میزان فرسایش سالانه خاک در گلستان از غرب به شرق به ترتیب از هشت تا ۳۵ تن در هکتار متغیر است و جنس خاک، وجود اراضی زراعی شیبدار کم بازده و گالی های فعال و پیشرونده از جمله عوامل میزان فرسایش محسوب می‌شود.

جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری گلستان در ۳۰ نقطه شهری و هزار و ۷۵ روستا مستقرند و اقتصاد آنها بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار است.

پانزدهم آذرماه برابر با پنج دسامبر روز جهانی خاک نام گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =