کد خبر: 10220
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
باران

بارندگی های پاییزی امسال در کهگیلویه و بویراحمد اگرچه باعث سیراب شدن کشتزارها، پرآب شدن چشمه سارها و سدها شد اما به زیرساخت های زندگی مردم به ویژه در مناطق روستایی نیز خسارت هایی وارد کرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، با وجودی که  بارندگی های پاییزی امسال در استان با تاخیر شروع شد اما چند سامانه بارشی قوی میزان بارندگی ها را به ۲ برابر مدت مشابه پارسال رسانده است.

در حالی که سال زراعی گذشته میانگین استانی بارندگی تا هفدم آذرماه  ۱۴۸.۸ میلیمتر بود امسال تاکنون ۳۱۶.۱ میلیمتر باران در استان گزارش شده است.

 با توجه به اینکه میانگین بلندمدت سالیانه باران در استان ۵۳۹.۶ میلی متر است این آمار یعنی بیش از نیمی از بارش های بلندمدت کهگیلویه و بویراحمد در ۷۸ روز نخست سال محقق شده است.

معمولا بارندگی ها در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل دارا بودن ۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و ۱۱ هزار کیلومتر آب راه با خسارت هایی همراه است و امسال باران هم به زیرساخت های زندگی مردم خسارت وارد کرده است.

اما به دلیل کسب روزی جمعیت بیش از ۵۰ هزار خانواری استان از طریق کشاورزی و دامپروری این باران های امسال باعث خوشحالی مردم هم شده است.

به خاطر قرار داشتن سد کوثر محل ذخیره آب شرب استان های جنوبی، این بارندگی های پیامدهای مثبتی برزندگی شهروندان استان های مجاور نیز خواهد داشت.

برکات بارندگی های  امسال

سرپرست اداره امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارندگی های پاییز امسال در این استان موجب پر آب شدن چشمه های مناطق عشایری این استان شده است.

مهران کدخدا پور اظهار داشت: در صورت تداوم بارندگی ها پوشش مراتع نیز افزایش می یابد که این امر منجر به کاهش نیاز به خرید علوفه دستی و افزایش درآمد عشایر می شود.
جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد با یک ‌میلیون رأس دام سبک و سنگین، نیمی از تولید گوشت قرمز و تولید سالیانه ۴۳هزار تن محصول دامی نقش مهمی در تامین امنیت غذایی منطقه دارند.
۱۲ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد متشکل از ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.

باران و کشت دیم
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبو احمد گفت: با توجه به اینکه ۷۵درصد از زمین های اختصاص یافته به کشت محصولات  زراعی  استان دیم است بارندگی های پاییزه مفید است و باعث خوشحالی بهره برداران شده است.

شهرام عسکری اظهار داشت:۱۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به کشت محصولاتی مانند گندم، جو وکلزا  در کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته که انتظار می رود با وجود این بارندگی ها کشت محصولات  زراعی امسال  افزایش یابد.

پرشدن مهمترین سد استان

مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: بارندگی های امسال به اندازه ای بوده  که  بتواند این سد را پر کند ولی برای مدیریت و پیشگیری از سرریز آب، مقداری از مخزن آن خالی نگه داشته می شود.

اکبر خدری افزود:در زمان حاضر ۸۵ درصد از ظرفیت سد کوثر تکمیل است و با رهاسازی مدیریت شده تلاش می شود از خسارت های سرریز آب سد به  رودخانه های اطراف پیشگیری شود.

خدری با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵ متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد ۶۱۹.۵متر است.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

باران و آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه سازه های آبخیزداری استان ظرفیت ذخیره سالیانه بیش از ۱۲۰ میلیون متر مکعب روان آب را دارد این بارندگی ها را مفید ارزیابی کرد.

غلام حسین حکمتیان افزود:تقویت سفره‌های آب زیرزمینی از مهمترین پیامدهای بارندگی های امسال است.

خسارت ها

مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد میزان خسارت های بارندگی اخیر در استان را ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد.

محمد محمدی افزود: راه های روستایی و محورهای ارتباطی فرعی بیشترین آسیب ها از بارندگی های امسال را متحمل شده اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارندگی های پاییزی امسال ۵۰ میلیارد تومان به راه های روستایی و جاده های فرعی استان خسارت زده است.

محمد نصیری راد اظهار داشت:این میزان خسارت ها برای ۳۰۰کیلومتر  راه روستایی و فرعی و ۱۵۰ دستگاه ابنیه فنی برآورد شده است.

وی بیان کرد: ۲۰۰ نیرو و ۱۹۸ ماشین آلات سنگین، نیمه سنیگ و سبک در۲۴ راهدارخانه سیار و ثابت در کهگیلویه وبویراحمد برای مقابله با حوادث ناشی از بارندگی ها در آماده باش هستند.

تجهیزات راهدارخانه نیازمند نوسازی

با توجه به اینکه کهگیلویه و بویراحمد دارای ۷۹ گردنه با ۲ هزار و ۸۴۶ کیلومتر و ۶۶ نقطه یزفگیر به طول ۳۲۷ کیلومتر است نوسازی تجهیزات راهدارخانه ها به خدمات رسانی بهتر کمک می کند.

نصیری راد با اشاره به اینکه عمر ماشین آلات راهدارخانه های استان بیش از ۲۵ سال است، اضافه کرد: تعمیر این ماشین آلات و یافتن قطعات آنان از مشکلات این اداره کل است.

وی تاکید کرد: هم اکنون همه راه های استان باز است اما تردد در برخی از جاده های خاکی کهگیلویه و بویراحمد دشوار است ...

بیش از ۴۴ درصد جمعیت افزون بر ۷۲۶ هزار نفری این استان در روستاها ساکن هستند.

کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است که حدود ۷۰۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =