کد خبر: 10105
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
دورهمی

صله رحم و دورهمی‌های خانوادگی هرچند یک سنت پسندیده و مورد تاکید در جامعه است اما در شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا تبدیل به حاشیه‌ای امن برای انتقال بیشتر این ویروس شده و یکی از راه‌های مهم ابتلا به بیماری کووید ۱۹ به شمار می‌رود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، زمانی نه چندان دور میهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی به هر بهانه‌ای موجب شادی افراد در جامعه بود اما اکنون این مهم رخدادی خطرناک بوده که باید به شدت از آن پرهیز کرد تا از شر ویروس کرونا در امان ماند.

به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان دورهمی‌های فامیلی به علت تجمع تعداد زیادی از افراد خانواده برای مدت چند ساعت در محیط بسته، خطرناک است و موجب می‌شود از یک خانواده ۲ تا سه نفر و حتی تعدادی بیشتری مبتلا به کرونا شوند.

مهر تایید بر این گفته کارشناسان را افرادی می‌زنند که به خاطر برگزاری دورهمی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

سمیه رمضان پور شهروند بیرجندی است که حدود ۲ ماه پیش به ویروس کرونا مبتلا شده و درباره نحوه ابتلای خود به خبرنگار ایرنا گفت: زمان برداشت زرشک بود و طبق روال هر سال به همراه خانواده به روستا رفتیم تا محصول امسال را برداشت کنیم.

وی افزود: روزها را در باغ بودیم اما یکی از شب‌ها به خانه عمویم در روستا رفتیم تا درازای شب پاییزی را با شب نشینی به پایان برسانیم.

این شهروند بیرجندی اظهار داشت: در همانجا بود که پسر عمویم هم از شهر آمد ولی حال خوشی نداشت و می‌گفت سردرد هستم همه به او دلداری می‌دادند که چیز مهمی نیست حتما گرم و سرد شده‌ای.

وی بیان کرد: اما چند روزی نگذشت که یکی یکی اعضای هر ۲ خانواده علایمی شبیه به هم پیدا کردیم، باور نداشتیم که به کرونا مبتلا شده باشیم و به گمان خودمان یک سرماخوردگی ساده است.

رمضان پور گفت: تا اینکه حس بویایی و چشایی خود را از دست دادیم و برادرم به خاطر تنگی نفس شدید مجبور شد به مرکز درمانی مراجعه کند و آنجا تست کرونایش مثبت شد.

وی افزود: تا زمان بهبودی کامل همه اعضای خانواده حدود یک ماه گذشت اما از اینکه با یک میهمانی ساده حدود ۱۰ نفر از اعضای ۲ خانواده مبتلا شده بودند واقعا جای تامل داشت.

حسین محمدی دیگر شهروند بیرجندی است که از یک جشن تولد به کرونا مبتلا شد و در خصوص نحوه ابتلایش اظهار داشت: یکی از دوستانم قصد داشت برای تولد همسرش او را غافلگیر کند لذا پیشنهاد برگزاری جشنی را در منزل ما داد.

وی افزود: با وجود اینکه تلاش کردیم میهمان به تعداد کم دعوت کنیم اما حضور یک فرد مشکوک به کرونا در جمع دوستانه باعث شد که همه مدعوین آن جشن به ویروس کرونا مبتلا شوند و فقط فرزند ۶ ساله‌ام درگیر بیماری نشد.

این بهبودیافته از بیماری کووید ۱۹ بیان کرد: گرچه هر ساله در فصل زمستان سرماخوردگی جزئی می‌گرفتم اما روند طولانی بهبودی از این بیماری وحشتی به جانم انداخت که گمان می‌کردم جان سالم از آن بدر نخواهم برد.

دیگر شهروندی که به خاطر ویروس کرونا پدر همسرش را از دست داده نیز در خصوص ابتلای خانواده خود به این ویروس گفت: من شاگرد یک آرایشگاه بودم که صاحب‌کارم به ویروس مبتلا شده بود و زمانی آرایشگاه را تعطیل کرد که علایم بیماری کووید ۱۹ در او شدید شده بود.

عصمت خسروی افزود: بعد از تعطیلی آرایشگاه همه افرادی که در آنجا بودیم یکی یکی مبتلا شدیم و علایمی که در من بروز کرد فقط سردرد و کمردرد بود لذا گمان نمی‌کردم علایم کرونا باشد.

وی بیان کرد: از همین رو به میهمانی که در منزل مادرم برگزار شده بود رفتم و آنجا مادربزرگ و خاله‌ام هم حضور داشتند، شب بعد به منزل پدر شوهرم رفتم و در مدت کمتر از یک هفته تمام اعضای خانواده خودم و همسرم به خاطر ناقل بودن من به این بیماری مبتلا شدند.

وی اظهار داشت: در این میان پدر همسرم که بیماری ریوی داشت در مقابل این ویروس نتوانست دوام بیاورد و بعد از ۲ روز بستری در بیمارستان فوت کرد.

انتقال خانوادگی کرونا همچنان در صدر عوامل

شیوع پیک سوم کرونا که پاییز سختی را برای خراسان جنوبی رقم زد عامل اصلی آن دورهمی‌های خانوادگی است و این موضوع را معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در نشستی که ۲۵ آبان ماه با خبرنگاران داشت رسانه‌ای کرد و گفت: براساس بررسی‌های انجام شده از ابتدای مهر امسال با شروع پیک سوم کرونا ۶۷.۲ درصد موارد جدید ابتلا در خراسان جنوبی، انتقال خانوادگی بوده است به این معنا که انتقال در این محیط از دسترس ما خارج است و مردم باید رعایت کنند.

کامبیز مهدی‌زاده افزود: همچنین در این مدت ۳.۸ درصد مبتلایان به ویروس کرونا دارای سابقه مسافرت، ۲۴ درصد آلودگی در محل کار و ۴.۹ درصد به دلیل حضور در اجتماع مبتلا شده‌اند.

این در حالی است که روند صعودی مبتلایان و فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی سبب بازگشت محدودیت‌های ۱۰ گانه از ۲۰ مهر امسال شده بود و تا قبل از اعمال محدودیت‌های سراسری به شکل‌های مختلف اجرا و تمدید شد.

مجموعه عوامل دست به دست هم داد تا در آبان ماه از ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی هفت شهرستان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار گیرند و استاندار خراسان جنوبی یک هفته پس از انتصاب به این سمت در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: برای فائق آمدن بر مشکلات شیوع بیماری کرونا، چاره‌ای جز پیاده‌سازی مدیریت بومی نداریم و در شرایط فعلی با توجه به میزان شیوع بالای بیماری در استان، نیازمند کار جهادی و تصمیم‌گیری‌های سریع هستیم.

حمید ملانوری از همراهی‌های مردم در ۲ دوره قبلی شیوع بیماری کووید ۱۹ در استان گفت و اظهار داشت: مردم متدین و نجیب استان تمکین به قانون دارند و چون شرایط را درک می‌کنند، به یقین در اجرای مصوبات ستاد نیز همراهی خواهند داشت.

وی گفت: اینکه در یک استان با جمعیت ۸۰۰ هزار نفری روزانه ۱۰ الی ۱۲ نفر را در اثر بیماری از دست می‌دهیم، بحران جدی است و باید به طور دقیق به مردم اطلاع‌رسانی شود تا عمق فاجعه را بدانند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: توصیه همیشگی ما به مردم این است که باید روش زندگی خود را با شرایط موجود تطبیق دهند، سبک زندگی ما در این دوران تغییر کرده و دورهمی‌ها در این موقعیت، جایگاهی ندارند.

وی افزود: وقتی گفته می‌شود بیش از نیمی از موارد ابتلا به بیماری ناشی از دورهمی‌ها و تجمعات خانوادگی است باید بپذیریم که در ابتلا و مرگ و میر نیمی از افراد دخیل هستیم.

خطر شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا در پیک چهارم خراسان جنوبی

اگرچه پس از اعمال محدودیت های شدید کرونایی به مدت ۱۵ روز روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی را کاهش داد اما هنوز هم دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا بر این باور است که باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همراهی مردم ادامه داشته باشد.

دکتر محمد دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت: فوتی‌های کرونا هم به صورت قابل توجه در حال کاهش است و ما در زمان پیک یعنی هفته سوم آبان ماه پیک موارد فوتی را داشتیم که حدود ۹۰ مورد فوتی در هفته ثبت شد ولی در آذر ماه با شیب بسیار خوبی در حال کاهش است و اکنون به حدود ۴۰ مورد در هفته رسیده است.

وی بیان کرد: درخصوص نسبت مرگ و میر موارد مثبت در استان ۴.۷ درصد از کل موارد مثبت فوت می‌شوند که این نسبت در کشور ۵.۱ درصد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: امیدواریم به حدی برسد که مثل چند ماه اول امسال که خیلی از روزها فوتی‌های ما صفر بود و با خوشحالی اعلام می‌کردیم مجددا به این حد برسیم.

وی افزود: اگر مردم بعد از شکستن پیک اخیر که اتفاق افتاد، همچنان این روند را ادامه دهند ما نتایج بهتر و بیشتری را خواهیم دید اما اگر شرایط عادی انگارانه شود و به قبل برگردد که استفاده از ماسک، شست و شوی دست و بخصوص دورهمی‌های خانوادگی و شبانه که عامل ۵۱ درصد از کل ابتلاها در کشور و در استان ما بالای ۶۰ درصد است رعایت نشود، قطعا پیک چهارم را خواهیم داشت.

دهقانی گفت: پیش بینی این است که اگر پیک چهارم کرونا در زمستان اتفاق بیفتد، قطعا از پیک‌های قبلی بدتر خواهد بود.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته (شنبه) با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران گفت: با فوت ۳۲۱ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۰ هزار و ۱۶ نفر رسید.

 سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۵ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۲ هزار و ۱۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۵۶۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۸ هزار و ۹۸۶ نفر رسید.

وی بیان کرد: میانگین موارد بستری کرونا در هفته دوم آذر در کشور ۱۷ نفر به ازای هر صد هزار نفر بود و بیشترین میزان بستری در استان‌های ایلام، سمنان، اردبیل، یاسوج و یزد گزارش شد که با اختلاف زیاد بالاتر از میانگین کشوری است. میانگین هفتگی موارد مرگ و میر کووید۱۹ در هفته دوم آذر نیز در کشور ۳۶ به ازای هر یک میلیون نفر بود و بشترین میزان مرگ در استان‌های یزد، کردستان، اردبیل و خراسان جنوبی گزارش شد.

معاون وزیر بهداشت گفت: به رغم کاهش شهرهای قرمز و کاهش نسبی موارد بستری و مرگ و میر کرونا در هفته گذشته که مرهون همراهی مردم و همکاری‌های بین بخشی و تلاش شبانه روزی کادر بهداشتی و درمانی است اما نمودار موارد  بستری در برخی استان‌ها مانند گیلان، مازندران و گلستان صعودی است و به رغم بهبود نسبی وضعیت در کشور وضعیت حساس، ناپایدار و شکننده است و بیم آن می‌رود که سهل انگاری و عادی انگاری موجب خیز مجدد بیماری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =