کد خبر: 10154
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
نمکی

وزیر بهداشت، با اشاره به در پیش بودن فصل زمستان، گفت: اولین استانی که نگران آن هستیم، تهران است.

به گزارش روستانیوز به نقل از  مهر، سعید نمکی، در هفتمین اجلاس مجازی روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور، با اشاره به روند نزولی آمار مرگ و میر بیماران کرونایی، اظهار داشت: به رئیس جمهور گفتم که هر میلی متر که از منحنی مرگ و میر روزانه کم می شود، سانتی مترها پشت همکاران ما زیربار توان فرسای مدیریت سنگین و سهمگین کرونا، خم می شود.

وی افزود: می دانم که این واژه هایی که همکاران ما خسته شده اند یا بریده اند، القای بیرون از نظام سلامت است. همکاران ما گرچه در این روزها، ماه ها و شب های طاقت فرسا خیلی اذیت شدند اما همواره چون کوه ایستاده اند و می دانم که تا آخرین نفس و لحظه مدیریت بیماری پای کار هستند و در مهار و مدیریت کرونا، شبانه روز و بی وقفه تلاش خواهند کرد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از همه عزیزانی که در این راه به ما کمک کرده یا می کنند تشکر می کنم. از عزیزان قرارگاه اجرایی به ویژه وزرای کشور، راه و شهرسازی، ارتباطات، گردشگری و میراث فرهنگی در تهیه و تدارک اقامتگاه های خارج از منزل، همه اعضای دولت و تمامی بزرگواران خارج از دولت به ویژه سازمان بسیج، نیروهای مسلح، ناجا، قوه قضاییه به ویژه دادستان های سراسر کشور، استانداران، فرمانداران، سازمان های مردم نهاد و مردم و تمام بزرگوارانی که در این به ما کمک کردند، سپاسگزارم.

نمکی افزود: در اوج این دستاورد بزرگ ملی باید به چند نکته نگران کننده هم اشاره کنم. اولین نگرانی بنده، رودستی است که از ویروس در اردیبهشت ماه خوردیم. آن خاطره تلخ و دردناک برای من و همکارانم، همواره ملال آور است که به محض اینکه شرایط را عادی پنداشتیم و همه چیز را رها کردیم، دوباره گرفتار شدیم. این بار مصمم هستیم که لحظه ای عقب نشینی نکنیم.

وی ادامه داد: از مردم عزیز و شریف و گرانقدر خواهش می کنیم که بازهم به عرایض ما گوش کنند و بدانند که کرونا، ویروس پیچیده ای است و به مراتب پیچیده تر از اردیبهشت ماه است، شدیدتر و زودتر ما را گرفتار می کند و سنین پایین تر را با تابلوی پیچیده تر و گرفتار کننده تر به بستر بیماری و مرگ می برد.

وزیر بهداشت گفت: خواهش من از همه، چه آنها که در مسند مسئولیت ها هستند و چه مردم این است که اگر این بار مجدداً از کرونا رودست بخوریم و عادی انگاری کنیم، زمستانی بسیار سخت تر از پاییز در پیش رو داریم و این اولتیماتومی است به همه کسانی که میل به ساده انگاری و عادی پنداری دارند که بدانند ما اگر فراموش کنیم که ویروس، خطرناک و پیچیده است و در بازی مستمر آماده گل زدن در دقیقه ۹۰ است، باز هم گرفتار پیک های خطرناکی خواهیم شد.

نمکی تاکید کرد: در چند استان امروز احساس نگرانی بیشتری می کنم. اولین استان، تهران است. متاسفانه دیروز که به وضعیت نارنجی برگشتیم و خیلی از همکاران ما توصیه داشتند که این راه را برای محدودیت ها در وضعیت قرمز طولانی تر کنیم، نگرانی بیشتری داریم چون باز مترو شلوغ شد و بازارهای سربسته و پاساژها مملو از جمعیت شد. دیشب گزارشی را همکاران ما در صدا و سیما پخش کردند و این یادآور روزهای ملال آور اردیبهشت ماهی است که به مرگ روزانه حدود ۳۰ نفر رسیدیم و دوباره کار را رها کردیم.

وی تصریح کرد: در مورد استان تهران به ویژه کلانشهر تهران، نگرانی زیادی به ویژه در مترو، اتوبوس های درون شهری، پاساژها و بازارهای سربسته در مورد شیوع بیماری داریم. از مسئولان به ویژه استاندار، فرمانده ستاد و روسای دانشگاه های علوم پزشکی تهران تقاضا دارم که ضمن توسعه زیرساخت ها و آموزش کافی، با پروتکل شکنان برخورد قاطع به ویژه در کسب و کارها انجام شود.

وزیر بهداشت یادآور شد: از همه کسبه و اصناف تقاضا دارم که برای چرخش درست اقتصاد خودشان هم که شده، پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. مطمئن باشید که این بار به محض اینکه وضعیت را نزدیک به قرمز دیدیم، دوباره قرمز اعلام می کنیم و طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، دوباره محدودیت ها اعمال خواهد شد. به همین دلیل همه باید سعی کنیم که وضعیت شهرها از نارنجی به زرد برود نه از نارنجی به قرمز تا کسبه دچار مشکلات اقتصادی نشوند.

نمکی تاکید کرد: استان های شمالی کشور نیز یکی از نگرانی های دیگر ما است. به خصوص برآوردی که امروز دارم و قبلاً به همه روسای دانشگاه های علوم پزشکی شمالی گفته ام، در پیک های قبلی، عمده گرفتاری را در شهرهای بزرگ استانهای شمالی داشتیم اما متاسفانه پای ویروس به روستاها و ارتفاعات کشیده شده و با توجه به فرهنگ ویژه مردم در زمستان و شب نشینی در شب های طولانی زمستان، این گرفتاری بیشتر می شود که باید حتماً در استانهای شمالی، این موارد رعایت شود.

وی گفت: در استان های جنوبی هم باز نگرانی داریم. با توجه به سرد شدن هوا، رفتن مردم در داخل اتاق ها، بستن پنجره ها و تراکم جمعیت، باز هم نگران افزایش موارد ابتلا به بیماری در استان های جنوبی کشور هستیم ضمن اینکه روز جمعه با مدیران دانشگاه های اهواز و آبادان صحبت کردم که با فرونشست آب در سیلاب هایی که آلودگی فاضلاب و آب و منازل را با باکتری های روده ای و از فاضلاب آلوده کرده، به شدت باید مراقب بیماری های روده ای در استانهای جنوبی باشیم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: در مورد تست ها در اجلاس قبلی گفتم که تست PCR را فقط در بیمارستانها انجام دهید که این اصلاح را در گفتار آن روز داشته باشم که در درمانگاه های بیمارستانی و موارد سرپایی، دانشگاه های می توانند از تست های سریع استفاده کنند اما اگر بیماری از بیرون یا درمانگاه های بیمارستانی با تشخیص پزشک، فردی با تست سریع مثبت به بیمارستانها ارجاع شود، حتماً باید از آن بیمار، تست PCR گرفته شود چون اگر خدای ناکرده بیماری در بیمارستان فوت کرد، ملاک ما برای ثبت کووید ۱۹ در بیمارستان طبق پروتکل سازمان جهانی بهداشت، تست سریع نیست بلکه PCR مثبت است.

نمکی خاطرنشان کرد: دانشگاه ها در مورد اقامتگاه های بیماران با دکتر کولیوند هماهنگی داشته باشند تا بر حسب نیازشان و به صورت تدریجی با هتل ها قرارداد ببندند. اول باید سعی کنند از اقامتگاه هایی که به صورت رایگان در اختیار ما قرار گرفته مانند مهمانسراهای دولتی، امکانات بنیاد مستضعفان یا سازمان های دولتی استفاده شود اما در مواردی که این امکانات وجود ندارد، می توان بر مبنای رقم پایه ای که اعلام شده، قرارداد بست.

وی یادآور شد: درست است که با محدودیت های مالی روبرو هستیم اما امروز همه کشور پشت این برنامه ایستاده اند که باید کووید ۱۹ را مدیریت کنیم و اولویتی از این بالاتر برای کشور و اقتصاد کشور و مسائل اجتماعی و سیاسی نداریم. مقام معظم رهبری فرمایش کرده اند و رییس جمهور بارها گفته اند که اولویتی بالاتر از مدیریت کووید ۱۹ در اقتصاد کشور هم نداریم و نباید بیمار مثبت را رها کنیم. حتماً باید این بیمار در منزل و با پروتکل های مصوب یا در اقامتگاه ها نگه داری شود.

وزیر بهداشت افزود: پیگیری افراد در تماس با بیماران نیز از اولویت های بسیار مهم ما است. متوسط پیگیری افراد در تماس با بیماران طبق نظر معاونت بهداشت وزارت بهداشت ۱۰ نفر است اما ممکن است به ۵ یا ۱۵ نفر هم برسد که باید حتماً مورد توجه دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور قرار گیرد.

نمکی خاطرنشان کرد: برخی از روسای دانشگاه ها در خصوص رفتن تیم های بهداشتی به درب منزل مردم سوال کردند. تا جایی که می توانیم نباید مزاحم خانه های مردم شویم و پرسنل خودمان را در معرض آلودگی قرار ندهیم مگر در مواردی که تیم ناظر احساس کنند که ضرورت دارد به درب منزل فردی مراجعه شود آن هم برای فردی که امکان جابجایی ندارد و این هم باید بر حسب مورد انجام شود.

وی گفت: تقاضای من است که شهرهای بزرگ به ویژه کلانشهرها، به شدت مراقب وسایل نقلیه عمومی باشند چون یکی از کانون های عمده آلودگی ویروس، همین وسایل نقلیه عمومی است. با استانداران و سایر مسئولان توجه کنید که وسایل نقلیه، عامل انتشار ویروس و گرفتاری جدید برای ما نشود.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم مستندسازی فعالیت ها و اقدامات دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور، اظهار داشت: دیروز جلسه مفصلی با برخی همکاران در این زمینه داشتم. این حماسه عظیمی که شما در طول ماه های گذشته خلق کرده اید، اگر مستند یا به موقع ثبت نشود، جوری است در تاریخ به عزیزانی که در این صحنه، حماسه آفریدند.

نمکی افزود: هر استان و دانشگاه علوم پزشکی، یک فرد خوش ذوق خوش قریحه را برای مستندسازی این فعالیت ها در نظر بگیرد. اینکه فردی در روابط عمومی کار می کند، دلیلی بر اینکه ذوق این کار را دارد، نیست کما اینکه خیلی وقت ها خیلی از افراد در جایگاه خودشان نیستند. ممکن است فردی مسئول روابط عمومی هم باشد اما ذوق و قریحه هنرمندانه برای به تصویر کشیدن و مستند کردن این حماسه عظیم تاریخی در کشور را نداشته باشد. تقاضا دارم که یک فرد خوش ذوق که شاید در معاونت بهداشت، درمان، توسعه و یا حتی بیرون از دانشگاه باشد را بکار گیرید تا این کار بزرگ مستندسازی شود.

وی خاطرنشان کرد: دکتر جهانپور و دکتر آسایی در مستند مکتوب کووید ۱۹ خیلی زحمت کشیدند. دکتر جهانپور در بخش تصویری مستندها کمک می کند و روسای دانشگاه ها نیز باید فردی را به عنوان رابط معیّن کنند و برای هر قطب کشور، یک رابط یا سوپروایزر در نظر می گیریم چون مستندسازی هم برای امروز در عرصه ملی و بین المللی و هم برای نسل های آینده می تواند مفید باشد. آنچه در دفاع مقدس صحنه های مانا و ماندگار شد با کمک مستندسازی بود که می توانیم به دوران دفاع مقدس افتخار کنیم و بچه هایی که هرگز رنگ و خاک جبهه ها را ندیده اند امروز افتخار می کنند که چنین پدران و مادرانی غیور داشته اند که از مرزهای کشور دفاع کرده اند. مستندسازی فعالیت ها در این شرایط کمک می کند که نسل های آینده بدانند قهرمانان ملی در عرصه سلامت چه افتخاراتی را آفریدند.

وزیر بهداشت یادآور شد: دکتر تقوی نژاد مژده سال آینده خوبی را به روسای دانشگاه ها داد و اتفاقی برای نظام بودجه ریزی وزارت بهداشت رخ داد که شما دیگر به این اندازه از درآمدهای اختصاصی هزینه مخارج جاری نکنید که این اتفاق بزرگی بود و برای اولین بار در تاریخ وزارت بهداشت، حدود ۵۲ تا ۵۳ هزار نیروی انسانی به کار گرفته می شوند اما امروز مشکلات و مسائل مدیریت بیماری را با توجه به کاهش چشمگیر درآمدهای اختصاصی برای شما حل می کنیم. بنده در کنار شما هستم احساس تنهایی نکنند حتماً به شما کمک خواهیم کرد. هم رییس جمهور و هم دکتر نوبخت پشتیبان ما هستند تا بتوانیم این طرح را که مزین به نام سردار رشید اسلام، شهید قاسم سلیمانی است با خیر و برکت به سرانجام برسانیم.

نمکی تاکید کرد: باید برای تکمیل پروژه های نیمه تمام، اهتمام ویژه داشته باشیم. خواهش من از تمام روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی این است که با کمک و هدایت دکتر تقوی نژاد، دکتر جان بابایی و دکتر رییسی و سایر معاونت های وزارت بهداشت، با اولویت پروژه های در حال اتمام، این کار را به سرانجام برسانید تا اگر خدای ناکرده پیک جدیدی بخواهد ما را گرفتار کند، اظصراب کمبود تخت برای بیماران کووید ۱۹ و غیر کووید نداشته باشیم.

وی یادآور شد: طبق پیش بینی هایی که توسط موسسات بین المللی شده بود باید همین امروز، مرگ روزانه بالای یک هزار و ۱۰۰ و یک هزار و ۲۰۰ بیمار را تجربه می کردیم اما متاسفانه این پیش بینی برای آمریکا، اروپا و خیلی از کشورهای آسیایی درست از آب درآمد و برای بیماری و مرگ هیچ شهروندی در هیچ کجای دنیا نیست که غصه نخوریم حتی اگر حکومت های آنها ظالمانه ترین تحریم ها را بر ما تحمیل کرده باشند اما خوشبختانه با دوراندیشی و همت و تلاش شبانه روزی مدیران حوزه سلامت، نه تنها بالاتر از رقم های قبلی نرفتیم بلکه به سمت نزول و کاهش مرگ و میر روزانه حرکت کردیم و مطمئنم که در استمرار این راه نزولی قدم بر خواهیم داشت و روزهای روشن تری با اثرات طرح شهید قاسم سلیمانی هم در آینده خواهیم دید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =