زعفران

دبیر اجرایی شورای ملی زعفران با بیان این‌که اسپانیا ۹۰درصد زعفران صادراتی خود را از ایران تهیه می‌کند، گفت: براساس آماری که وزیر جهاد کشاورزی سابق در سال گذشته اعلام کرد، برداشت سالانه زعفران ما حدود ۵۰۰تن است. امسال نیز وزیر جهاد کشاورزی در خراسان‌جنوبی تولید ۵۰۰ تا ۵۵۰تن زعفران را پیش‌بینی کردند که با توجه به روند هر ساله، بخش اعظمی از این تولید صادر خواهد شد. 

فرشید منوچهری در گفت‌وگو با «روستانیوز» ادامه داد: البته در سال‌جاری هنوز برداشت زعفران تکمیل نشده و هر آماری فقط حدس و گمان است و امکان دارد مثلاً با افزایش بارندگی، میزان برداشت کاهش یابد؛ بنابراین قادر به اعلام آمار دقیق پیش از پایان برداشت زعفران نیستیم.
وی به نقش ایران در تولید زعفران دنیا اشاره کرد و افزود: ‌به جرأت می‌توانم بگویم ۹۵درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود. این درحالی است که کشور افغانستان حداقل ۷۵درصد از زعفران صادراتی خود را از ایران تهیه و با نام خود صادر می‌کند یا کشور اسپانیا ۹۰درصد زعفران صادراتی خود را از ایران تهیه می‌کند.
منوچهری به ضرورت کاهش خام‌فروشی زعفران اشاره و خاطرنشان کرد: توجه به فرآورده‌های تولیدی از زعفران امری مهم است، زیرا می‌توانیم با تولید عصاره زعفران، سافرانول یا پک سافرانول و... صادرات را هدفمند و سودآور کنیم. خالص‌سازی زعفران هم جنبه دارویی دارد و هم جنبه مصرفی که با کاهش چشمگیر هزینه حمل و نقل، ارزش افزوده مقرون‌به‌صرفه‌ای ایجاد خواهد شد؛ اما برای این کار به آزمایشگاه تخصصی و دستگاه‌های صنعتی پیشرفته نیاز داریم که هر دوی این‌ها به سرمایه عظیمی نیاز دارند که از عهده بخش خصوصی خارج است؛ مگر این‌که بخشی از هزینه‌ها را دولت پرداخت کند و قسمتی از سرمایه‌گذاری هم به بخش خصوصی واگذار شود.
دبیر اجرایی شورای ملی زعفران بیان کرد: صادرات زعفران شرایط خاصی دارد؛ مثلاً برای مصرف دارویی زعفران، تولید آن باید کاملاً ارگانیک باشد. این درحالی است که تولیدات ما ارگانیک نیست، زیرا برای کشاورز نمی‌صرفد که به‌صورت ارگانیک زعفران تولید کند؛ بنابراین در این شرایط فقط باید عصاره‌گیری در کشور انجام شود و سپس عصاره را به‌شکل مستقل صادر کنیم. از این رو، زیرساخت‌های لازم برای پرهیز از خام‌فروشی باید ایجاد شود.

۷‌درصد از صادرات زعفران در بسته‌بندی‌های ۱۰گرمی است
وی با بیان این‌که بسته‌بندی زعفران می‌تواند ارزش افزوده خوبی داشته باشد، اضافه کرد: اما اگر قرار باشد به‌طور مثال یک‌کیلوگرم زعفران در ۴۰بسته ۲۵گرمی بسته‌بندی شود، برای این کار دستگاهی وجود ندارد و این روند کاملاً به کمک انسان انجام می‌شود. در این خصوص خطای انسانی اجتناب‌ناپذیر است و با کوچک‌ترین خطایی در میزان زعفران بسته‌بندی شده، اعتبار زعفران ایران زیر سؤال می‌رود؛ بنابراین بسته‌بندی برای سبد خانوار مثلاً در اروپا سخت است؛ البته اکنون هفت‌درصد از صادراتمان به شکل بسته‌بندی‌های ۱۰گرمی است که از پنج‌درصد شروع کردیم و چندسالی است به هفت‌درصد رسیده‌ایم. 

فرآوری زعفران ارزش افزوده خوبی دارد
منوچهری ادامه داد: بسته‌بندی و صادرات فرآورده‌های زعفران حداقل ۲۰۰درصد ارزش افزوده برای تولیدکننده نهایی خواهد شد. قیمت زعفران خام بسیار ارزان‌تر از محصولات فرآوری شده آن است؛ بنابراین فرآوری می‌تواند به ارزش‌ افزوده بسیار خوبی منجر شود.
دبیر اجرایی شورای ملی زعفران در رابطه با نقش برندسازی در شناساندن زعفران ایران به بازارهای جهانی تصریح کرد: برندسازی پروسه طولانی و سختی دارد. در بازارهای مصرفی داخل، برندهای شناخته شده زیاد است. برای خارج از کشور هم برندهایی داریم، اما حرف ما این است که باید برند ملی زعفران را جهانی کنیم که حتی اگر مثلاً در اسپانیا قرار است محصول ما با برند اسپانیایی عرضه شود، روی بسته‌بندی با تکیه بر قانون مالکیت، نام برند ملی زعفران ایرانی حک شود تا مبدأ زعفران معلوم باشد.

وزارت جهاد کشاورزی اعتقادی به شورای ملی زعفران ندارد
وی در توضیح نقش شورای ملی زعفران در وضعیت امروز زعفران گفت: وزارت جهاد کشاورزی اعتقادی به شورای ملی زعفران ندارد و فقط وقتی مشکلی ایجاد می‌شود، این شورا را مقصر می‌داند. ما بارها به وزیر جهاد کشاورزی نامه فرستادیم و پیشنهادها و پیش‌بینی‌های خود را در رابطه با مشکلات صادرات زعفران بیان کردیم، اما تاکنون اهمیتی داده نشده است؛ با وجود این امسال می‌گویند چرا شورای ملی زعفران گل زعفران را خریداری نکرده است؟ مگر وظیفه ما خرید گل زعفران است؟ کدام صادرکننده‌ای گل زعفران می‌خرد؟ معتقدم نباید مشکلات را فرافکنی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =