camel

پرورش شتر طی سال‌های اخیر به عنوان یکی از پرسودترین بخش‌های دامداری در کشور مورد توجه بیش‌تر قرار گرفته است. این حیوان به دلیل شرایط خاص فیزیکی برای زندگی در شرایط سخت است و به گفته برخی کارشناسان می‌توان از شتر تعبیر خرما را در بخش کشاورزی داشت. 

پرورش شتر در کشور سابقه‌ای دیرینه دارد و گذشتگان از دیرباز از کرک، مو، شیر و گوشت شتر استفاده می‌کردند. در حال حاضر پرورش شتر به صورت سنتی در بیابان‌های کشور و یا به صورت سنتی در برخی استان‌های مرکزی و جنوب کشور رواج دارد و برپایه عادت مردم در پرورش این دام شکل گرفته‌اند و برنامه منسجم و دقیقی برای توسعه این صنعت در این شهرستان‌ها وجود ندارد، از این رو فرآورده‌های شتر مانند شیر و دوغ این حیوان کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ایران سه نژاد شترهای دو کوهانه، یک کوهانه و آمیخته وجود دارد که این نژادها دارای تیره‌های متعددی‌  هستند. استفاده از گوشت شتر، کرک، شیر و بهره‌وری از شتر برای باربری یکی از جمله مسائلی است باعث نگهداری شتر می‌شود. سوال این است در شرایطی که خشک‌سالی و کم‌آبی بسیاری از دام‌های استان‌های کم‌آب کشور مانند سمنان، کرمان و... را تلف کرده و هر سال از جمعیت گاو و گوسفندهای دامداران کم می‌شود، چرا تاکنون طرح پرورش شتر که در این شرایط به خوبی رشد و نمو می کند و درآمدزایی بالایی نیز برای صاحبانش دارد، مورد توجه قرار نگرفته است؟ شتر علی‌رغم نیاز کم به آب، علوفه و همچنین مقاومت بسیار بالایی که به بیماری‌های عفونی دارد، یکی از مهم‌ترین زمینه‌های اشتغال و منبع درآمد برای روستاییان به شمار می‌رود.

از خواص گوشت شتر  نداشتن مواد هورمونی و آنتی‌بیوتیک است

در همین راستا رئیس اداره دامپزشکی ایرانشهر گفت: سالانه بیش از ۱۵۰ تن گوشت شتر در این شهرستان به عنوان قطب پرورش شتر سیستان و بلوچستان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود. فرامرز هاشم‌زهی اظهار داشت: وجود بیش از ۱۲ هزار نفر شتر ایرانشهر را به عنوان یکی از مناطق مستعد پرورش شتر در سیستان و بلوچستان مطرح کرده است. وی بیان کرد: از ۱۵۰ تن گوشت تولیدی شتر در ایرانشهر ۵۰ تن در سیستان و بلوچستان مصرف می‌شود و ۱۰۰ تن دیگر نیز در خارج از این استان عرضه می‌شود. هاشم‌زهی اظهار داشت: بیش از ۹۰۰ نفر در کار پرورش شتر در ایرانشهر مشغول فعالیت هستند. وی با بیان این‌که مردم از گوشت و شیر شتر بومی بیش‌تر استقبال می‌کنند، افزود: شترهای بومی از لحاظ بهداشتی مورد تأیید هستند، اما شترهایی که به‌طور قاچاق وارد می‌شوند، هیچ گونه نظارتی بر روی آن‌ها انجام نمی‌شود. رئیس دامپزشکی ایرانشهر با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در اجرای اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: پرورش شتر می‌تواند گام مهمی در ایجاد اشتغال برای جوانان و تأمین گوشت مورد نیاز کشور باشد. وی افزود: یکی از مهم‌ترین خواص گوشت شتر در مقایسه با دیگر گوشت‌ها، نداشتن مواد هورمونی و آنتی‌بیوتیک است، چرا که این حیوان در طبیعت به صورت آزاد و به دور از پرورش دامی رشد می‌کند. رئیس دامپزشکی ایرانشهر گفت: از قلم و کوهان شتر در طب سنتی برای درمان درد روماتیسم، درد پا و درد کمر استفاده می‌شود. هاشم‌زهی با اشاره به این‌که پرورش شتر در ایرانشهر همانند سایر دام‌های اهلی از اهمیت خاصی برخوردار است، اظهار داشت: با توجه به شرایط آب و هوایی نسبتاً مناسب منطقه و داشتن علوفه و آب کافی این شهرستان یکی از زیستگاه‌های مناسب پرورش شتر در کشور است. وی افزود: شیر شتر به دلیل داشتن ویتامین‌ها و املاح نسبتاً بالا تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است.

پرورش شتر در تحقق اقتصاد مقاومتی مردم حاشیه کویر می‌تواند موثر باشد

معاون سازمان جهاد کشاورزی سمنان هم با بیان این‌که پرورش شتر به علت رواج مصرف گوشت آن طی سنوات اخیر در استان بیش‌تر شده است، گفت: سالانه ۱۵ هزار تن گوشت شتر در استان تولید می‌شود. مصطفی شاه‌حسینی ابراز داشت: با توجه به تغییر ذائقه مردم و استفاده از گوشت شتر در خانواده‌ها توجه به پرورش آن نیز در استان افزایش‌یافته است. وی از تولید سالانه ۵۰۰ تن شیر شتر در استان سمنان خبر داد و افزود: به دلیل استفاده از شیر و دوغ شتر، توجه به پرورش این حیوان بیش‌تر شده است و از سوی دیگر با ارسال این محصولات به استان‌های همجوار این امر در تحقق اقتصاد مقاومتی مردم حاشیه کویر می‌تواند موثر باشد. معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان این‌که شترهای استان عموماٌ از نژاد گوشتی و پشمی هستند، ابراز داشت: پشم شتر در صنایع‌دستی کاربردهای فراوانی دارد و با توجه به طرح‌های توانمندسازی جوامع بومی و محلی استفاده از پشم شتر در تهیه انواع لباس و ملزومات کاربرد بیش‌تری یافته است. شاه‌حسینی با بیان این‌که هدف عمده پرورش شتر استفاده از گوشت آن‌ها است، تصریح کرد: در شرایط کنونی ۱۴ هزار نفر شتر در استان سمنان وجود دارد که سهم شاهرود از این تعداد هشت هزار نفر است که مهم‌ترین بخش اقتصاد و درآمدزایی منطقه طرود و خارتوران این شهرستان را تأمین می‌کند. وی با بیان این‌که جنوب استان سمنان مستعد پرورش شتر است، افزود: شتر در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی می‌تواند اثرگذار باشد؛ لذا این مهم می‌طلبد تا با معرفی و بسته‌بندی بهتر محصولات حاصله از آن و پرورش شتر در نواحی کویری استان به سمت رونق اقتصادی گام برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =